Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Soul Sacrifice

Soul Sacrifice

Kan Sony lykkes i sitt forsøk på å rette opp kursen etter tapet av Monster Hunter-serien? Tomas har satt karakter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Hvilken spillserie forbinder du med PSP? Kanskje faller tankene til fartsfylte kappløp i Wipeout? Eller tenker du heller på rytmisk krigføring og Patapon? Hadde jeg stilt dette spørsmålet på en japansk spillnettside, hadde jeg med stor sannsynlighet fått høre om Monster Hunter-serien. Monster Hunter-spillene er så enormt populære i Japan at de muligens var den beste garantisten for salgsøkninger av Sonys første håndholdte. Det var PSPs svar på Pokémon. Du kan derfor være sikker på at Sony slo full alarm når de fikk høre at utvikler Capcom ikke hadde noen planer om å gi ut et Monster Hunter til deres nye håndholdte, PS Vita. Hvordan løste de problemet?

Møt Soul Sacrifice. Et spill utviklet av Marvelous AQL og Japan Studio, som blir utgitt av Sony Japan. Konseptet er som snytt ut av nesen på Monster Hunter. Du blir gitt en serie ulike brett. På hvert av disse skal du jakte ned og drepe monstre, ofte med det endelige målet om å drepe et stort beist. Når du har gjort det blir du belønnet med erfarinsgpoeng som gjør deg i stand til å hevde deg mot enda farligere monstre. Som i Monster Hunter-serien er det også et betydelig fokus på samarbeidspill over nett.

Soul Sacrifice

Alt er likevel ikke helt likt Monster Hunter. For det første er ikke Soul Sacrifice utelukkende basert på løsrevne oppdrag, men har en historie som danner bakteppe for de ulike oppdragene. Du er en tilpassbar karakter tatt til fange hos en mektig trollmann. I cellen din finner du den talende boken Librom, som lar deg oppleve trollmannens fortidige kamper. Du blir fortalt at ved å overkomme de samme utfordringene vil du kunne bli mektig nok til å overmanne trollmannen og slippe fri. Høres simpelt ut? Feil. I tillegg til at man lytter til Librom sine fortellinger, er tekstmengden man må lese for å holde styr på de mange karakterene og stedene man støter på betydelig. Selv om historien ikke nødvendigvis er så interessant i seg selv, tilfører den spillet en viss stemning, samtidig som man får et overordnet mål å jobbe mot. Kjekt å ha når man går løs på samme brett om og om igjen på jakt etter erfaringspoeng.

Dette er en annonse:
Soul Sacrifice

En av grunnene til at spill av denne sjangeren ofte krever en del grinding er at enkelte monstre er veldig vanskelige å få has på. Soul Sacrifice er definitivt ikke noe unntak. Det er rett og slett ekstremt vanskelig, i hvert fall når man kjører solo. På tross av at et lett tilgjengelig kontrollsystem og et stort sett velfungerende kamera, følte jeg meg til tider en smule urettferdig behandlet. Da var det bare å svelge stoltheten og gå tilbake til et lettere brett for å sanke erfaring. Man må vel forvente en utfordring når skaperen er Keiji Inafune - mannen bak Mega Man.

En viktig del av Soul Sacrifice er muligheten til å ofre sjelene (les: Soul Sacrifice) til fiendene du møter. Ved å ofre fiender blir du mektigere, og øker din totale helse eller evne til å utføre magi. På en annen side kan du også redde fiendene du beseirer og bruke dem som allierte i fremtidige kamper. Du kan til og med ofre deg selv, noe som vil la deg bruke enormt kraftig magi (mot at du blir svekket). Benytter du deg av dette kan du gjøre betraktelig med skade på motstandere på hele brettet, men til gjengjeld vil du for eksempel miste magi, helse eller svekke synet ditt permanent. I hvert fall til du eventuelt betaler for å bli bedre. Dette systemet tilfører et viktig taktisk element, nemlig at du må kontinuerlig planlegge hva du er villig til å ofre på lang sikt for å bli sterkere på kort sikt. Dette kan føre til noe vriene beslutninger, da spillets vanskelighetsgrad gjør sistnevnte svært fristende.

Soul Sacrifice
Dette er en annonse:

Det som virkelig trekker Soul Sacrifice ned er mangelen på variasjon. For et spill som skal være så omfattende og langvarig, kan man spørre seg hvorfor utviklerne ikke tenkte på at man vil trenge varierte utfordringer. Å finne monsternes svakheter og utnytte de er taktisk givende, sett at man ikke møter de samme fiende om og om igjen. Det er ingen strategisk utfordring til stede når man kan gjenta de samme knepene på fiender man har møtt før.

Soul Sacrifice er uansett underholdning som kler PS Vita godt. Kontrollsystemet er tatt godt i bruk. Utviklerne har i dette tilfellet ikke forelsket seg helt i bruken av bevegelsessensorer, berøringsskjerm - eller flate, og det er like greit. Oppdragene holder et format som gjør det lett å plukke opp og spille når man vil, og selv om historien kan kreve litt hodebry, er det fint å ha en overordnet fortelling å følge. Det jeg skulle ha sett fra Soul Sacrifice er imidlertid mindre repetisjon. I stedet for å denge løs mot de samme fiendene time etter time, kunne de hatt større fokus på utforskning, flere innbydende brett som ikke er grå og brune og ikke minst et større utvalg monstre å forsyne seg av. Dette er dog et taktisk givende spill som byr på mange utfordringer og mye glede, gitt at man smører seg med tålmodighet og tar en pause i ny og ne.

Soul Sacrifice
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Intuitivt kontrollsystem, taktisk givende, noen episke kamper, utfordrende.
-
Til tider litt vel utfordrende, behøver sårt variasjon.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Solidus95
    Ofre eller redde, det er spørsmålet... Soul Sacrifice er intet unntak her, med et spill som inneholder et merkelig, men dyp historie som byr på en... 8/10

Relaterte tekster

5
Soul SacrificeScore

Soul Sacrifice

ANMELDELSE. Skrevet av Tomas Veiden

Kan Sony lykkes i sitt forsøk på å rette opp kursen etter tapet av Monster Hunter-serien? Tomas har satt karakter...



Loading next content