Norsk
Gamereactor
artikler
Wildstar

Slik skal Wildstar forbedre MMO-kampene

Utviklingen av Wildstar tikker jevnt og trutt framover. I en konferansesamtale fikk vi høre hvordan de vil forbedre MMO-kamp ved å krydre måten egenskaper fungerer på...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Carbine har gjennom sine DevSpeaks fortalt hvordan de vil forbedre kamp i MMO-sjangeren. I denne omgang var det spillernes egenskaper som var hovedfokus.

Wildstar
Carbine mener de tradisjonelle tre egenskapstypene blir for restriktive.

- I tradisjonelle MMOer har man hovedsakelig tre typer egenskaper. Du har øyeblikkelige egenskaper, som har en effekt i det du aktiverer den. Så har du egenskaper du lader opp, og som har en effekt etter noen sekunder. Til sist har du egenskaper som har en kontinuerlig effekt over noen sekunder, forteller Chris Lynch, sjefsdesigner for Wildstars kampsystem.

- Med dette som utgangspunkt satte vi oss ned og tenkte hvordan vi kan utvide disse arketypene for å gjør Wildstars kampsystem mer spennende.

Dette er en annonse:
Wildstar
Ved å introdusere nye typer egenskaper vil de gjøre kampsystemet mer engasjerende.

Den første av de nye typene egenskaper er «Charge and Release».

- Slike egenskaper vil la deg lade opp et angrep, og jo lenger du lader opp, jo kraftigere vil angrepet bli. Ettersom Wildstars kampsystem krever at man reagerer på innkommende angrep, vil slike angrep tillate deg å avbryte angrepet og hoppe ut av veien og likevel få gjort noe.

- Det skaper også en interessant taktisk dilemma for spilleren: Har du tid til å lade opp angrepet til neste nivå, eller må du komme deg ut av veien øyeblikkelig, forklarer Lynch.

Dette er en annonse:
Wildstar
Rapid Tap fungerer ved at du får et tidsvindu hvor du kan fyre av en rekke angrep, gjerne visualisert ved, som i bildet, flyvende blå sverd.

En annen ny egenskapstype kaller de «Rapid Tap».

- Rapid Tap fungerer på følgende måte: Når du aktiverer egenskapen åpner du et kort tidsrom hvor du kan fyre av angrepet flere ganger. For noen egenskaper vil det lønne seg å fyre av så mange man klarer på kort tid, mens andre vil gjøre deg sårbar om du ikke samtidig unngår innkommende angrep.

«Press and Hold» er en tredje ny egenskapstype, som har en kontinuerlig effekt så lenge man holder inne tasten.

- Denne typen egenskaper er ment til å være en mer aktiv vri på egenskaper hvor du må vente passivt på at egenskapen gjør jobben. Når du holder inne en tast for å holde effekten oppe er du mer involvert, og du kan avbryte når som helst ved å slippe tasten, forteller Lynch.

Wildstar
Noen av de nye egenskapene har en effekt så lenge du holder inne tasten.

Den fjerde og siste egenskapstypen vi fikk høre om kalles «Ability Charges».

- Denne typen egenskaper gir deg en ekstra ressurs å ta med i betraktning i kamp. Disse egenskapene har flere ladninger som lades opp separat. Det vil si at hvis du fyrer av en ladning vil den begynne å lade opp mens resten av ladningene ennå er klare for bruk. Fyrer du av alle på kort tid må du regne med å vente lenge før en ny ladning er klar, forklarer Lynch.

De fortalte at litt under halvparten av alle egenskapene i spillet er av disse fire typene, mens resten er av den mer tradisjonelle arten. Noen klasser vil dessuten ha flere av de nye typene enn andre. I tillegg påpekte de at de fleste egenskapene kan brukes mens man beveger seg, og man kan taktisk avbryte fienders egenskaper dersom de ikke er øyeblikkelige.

Wildstar
De nye egenskapene fungerer ikke bare med angrep, men også helbreding, forsvar og andre formål.

Jeg synes det er positivt at de fokuserer på å tenke nytt i kampsystemet. Jeg skrøt av kampsystemet da jeg fikk prøve Wildstar tidligere i år, og det virker som Carbine holder på denne visjonen. Med det sagt er det ikke noe veldig grensesprengene i det de forteller om de nye typene egenskaper. Et par av disse vet jeg finnes i eksisterende MMOer, og de forbedrer nok ikke brukeropplevelsen så mye som de hevder. Likevel, som en bit av det større bildet, liker jeg måten de har økt variasjonen og de taktiske mulighetene i kampsystemet.

Relaterte tekster

5
WildstarScore

Wildstar

ANMELDELSE. Skrevet av Jostein Holmgren

Se for deg Ratchet & Clanks estetikk og humor, World of Warcrafts innhold og Guild Wars 2s kampsystem på én og samme tid. Da har du Carbine Studios' Wildstar...

0
Wildstar-utvikleren må si opp ansatte

Wildstar-utvikleren må si opp ansatte

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Spillbransjen kan være tøff og utilgivelig i blant, og vi har nok en gang fått høre om nedskjæringer. Denne gangen er det Carbine Studios, skaperen av det lekne...

0
Oppdatert: GR Live tester "nye" Wildstar

Oppdatert: GR Live tester "nye" Wildstar

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Oppdatert 3. november klokken 14.35: Wildstar utgår. Vi tester Need for Speed i stedet. Den tidligere GRTV-journalisten Petter Mårtensson er tilbake i Gamereactor for å...

0
Wildstar er nå free-to-play

Wildstar er nå free-to-play

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

NCsoft og Carbine Studios har byttet modell for nettrollespillet Wildstar, og i dag er det altså gratis. Stikk inn på spillets hjemmeside hvor du kan laste ned og spille...

0
Oppgraderer grafikken i Wildstar

Oppgraderer grafikken i Wildstar

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Carbine Studios' fargeklatt av et nettrollespill, Wildstar, blir gratis å spille fra og med neste uke, og i samme slengen har de gått ut med at grafikken vil få en...

2
Wildstar dropper abonnement

Wildstar dropper abonnement

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Carbine og NCSoft har bestemt seg for å pensjonere abonnementsløsningen i forbindelse med nettrollespillet Wildstar. Overgangen vil ikke skje før til høsten, og i tiden...



Loading next content