Sonic Boom: Shattered Crystal

Sonic Boom: Shattered Crystal

Etter Rise of Lyric tar Sonic og vennene en tur over på Nintendos håndholdte 3DS. Vi ble med for å sette karakter...

Hvis du allerede har lest vår anmeldelse av Sonic Boom: Rise of Lyric, så har du nok en viss formening om hva du har i vente. Segas maskot har sammen med vennene fått et nytt design og skal relanseres gjennom Cartoon Network som en actionfylt tegnefilm. Et moderne univers hvor Sonic mest av alt er Lara Croft i blå pinnsvinform, Knuckles er et stort og sterkt brød, Amy er den pene venninnen med en stor hammer og kvikke replikker, Tails har kontroll på dingsene og Stick er den nye i gjengen med en smart boomerang.

Sonic Boom: Shattered CrystalSonic Boom: Shattered Crystal

Sonics venninne Amy kidnappes av den slemme cyborg-øglen Lyric i denne utgaven av Sonic Boom, og deretter er vi tilbake i kjente omgivelser sammen med det blå pinnsvinet.

I motsetning til Wii U-utgaven skal vi her gjennom en rekke klassiske Sonic-omgivelser i 2D, kun avløst av noen nærmest obligatoriske fartsøyeblikk i 3D. Som på Wii U minner sistnevnte om nåtidens endless runner-spill til mobiler. Det er såvisst ikke noe galt med innholdet i spillet, og ved første øyekast (og loop) føles det dessuten som i de gode gamle dager med Sonic og vennene. Likevel er det ikke helt det samme.

Og det er din mening om de nye mekanikkene som avgjør om du skal holde deg unna eller hoppe inn i Sonic Boom: Shattered Crystal. For det er tidvis høy fart, og designet er også bra fra tid til annen. Du får også et gjensyn med gamle kjente figurer og mekanikker. Men du får også et spill som på mange måter minner mer om de klassiske Castlevania-spillene enn et fartsfylt eventyr. La meg forklare ved å beskrive utfordringene i det første brettet.

Det starter med et brett som skal vekke minnene fra den klassiske Green Hill Zone, men det er lagt til et virrvar av snirklete avkroker og hopping frem og tilbake mellom deler av brettet. Sistnevnte skjer ved å bruke en diger sprettert som skyter Sonic avsted til et nytt område på brettet. På den nederste skjermen på 3DSen et sparsommelig kart med mange blå kasser og én enkelt markering: Sprettertene. Videre er det opp til deg å ut hvordan man kommer seg rundt. Dessverre er det ikke så veldig mange landemerker å navigere etter, og snart føles det hele som en ond plan Dr. Robotnic har fått ved kopimaskinen. Det er det imidlertid ikke, for det finnes en meningen med galskapen. Rundt omkring finner man nemlig deler av en såkalt bluprint, og disse kan brukes til å forbedre kartet sammen med Tails i hub-en. Snart finner man ut at enkelte deler av brettet krever andre figurers egenskaper for å komme videre. Figurer som man først åpner opp i neste brett. Som sagt bys vi altså på metroidvania tilsatt pinball-flippere, ramper og loops. Det hele går også litt saktere enn vanlig Sonic, og man har en energistråle som vi (i beste Castlevania-stil) kan bruke for å piske bort fienders skjold eller svinge oss over hindringer som med en gripeklo.

Foruten energistrålen kan Sonic løpe raskt, kaste seg opp, ned eller til siden for å fjerne bestemte hindringer. Alle de fire knappene på forsiden av konsollen tas i bruk, og det hele kan virke litt kaotisk i begynnelsen når det står på som verst. Når Stick blir med på laget kan man treffe brytere med den fjernstyrte boomerangen, og på denne måten åpne for tidligere utilgjengelige steder. Tails kan naturligvis fly på oppadgående luftstrømmer og nå nye høyder, mens Knuckles fjerner større hindringer med noen velplasserte slag.

Sonic Boom: Shattered Crystal

Det er kort fortalt lagt opp til mye gjenbruk av brettene. Problemet er bare at det tidvis blir opplagt at dette er en kunstig forlengelse av spillet. For når du finner det du leter etter i begynnelsen av brettet, men likevel må spille gjennom hele for å komme videre - ja, da blir det langtekkelig. Dette synes jeg selv om det første brettet byr på en avstikker i en ubåt og at flere av bosskampene er fornøyelige.

Bedre blir det ikke av at de neste brettene kun åpnes når du har samlet et visst antall av en bestemt greie, og dermed blir nødt til å spille en runde til. I tillegg har vi den splintrede krystallen som spilltittelen snakker om. Den er spredt over omtrent 40 steder i de forskjellige verdenene, og disse skal også letes etter. Andre poeng kan brukes i en butikk for å kjøpe blant annet en fin Sonic-logo (JA... eller). Disse poengene kan du også kun få ved å spille hele brettet på nytt.

Jeg bryr meg ikke så mye om den lave tempoet eller metroidvania-mekanikkene, men jeg har ikke så mye til overs for de kunstige barrierene eller de tidvis klonede omgivelsene. Heller ikke selv om vi får en heftig heisatur i 3D gjennom en gruve full av mekaniske ormer, eller at jeg kan nyte futuristisk Sonic-design i 2,5D-brett. For plutselig må jeg gjøre det samme på nytt i skikkelsen av Knuckles eller en av de andre figurene. Skulle jeg ha lyst til å samle alle ringene eller løpe gjennom på tid, så er det så klart duket for nok et gjensyn.

Det har likevel vært gøy å spille, og jeg liker designet på brettene - jeg liker det bare ikke godt nok til at jeg vil spille dem om igjen og om igjen. For de som elsker å få 100 prosent i alle spill kunne kanskje dette med at man ikke kommer videre før man har samlet en viss mengde av noe fungert godt. Som du sikkert har skjønt er det altså ditt krav til tempo som vil avgjøre om du liker Shattered Crystal eller ikke.

Jeg har dessverre også opplevd en del bugs. De største syndene er etter min mening «laserpisken» og Sonics auto-targetting-system. Som du kanskje husker har Sonic blitt tildelt evnen å hoppe mot nærmeste mål automatisk i de nyere spillene, men når spillet ikke skjønner at du vil slå fordi du trykket et kvart sekund før spillet fant målet forsvinner gleden. Og dette skjer dessverre for ofte til at jeg vil ta all skyld selv.

Platte vittigheter og dialogen gjør heller ikke noefor å dempe den flaue smaken i munnen. De kan sikkert unnskyldes med at spillet er ment for de yngste i familien, men vi andre kan ikke trykke oss forbi dem selv om vi prøver.

Den håndholdte utgaven av Sonic Boom underholder til tider, og jeg synes Castlevania-elementene var gode. Likevel er det ikke et rendyrket Sonic-spill, og det er langt unna å være perfekt. Problemet med pisken trekker ned opplevelsen betraktelig for min del, og det sørger for at karakteren min lander på rett under middels.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+