Sly Cooper og hans tyvaktige venner er tilbake, men siden skaperne av serien er opptatt med andre prosjekter har det fjerde eventyret blitt lagt i hendene til et annet spillstudio. Utvikleren som kaller seg Sanzaru Games åpnet dørene for oss i april, og etter å ha sett på det kommende spillet er det tydelig at de vet hva de driver med. Sanzaru måtte lære alt om Slys verden da de konverterte de tre Playstation 2-spillene og lagde Sly Collection, og nå har de altså tatt hånd om del fire.
Denne typen oppfølgere (når originalspillenes utviklere ikke lenger er innblandet) er ofte et resultat av at utgiverne har gått til et mindre studio og bedt dem om å ta seg av utviklingen, men i dette tilfellet var det heller stikk motsatt. Sanzaru gikk selv til Sony og viste frem en liten demo, og Sony likte det de så. Fans av serien bør derfor ikke være urolige - de bør glede seg.
Allerede fra starten var målet å ta både fortelling og handling til et helt nytt nivå, og dette har de lykkes med ved å introdusere Sly for tidsreiser. Sly forstår at noe er galt når sidene i familiehistorieboka Thievius Raccoonus plutselig blir borte, og han mistenker at hans forfedre er i fare. Heldigvis har hans steinrike skilpaddekompis, Bentley, akkurat ferdigstilt tidsmaskinen sin. Dermed bærer det avsted til ninjaenes gullalder i Japan og middelalderens England.
Det var i det minste de brettene vi fikk prøve. I Japan møtte Sly en fjern slektning med navn Rioichi Cooper - ninjamester og mannen...øh...vaskebjørnen bak sushi. Dessverre er sushibaren hans invadert av andre tidsreisende, og Rioichis første oppdrag går ut på å ta baren tilbake.
De ulike reisemålene legger grunnlaget for mye av variasjonen i gameplayet. Sanzaru Games legger også mye vekt på dette, og de sier at alle brettene vil ha tempovariasjon og unike sekvenser. I tillegg får man mange spillbare figurer - foruten de kjente egenskapene til Sly, Bentley og Murray, vil også Slys forfedre ha egenskaper som skiller dem fra resten.
For eksempel har Rioichi et unikt bidrag. Han var skaperen av det velkjente Ninja Spire-hoppet, og han delte kunnskapen i Thievius Raccoonus. Likevel valgte han å holde noe for seg selv, som Leaping Dragon - en variant av det samme hoppet som tillater ham å tilbakelegge lange avstander og nå steder resten av Cooper-familien ikke makter.
På en lignende måte har Slys antrekk fått nye bruksområder, og vi fikk teste ett av disse på et brett i England. Her kan Sly bytte mellom sine vanlig klær og et Robin Hood-kostyme med trikot og pil og bue. Brettet vi testet utspilte seg på et sirkus, og det demonstrerer hans smidige akrobatikk der han går på line og dukker unna susende kanonkuler. Plutselig husker vi hvorfor vi elsker disse spillene så høyt.
Alt vi kjenner fra tidligere er ivaretatt, og på mange områder er det også forbedret i Sly Cooper: Thieves in Time. Et bra eksempel er de store Hub-ene, som nå er enda større takket være ytelsen til Playstation 3. Disse åpne områdene huser fiender å beseire, oppgraderinger å låse opp, flasker å samle og hemmeligheter å finne. For å oppsummere kort, kan jeg si at besøket ga mersmak. Utviklingen ser ut til å være i trygge hender, og vi gleder oss til å leve ut våre tyvaktige sider med Sly og gjengen enda en gang.