Carbine har gjennom sine DevSpeaks fortalt hvordan de vil forbedre kamp i MMO-sjangeren. I denne omgang var det spillernes egenskaper som var hovedfokus.
- I tradisjonelle MMOer har man hovedsakelig tre typer egenskaper. Du har øyeblikkelige egenskaper, som har en effekt i det du aktiverer den. Så har du egenskaper du lader opp, og som har en effekt etter noen sekunder. Til sist har du egenskaper som har en kontinuerlig effekt over noen sekunder, forteller Chris Lynch, sjefsdesigner for Wildstars kampsystem.
- Med dette som utgangspunkt satte vi oss ned og tenkte hvordan vi kan utvide disse arketypene for å gjør Wildstars kampsystem mer spennende.
Den første av de nye typene egenskaper er «Charge and Release».
- Slike egenskaper vil la deg lade opp et angrep, og jo lenger du lader opp, jo kraftigere vil angrepet bli. Ettersom Wildstars kampsystem krever at man reagerer på innkommende angrep, vil slike angrep tillate deg å avbryte angrepet og hoppe ut av veien og likevel få gjort noe.
- Det skaper også en interessant taktisk dilemma for spilleren: Har du tid til å lade opp angrepet til neste nivå, eller må du komme deg ut av veien øyeblikkelig, forklarer Lynch.
En annen ny egenskapstype kaller de «Rapid Tap».
- Rapid Tap fungerer på følgende måte: Når du aktiverer egenskapen åpner du et kort tidsrom hvor du kan fyre av angrepet flere ganger. For noen egenskaper vil det lønne seg å fyre av så mange man klarer på kort tid, mens andre vil gjøre deg sårbar om du ikke samtidig unngår innkommende angrep.
«Press and Hold» er en tredje ny egenskapstype, som har en kontinuerlig effekt så lenge man holder inne tasten.
- Denne typen egenskaper er ment til å være en mer aktiv vri på egenskaper hvor du må vente passivt på at egenskapen gjør jobben. Når du holder inne en tast for å holde effekten oppe er du mer involvert, og du kan avbryte når som helst ved å slippe tasten, forteller Lynch.
Den fjerde og siste egenskapstypen vi fikk høre om kalles «Ability Charges».
- Denne typen egenskaper gir deg en ekstra ressurs å ta med i betraktning i kamp. Disse egenskapene har flere ladninger som lades opp separat. Det vil si at hvis du fyrer av en ladning vil den begynne å lade opp mens resten av ladningene ennå er klare for bruk. Fyrer du av alle på kort tid må du regne med å vente lenge før en ny ladning er klar, forklarer Lynch.
De fortalte at litt under halvparten av alle egenskapene i spillet er av disse fire typene, mens resten er av den mer tradisjonelle arten. Noen klasser vil dessuten ha flere av de nye typene enn andre. I tillegg påpekte de at de fleste egenskapene kan brukes mens man beveger seg, og man kan taktisk avbryte fienders egenskaper dersom de ikke er øyeblikkelige.
Jeg synes det er positivt at de fokuserer på å tenke nytt i kampsystemet. Jeg skrøt av kampsystemet da jeg fikk prøve Wildstar tidligere i år, og det virker som Carbine holder på denne visjonen. Med det sagt er det ikke noe veldig grensesprengene i det de forteller om de nye typene egenskaper. Et par av disse vet jeg finnes i eksisterende MMOer, og de forbedrer nok ikke brukeropplevelsen så mye som de hevder. Likevel, som en bit av det større bildet, liker jeg måten de har økt variasjonen og de taktiske mulighetene i kampsystemet.