Hvordan da morsomt? På hvilken måte? Hvis du genuint må spørre slike spørsmål om et South Park-spill er det kanskje ikke helt for deg. Men for å svare på spørsmålet. Fordømt morsomt, rett og slett.
South Park-serien har i en årrekke balansert mellom krass og tidvis genial samfunnskritikk og det mange vil kalle barnslig eller støtende humor. Med South Park: The Stick of Truth føres denne trenden videre, og her er kritikken rettet mot spillmediet, altså mediet spillet selv tar ibruk. På selvironisk vis tar spillet for seg typiske elementer fra spillverden, særlig innenfor turbaserte rollespill, og gjør narr av dem. Samtidig benytter spillet seg av de samme mekanikkene. Det er herlig ironisk, og på toppen av det hele kommer utviklerne unna med det. Hvorfor? Fordi et godt turbasert rollespill ligger til grunn.
Med seg på laget har utviklerne fra Obsidian Entertainment (Fallout: New Vegas, Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords) dessuten skaperne av originalserien, Trey Parker og Matt Stone, som har fulgt hele produksjonsprosessen tett. Faktisk var det duoen selv som tok initiativet til å lage spillet, og det var de som valgte utvikleren. På bakgrunn av dette kan man sidestille spillet med en ny sesong av serien, både når det gjelder kvaliteten, innholdet og den visuelle stilen.
South Park: The Stick of Truth ser nemlig ut som en episode av TV-serien. I skremmende stor grad faktisk. Utviklerne har virkelig klart å fange den, la oss si, unike stilen. Det er som om spillet er løftet rett ut av serien. Utover dette er også handlingen på en måte lagt opp som episoder, ettersom valgene man gjør underveis får ulike ringvirkninger.
Selv om historien åpnes med en storslått gjenfortelling av sagaen om The Stick of Truth, altså sannhetspinnen på godt norsk, blir vi raskt sendt tilbake til virkeligheten. Denne er at South Park-ungene spiller rollespill, alver mot mennesker med tilhørende kostymer. Det er pinlig åpenbart at de bare leker, men samtidig er alle involverte engasjert på en overbevisende måte. Et aldri så lite sleivspark mot MMO-cosplayere og folk som blir helt oppslukt av spillene sine.
Du spiller som "the new kid on the block", bedre kjent som Sir Douchebag, og du blir raskt tatt inn i varmen av Cartman. Han er lederen av menneskene, og etter en rask opplæring sender han deg ut for å utforske South Park og rekruttere nye krigere. Du gjør som befalt og innimellom utforskingen finner du sideoppdrag og alver som ligger i dekning for å angripe deg.
Oppdragene er helt ville, og i tråd med serien. Et oppdrag er eksempelvis å hjelpe en potensiell kriger med å hente råvarer til farens kafé, mens et annet går ut på å finne en iPad som har kommet på avveie. Det passer ikke overrens med alver mot mennesker-settingen, samtidig som det på en måte gjør det likevel. Du tar jo tross alt bare del i en lek, sånn egentlig. Underveis blir vi dessuten servert den samme, aggressive humoren serien er blitt så kjent for. Kan han perverse fyren som lusker rundt i buskene være Al Gore i forkledning?
Fans av serien vil få øye på plenty av kjente steder og gjenstander, som utvilsomt vil få dem til å trekke på smilebåndet. Samtidig ligger det også et dypt og omfattende kampsystem til grunn, med alt du kan ønsker deg av angrep, blokkeringer og spesialegenskaper tilgjengelig. Mye prompehumor og den salgs, men samtidig nok variasjon til å gjøre selve spillingen interessant, taktisk og morsom.
Det er ikke lett å si mye mer uten å begynne å røpe handlingen, morsomhetene og vitsene underveis. Derfor må dere heller stole på meg når jeg sier at dette er i rute til å bli spillet fansen av serien er nødt til å få med seg.