Norsk
Gamereactor
nyheter

Sony's pressekonferanse

Vi har spilt Playstation 3!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det var lagt opp til en av de største begivenhetene på årets E3-messe da Sony i dag inviterte på besøk i deres filmstudio i Culver City. I varmen fra Californias bakende sol kunne man nyte et par kjølige drinker og en saftig hamburger, mens det ble gjort klart til kveldens pressekonferanse. Etter den obligatoriske forsinkelsen og den langsomme prosessen med å få alle menneskene innenfor dørene, kunne showet endelig begynne.

Sony's Kaz Hirai tok tradisjonen tro imot det spente publikumet i den gigantiske salen som var fylt til randen med mennesker. På scenen var han akkompagnert av to Playstation 3-konsoller som til forveksling lignet fjorårets prototype, det var kun kontrolleren manglet - og senere fikk vi vite hvorfor.

Etter å ha gjennomgått den evig kjedelige PR-talen hvor Playstation-brandets suksess ble fremhevet gang på gang, kom turen først til PSP og en rekke av de spennende tingene som er på vei til Sony's håndholdte. Mest nevneverdig er det kommende videokameraet og GPS-mottakeren, samt muligheten for å snakke over nettet og kjøre spill direkte fra en memory stick.

Likevel var det hele besynderlig likegyldig for alle ventet bare på en ting, nemlig PlayStation 3. Og etter Hirai hadde gjennomgått masse velkjent informasjon, kunne han informere om at konsollen ville være fullstendig spillbar på messen - og nå ville Yamauchi fra Polyphony presentere en Gran Turismo-versjon spesialbygget til E3.

Det gikk under navnet Gran Turismo HD og umiddelbart hørtes det utrolig lovende ut med en oppløsning på 1920x1080 pixels progressive scan og med 60 bilder pr. sekund. Mindre lovende så det ut da spillet kjørte foran øynene våre. Selv om denne demoen er basert på grafikk og modeller fra GT4, så var spillet fylt med utvaskede teksturer, flate bakgrunner og firkantede kurver. Ikke akkurat hva man hadde forventet av Sony's kommende maskin.

Deretter gikk turen til et nytt produkt fra Sonys Eyetoy-avdeling, og selv om de var sparsomme med informasjonen, så den nye interaktive saken faktisk ganske interessant ut. Her kunne man legge noen spillkort på en plate, deretter analyserte spillet kortene, så de riktige monstrene kom til syne på skjermen - og selvfølgelig kunne man bevege rundt på kortene etter hva man selv ønsket. Også et nytt Singstar til PlayStation 3 ble presentert, hvor det nå er mulig å kjøpe sanger direkte over nettet inne i spillet.

Deretter gikk turen videre til demonstrasjoner av tre forskjellige Sony-spill til PS3: Genji 2, Formula 1 og Heavenly Sword. Genji 2, som ble vist frem først, var dessverre en skikkelig skuffelse. Grafikken var ikke imponerende, animasjonene var kjedelige og fiendene sprang rundt som en flokk amøber. Formel 1-spillet var en anelse bedre, dog uten å imponere helt, men til gjengjeld viste Sony frem muligheten for å bruke PSP’en som et bakspeil, så man kunne se hva som skjedde bak en på den lille skjerm.

Da Heavenly Sword skulle innvies, forventet folk en sann teknisk maktprestasjon, men heller ikke her kunne Sony imøtekomme de grafiske løftene som de satt i fjor. Joda, spillet så underholdende og velspillende ut - en slags God of War møter Ninja Gaiden - og selv om animasjonene var i toppklasse, så viste ikke den lille røveren mye eyecandy, selv om alt foregikk inne i en mindre arena.

Sony presenterte deretter en rekke trailere av både ukjente og annonserte spill. Mest interessant var et nytt, stadig unavngitt spill fra Naughty Dog som denne gangen beveger seg ut i intens jungelaction. Tvilen rundt trailernes autentitet ble dog satt på en gedigen prøve, ettersom de første skikkelige spilldemonstrasjonene ikke var i nærheten av dette nivået.

