Torsdag kveld kunne vi avsløre at Zombi U, nå Zombi, kommer til PC, PlayStation 4 og Xbox One i august. Med den annonseringen kom selvsagt spørsmålet om hvordan ulike mekanikker vil fungere uten Wii U sin gamepad, og i dag kom svaret.
Spillets produsent, Hélène Henry, skriver på Ubisofts blogg at de har foretatt en rekke endringer. Blant annet vil spillet fortsatt ikke stoppe selv om man leter i utstyrsekken sin, men denne gangen har de dedikert en egen knapp for å komme inn i utstyrsmenyen. Her vil du kunne bestemme egne hurtigtaster for ulike gjøremål slik at du slipper å rote rundt i menyer mens zombiene stormer mot deg.
Denne gangen vil minikartet dukke opp på skjermen når du ønsker det, for deretter å forsvinne. Slik ønsker de å fortsatt å ha minimalt med informasjon på skjermen slik at innlevelsen blir optimal. Samtidig har de forbedret synsfeltet ditt og kontrollenes følsomhet slik at opplevelsen visstnok skal bli bedre. Dette vil nok komme til nytte når du bruker den forbedrede lommelykten som lar deg veksle mellom ulike styrker på bekostning av batteritid.
Zombi byr ikke bare på forbedret grafikk og tilpassede funksjoner, men også nytt innhold. I originalen hadde vi kun tilgang til en cricket-balltre. I Zombi vil vi i tillegg kunne bruke en spade, som lar oss treffe flere zombier samtidig, og et ekstra skadelig balltre fullt av spiker.
Det de derimot ikke har klart å implementere i den nye utgaven er spillets flerspillerdel. På Wii U kunne en person bruke gamepaden til å plassere zombier for å stoppe en annen spiller som brukte tven. Henry skriver at de valgte å fokusere på enspillerdelen, og at dette er en av grunnene til at flerspillerdelen nå er borte.