Split/Second: Velocity

Split/Second: Velocity

Det settes ny rekord i eksplosjoner i Black Rock Studios siste spill, som med overdreven action og absurde hindre viser seg å resultere i en riktig så underholdende spillopplevelse.

Bakgrunnen for Split/Second: Velocity er en fiktiv reality-serie som i løpet av tolv episoder vil teste evnene til noen av verdens råeste bilførere i en ellevill TV-produksjon. Dette fungerer faktisk overraskende bra som en unnskylding for å plassere spilleren oppi alt spillet har å tilby av galskap og halsbrekkende situasjoner. Handlingen utspiller seg i kulisser som tilsynelatende ser ut som vanlige byer og baner, men som egentlig er en velregissert hinderløype skapt for eksplosiv TV-underholdning og most bilmetallstuing.

Spillet starter med å vise en forsmak på den første episoden, og videosnutter med livsfarlige manøvre, eksplosjoner og annen galskap dekker innledningsvis skjermen. Musikken er tøff, bare overgått av en enda tøffere fortellerstemme, som sier akkurat det vi forventer skal bli sagt: «Er du på jakt etter raske biler og store eksplosjoner har du kommet til rett sted!» Etter de ekstreme videosnuttene og den dramatiske musikken virket det som om denne fortellerstemmen snakket sant, og et par eksplosjoner senere er jeg revet med - selvfølgelig er jeg på utkikk etter raske biler og store eksplosjoner!

Spillet starter med et enkelt opplæringsløp og en rask innføring i kontrollsystemet. Kameraer panerer forbi kulissene der produksjonen foregår, og uten å bemerke det nevneverdig ser man et lite hint av TV-produksjonen i kulissene. Men denne "på liksom"-følelsen forsvinner raskt i det du tråkker inn gassen, og det hele fremstår mer som en eksplosiv virkelighet enn et kunstig reality-konsept. Man trenger ingen doktorgrad får å lære seg kontrollsystemet, og som i mange andre bilspill holder det lenge å gasse og bremse med skulderknappene. Noen runder på banen med enkle instrukser og man forstå det grunnleggende. Og med det er tiden moden for å lære seg det som skiller spillet fra mengden, og det som er det viktigste elementet i Split/Second; nemlig powerplays.

Disse kraftangrepene aktiverer farer som lurer i kulissene, hendelser som både du og dine motstandere kan aktivere og som tilfører en ekstra dimensjonen av spenning til løpene. Styrken og dynamikken i hele spillet ligger i at banene og byene er levende, og aldri er adrenalinet så høyt som når man med millimeterpresisjon unngår å bli totalvraket av den brennende bussen som flyr over asfalten. De forskjellige hendelsene man aktiverer er ofte varierte og kreative, og det er like moro å utforske banene, som det er å bruke powerplays mer strategisk og effektivt etter man har gjort seg bedre kjent. Uten å røpe for mange av disse begivenhetene er det mange av de som er virkelig spektakulære, som gir en intens følelse av å slippe unna fatale kræsj på et mirakuløst vis.

Nøkkelen til suksess i Split/Second: Velocity er blant annet å skrense gjennom svingene, ligge i luftstrekket til bilen foran eller hoppe når muligheten byr seg. Det resulterer nemlig i at powerplay-meteret fylles opp. For det er nettopp bruken av powerplay som skiller vinneren fra taperen, da både tidspresisjon og strategisk bruk av disse hendelsene er avgjørende for plasseringen. Powerplay-måleren rommer tre punkter, hvor det tredje punktet aktiverer større powerplay-hendelser og ruteendringer. Det er også avgjørende å beregne powerplays til riktig tid. Dersom man klarer å unngå hendelsen kan sjokkbølgen skape en like fatal konsekvens som et direkte treff.

Den visuelle innpakningen sørger for at actionsekvensene blir mer intense, med en rekke virkningsfulle effekter som fargevariasjoner og sakte-film for å sette den ekstra spissen på hele opplevelsen. Utvikler Black Rocks Studio har også ønsket å plassere informasjon som runder, posisjon og Powerplay-nivå bak bilen for å holde resten av skjermen fri for distraksjoner, noe som fungerer helt ypperlig.

Men spillet har også svakheter, som at det kun er fem forskjellige områder å meske seg med. Selv om det er mye variasjon i banene med snarveier og alternative ruter er dette i minste laget. I tillegg er ikke karrieredelen den mest omfattende til dags dato, og vi kunne gjerne sett litt mer dybde i spillet.

Split/Second: Velocity er ganske enkelt et utrolig underholdende spill, der det er like lett å lære seg kontrollen som det er å like spillet. Split/Second: Velocity er ikke det perfekte spillet, men et høyaktuelt alternativ for en eksplosiv racingfest. Det er uhøytidelig, overdrevent og vanvittig morsomt.

Split/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: VelocitySplit/Second: Velocity
8 / 10
+