Smackdown vs. Raw

Smackdown vs.Raw

Smackdown vs. Raw har tatt noen runder i ringen, men det ble desverre ikke særlig imponerende. Per har vært dommer!

Smackdown vs. Raw, (SvR), er et koalisjonsspill mellom to av de store spillseriene innen wrestling. Smackdown-serien har allerede gitt oss 3 spill for PS2’en vår, mens Raw har to Xbox og en PC-tittel å se tilbake på. Og her kommer altså spillet hvor de to seriene møtes ansikt til ansikt for et realt oppgjør i ringen. Og som det første wrestlingspillet noensinne med online-mulighet bør SvR ha gode muligheter til å hevde seg innen genren.

Og ved første øyekastet ser det ut som giftemålet mellom Smackdown og Raw bærer frukter. Det er et sant hav av valgmuligheter som møter deg. Før matchene kan du stille fighteren din opp i "Staredown"-modus, hvor du skal syke ut motstanderen din, du kan holde styrkekonkurranser, sette opp din egen turnering m.m.. Men så beveger man seg inn i selve kampene. Og her faller dessverre spillet tilbake på det velkjente wrestling-nivået, hvor hver av karakterene har et veldig begrenset antall slag, spark og comboer å råde over, og kampene fort blir monotone og kjedelige. Fightingsjangeren generelt har selvsagt problemer med å skape variasjon i gameplayet, men jeg syns wrestling-grenen er spesielt hardt angrepet av gjentagelsesviruset. Med andre ord har rammen rundt blitt forbedret, mens selve kjernen i spillet sliter med de samme feilene vi kjenner så altfor godt fra før av. Riktignok har arenaene blitt mer levende og innovative, med mulighet til å bruke mer av sakene rundt deg til å banke opp motstanderen, med.

Online blir wrestlingen mer intens, da du møter spillere som etter hvert har blitt langt bedre enn AI’ene spillet har å by på. Men online-moden kan ikke by på større variasjon i selve fightingen, så det blir bare til en mer intenst monoton spillopplevelse. Og når det allikevel ikke kan være flere enn 4 spillere av gangen i en fight, foretrekker jeg den inne i stua, hvor vinnerne kan skryte hemningsløst av seieren over en varm grandiosa etterpå.

Som fightingspill er SvR langt unna mine favoritter, men ser du utelukkende på wrestling-spill er det klart blant de bedre. Foreløpig har jeg likevel til gode å sitte med gåsehud i sofaen mens et spill av denne typen snurrer rundt i maskina, og sånn tror jeg det vil fortsette å være en god stund til. Det monotone gameplayet ender som ekstrem knappetrykking som grenser mot grov kontrollmisshandling. Men er du fan av seriene Smackdown eller Raw må du ikke høre på meg. Da er nok dette spillet du bør plassere øverst på ønskelista di!

Smackdown vs. RawSmackdown vs. RawSmackdown vs. RawSmackdown vs. Raw
5 / 10
+