Smash Court Tennis 3

Smash Court Tennis 3

Vil Smash Court Tennis 3 hamle opp med Top Spin 3, eller bli stående som lillebror i et mye tøffere selskap? Vår egen Roger Federer, Thor Benjamin, har tatt på seg tennisskoene og inntatt banen.

Namco Bandai Games server oss intet mindre enn et helt ok tennisspill, la det være sagt først som sist. Du kan spille deg gjennom tre forskjellige moduser, i tillegg til opplæring og Xbox live. Arkade, visningsturnering og profftur. Sistnevnte er hva Smash Court Tennis 3 bør legge igjen i testamentet sitt, så arven blir videreført. Det er nemlig til tider et solid stykke arbeid. Først må du skape din egen spiller, og selvfølgelig har jeg laget han styggere enn juling. Digre føtter, enorme hofter og et tryne som ikke minner om noe annet enn et barnehagebarns krussedulltegning. Om ikke annet så skal jeg hvertfall le litt for meg selv når min spiller entrer banen, uavhengig av om han eier motstanderen eller blir sønderknust. Som i alle karrieremoduser begynner man som en nybegynner, og målet er å bli verdens beste tennisspiller. Men i Smash Court skal du i tillegg forsøke å bli verdens mest populære. Jo mer positiv oppmerksomhet du får, jo flere sponsorer blir interessert i deg. Du trenger ikke nødvendigvis vinne over alt og alle, så lenge du har et image forskjellige aktører vet å verdsette.

Proffturen er lagt opp kalendervis, og hver uke kan du velge mellom å spille turnering, trene litt eller prøve å imponere sponsorer ved å gjennomføre diverse oppgaver på tennisbanen. Det kan for eksempel være å slå ned x antall skyteskiver ved å sikte skuddet nøyaktig på dem med riktig hastighet. Her begynner det å butte litt imot for Smash Court Tennis 3. Selv om spillet er simulatorbasert, i likhet med Top Spin 3, kommer jeg ikke vekk fra følelsen at det heller litt mot arkade, som Virtua Tennis 3. Man har forsåvidt forskjellige varianter av skudd. Vollyer, server, lobber og lignende, men tempoet er godt i underkant av hva det bør, og jeg klarer ikke la være å føle at kontrollsystemet blir litt for lett når ting ikke går fortere. Å spille med Roger Federer og føle at man ikke rekker ballen på grunn av manglende hurtighet er like kjipt som et fire timers foredrag om sneglenes parringsritualer.

Du bruker alle bokstavknappene til å utføre de respektive slagene. Enten du trykker kjapt en gang, eller lader opp et hardt skudd som du slipper idet ballen er rett ved deg. Her kreves pinlig nøyaktighet for å få til det som kalles et "nice shot". Om ikke timingen er perfekt blir det en løs og tam ball som ikke byr på særlig utfordring. Og det er desverre slik det ofte blir, for disse fine skuddene er vanskelig å få til, og krever mye trening. Som en konsekvens vil du oppleve at mange omganger blir unødvendig lange, frem og tilbake hele tiden. Så sant ikke du eller motstanderen bruker den uslåelige serve/volley teknikken. Om du server, løper frem til nettet og tar den på volley øyeblikkelig er det ekstremt liten sjans for at du taper. Enten motstanderen er god eller dårlig, spiller ingen rolle. Det blir lekende lett, og ufattelig teit. I tillegg har det seg slik at noen at konkurrentene liker denne metoden, og da taper du. Punktum.

Man styrer spilleren med venstre analogstikk, som også brukes til å styre hvor skuddet går. Du kan jo tenke deg hvordan det er å bevege spilleren mot venstre samtidig som du lader opp et skudd og styrer samme analogstikk mot høyere for å få ballen dit. Fingekrøll? Uten tvil. Men tro det eller ei, med mye trening får du det faktisk til. Problemet er bare at få har tålmodighet nok til å vente på at evnen kommer smygende frem.

Smash Court Tennis 3 har blandet inn litt rollespill elementer i proffturen, et positivt tillegg. Etter hver kamp, uavhengig om du vinner eller ikke, får du erfaringspoeng som du kan bruke på å kjøpe deg forskjellige talenter og øke dyktigheten din i forskjellige grener. For eksempel kraft, forehand og lobb. Så du kan faktisk tape, tape og atter tape mens du smitt for smule bygger opp en bedre spiller. Og for meg ble det veldig nyttig de første kampene. Du har utholdenhet i som synker etterhvert som matchen utfolder seg. Jo lavere utholdenhet desto saktere løper du og jo løsere blir skuddene. For å bygge mer utholdenhet må du velge å stå over turneringer en uke eller to.

Banene bidrar til å skape en realistisk setting, de er stilrene og pene rent grafisk sett. Lisensspillerne fra den virkelige verden er bra å se på, og det er et godt utvalg av dem i spillet. Jenter som gutter. Spilleren du lager selv er en litt annen historie. Kjedelig animasjon og ingen følelser til tross for at du faktisk kan velge å være glad, trist eller sint. Det ser stort sett likt ut. Utenom det føler jeg ikke at grafikken har så mye å si for selve spillopplevelsen, verken mer eller mindre. Når man tar et poeng kan man velge en reaksjon på dette, i samme meny kan man utfordre en dommeravgjørelse. Men ofte er det slik at menyen hvor du velger denne kommandoen forsvinner like fort som den dukker opp, og du dermed ikke rekker å reagere.

Etter en god del trening får du teken på hvordan racketen skal håndteres og Smash Court Tennis 3 blir underholdende til en viss grad. Ikke minst er det en utrolig givende følelse av mestring når du endelig setter ballen nederst i høyere hjørne med et fint skudd. Så har du jo også muligheten til å spille i par, ofte med noen du har slått tidligere i turneringen. Via nettdelen kan du utfordre resten av verden, som alltid er et klart plusstegn i min bok. En ekstra koselig anmerkning i sidemargen er at man kan spille med en kompis i par, mot to andre i den store vide verden, men kun hvis man spiller på samme maskin. Skulle gjerne sett at jeg i Oslo og en venn på sørlandet kunne satt igang tidenes tennisraid sammen.

Når man setter Smash Court Tennis 3 opp mot Top spin 3 så blir det litt som første gangen man var på aromaterapi og hadde kvinnelig massør, kontra andre gangen da en mann dukket opp. Det er fremdeles digg liksom, men det er noe som mangler. Opplevelsen er langt ifra like fullkommen. Tempoet er litt for tregt, noe som gjør at spillopplevelsen daler noe. I tillegg tar det tid å mestre. Men det har likevel et rollespillelement som drar deg videre, og har du tålmodigheten til å lære deg det som trengs så er kanskje Smash Court Tennis 3 noe for deg likevel.

Smash Court Tennis 3Smash Court Tennis 3Smash Court Tennis 3Smash Court Tennis 3
6 / 10
+