Dette prøvde Insomniac og deres skytespill Resistance: Fall of Man å rette opp i da firmaets grunnlegger Ted Price kom på scenen og spilte seg igjennom en singleplayer-demo. Det skal ikke herske noen tvil om at Resistance så rimelig stilig ut, men de generiske omgivelsene og mangelen på moderne teknologi som parallax-mapping, motion blur og avansert shading var bekymrende.

Den påfølgende filmrullen av tredjeparts-titler som bl.a. inkluderte de første klippene av Tekken 6 og Virtua Fighter 5, viste frem en sterk samling spill på vei til konsollen. Men selv ikke mektige Tekken var i stand til å ta pusten fra publikum. Og videre en demonstrasjon fra Electronic Arts med NBA Live og Tiger Woods hjalp ikke på humøret - spesielt når titler som Medal of Honor: Airborne bare ble vist noen få sekunder.

Mer interessant ble hele begivenheten da Final Fantasy XIII ble annonsert i hele to versjoner (den ene som FFXIII, den andre som FFXIII versus). Traileren til det førstnevnte spillet bestod av en blanding mellom CG og in-game grafikk, og så ut til å vise frem litt av det potensialet som burde bo i Playstation 3.

Så kom endelig kveldens helt store film. Hideo Kojimas trailer av Metal Gear Solid 4 fikk mange klappsalver underveis, og står igjen som det kanskje mest lovende spillet på Playstation 3 for øyeblikket.

Playstations far, Ken Kuturagi, luntet så på scenen for å introdusere kveldens store hemmelighet: kontrollen til PS3 vil ha en tilt-funksjon. Seks aksers tilt, for å være helt nøyaktig, så du kan føre den opp, ned, foran, bak, side til side og dreiende rundt sin egen akse. Konseptet virker dog en anelse forhastet og flyspillet Warhawk var det eneste spillet som på nåværende tidspunkt utnyttet den nye funksjonen. For øvrig ser kontrollen ut som en regulær Dual Shock 2, les mer om den <a href=»http://www.gamereactor.no/nyheter/?id=103746»>her</a>.

En anelse overraskende sluttet Sony kvelden med en komplett annonsering av lanseringsdetaljer. 11. november vil japanerne få fingrene i Playstations tredje utgave, mens amerikanere, europeere og australiere må vente seks dager til, 17 november.

Konsollen vil lanseres i to utgaver; en med 20GB harddisk og en med 60GB Disse vil henholdsvis prissettes til 499 dollar/euro og 599 dollars/euro. Hva utsalgsprisen blir i Norge er ikke så lett å si enda. 499€ er 3880 NOK, og 599€ er 4660 NOK, men vi må nok regne med litt avgifter, som vanlig her på bjerget.

Konsoller skal det være nok av, sier Sony. To millioner skal være klare til lanseringsperioden og fire millioner ved slutten av 2006, slik at Sony kan nå deres mål på seks millioner ved inngangen til april 2007. En ambisiøs plan som setter den japanske giganten under press.

Til slutt takket Hirai for seg, og inviterte oss til å prøve ut vidundret. De endelige inntrykkene må dere dog vente litt med, og det mangler fortsatt de helt store spillene som kan forsvare et kjøp av PS3-maskinen. Rent grafisk virket konsollen på ingen måte overlegen mot Xbox 360 - kanskje nærmere det motsatte - og den hemmelige tilt-funksjonen virker som et desperat forsøk på å stjele oppmerksomheten fra Nintendos Wii.

Sony satte en høy standard for seg selv i fjor, og inntil videre har de hatt problemer med å følge dette. Det skal bli spennende å se om de neste par dagene vil snu troen, men det blir utvilsomt en hard kamp mot Nintendo og Microsoft, som stiller inn deres kanoner på sine pressekonferanser tirsdag ettermiddag norsk tid.

Sony's pressekonferanseSony's pressekonferanseSony's pressekonferanseSony's pressekonferanse
Sony's pressekonferanseSony's pressekonferanseSony's pressekonferanseSony's pressekonferanse
Sony's pressekonferanseSony's pressekonferanseSony's pressekonferanseSony's pressekonferanse
Sony's pressekonferanseSony's pressekonferanseSony's pressekonferanseSony's pressekonferanse
Sony's pressekonferanseSony's pressekonferanseSony's pressekonferanseSony's pressekonferanse


Loading next content