Norsk
Gamereactor
forspill
SSX

SSX

Snøbrettspillet SSX lover flere endringer i sitt nyeste tilskudd. Vi har testet spillet på Gamescom...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

SSX-serien er en av EAs lengste serier innen snøbrett- og ekstremsportsjangeren, men det er lenge siden forrige gang vi fikk prøve oss i det fantastiske universet der tyngdekraften settes på prøve for alvor. Nå er folkene fra EA Canada snart klare for å slippe horder av susende brettspillere ned fjellskrentene igjen.

Spillet ble opprinnelig annonsert under tittelen SSX: Deadly Descents, og fremstod som et dystrere kapittel enn det vi har vært vant til fra serien. Men det er ikke tilfellet, og utviklerne var raskt ute med å forklare at det var snakk om en misforståelse. Derfor har de valgt å gå for en enklere tittel, som denne gang går under navnet SSX.

SSX

Utviklerne har tatt i bruk flere forskjellige verktøy for å skape de unike brettene, som er lokalisert i bergkjeder over hele kloden. Ved hjelp av satelittdata fra NASA har EA gjenskapt bergkjedene ned til minste detalj - en imponerende prestasjon ingen i sjangeren kan måle seg med.

Dette er en annonse:

Selv om detaljnivået på fjellene er skyhøyt, forteller utviklerne at det fremdeles er snakk om et SSX-spill av den gode, gamle sorten. Brettdesignerne har derfor hatt det travelt med å tilføye nok av hopp og andre forhindringer, så det er ikke snakk om et simulasjonsspill - snarere et mer løssluppent arkadespill, som bryter naturlovene med jevne mellomrom.

Alle bergkjedene har forskjellige droppområder, og disse teller 150 i tallet. Spilleren kan velge mellom tre spilltyper når man er i gang, og de går under navnet Race It, Trick It og Survive It. Om du er kjent med serien vil du umiddelbart kjenne igjen de to første, som enten går ut på å komme først i mål eller score så mange poeng som mulig med ville triks. Den tredje spillmodusen, Survive It, innebærer mest av alt å overleve brettet. Det vil si at du må overleve alt fra snøstormer og skred mens du skrenser nedover fjellsidene. Hver av bergkjedene har egne naturkatastrofer å by på, så her er det utfordringer for alle og enhver.

Utviklerne illustrerer hvordan spillet fungerer via en gjennomspilling av et Alaska-basert brett. Det første man legger merke til er den utrolig flotte snøen som glimrer overbevisende i solen, og som får deg til å ville skrense ned den pudderhvite fjellsiden. De forteller at Boost-funksjonen er tilbake, og at meteret nok en gang skal fylles opp ved hjelp av triks. På denne måten kan man kjøre raskere, og låse opp de populære og ekstreme Über-triksene, der snøbrettet kastes rundt figuren på fantasifullt vis.

SSX
Dette er en annonse:

Et nytt element i spillet er Rewind-funksjonen. Den lar spilleren spole tilbake om man skal være så uheldig å styrte, eller om man er utilfreds med prestasjonen på et hopp. Men utviklerne vet ikke hvilke begrensninger de skal inkludere ennå, siden de fremdeles undersøker hvilke fordeler og ulemper den har.

Det er tydelig at brettdesignerne har hatt kreativ frihet med brettene. Store rør er spredd over hele brettet, og flere strategisk plasserte hopp lar spilleren utføre triks med korte mellomrom. Vi får høre mer om den nye fysikkmotoren, som lar spilleren utføre triks på alt som kan brukes. Det betyr også at den erfarne spilleren vil kunne bevege seg utenfor den fastlagte ruten, for så å gjøre egne hopp og samle poeng.

SSX

Nettfunksjonene i spillet er også interessante, og løser flere av problemene som tidligere har kjennetegnet serien - nemlig lagoppsettet. Fremfor å kjøre mot en person direkte kan man velge mellom to spilltyper. Den første modusen lar deg laste opp et Ghost, som viser motspillerne hvordan man har kjørt gjennom brettet mens de selv er på den. På den måten kan vennene dine hele tiden slå din rekord eller score, uten at du selv trenger å være på nett. Informasjonen ligger nemlig på serveren til spillet. Skulle en venn slå ditt Ghost får du beskjed med en gang spillet starter eller gjennom en mobilapplikasjon, som vil bli lansert samtidig med spillet. På denne måten kan man kjempe hele tiden, mens vinneren tjener penger til å investere i nytt utstyr. Det er også en smart vri at man tjener penger selv om du er offline, slik at de kan samles når du starter spillet.

Den andre nettdelen kalles Global Events. Her slåss man ikke om folk direkte, men selv om det er snakk om Ghosts blir de oppdatert i realtid. Litt på samme måte som med Demon's Souls. På den måten blir brettet mye mer levende, og utviklerne forteller at det i prinsippet ikke er noen begrensning på hvor mange Ghosts som vises samtidig. Med det sagt er det nok en fordel å begrense seg litt, da for mange spillere kan bli forvirrende. Derfor har de lagt til et filterverktøy, slik at bare vennene dine og spillere med samme karakteristikk blir fremvist. Det vil også være mulig å skape Custom Global Events, der man kan sette begrensninger på tid og hvor mange forsøk du kan bruke. Deretter kan du dele dem med vennene dine eller de andre spillerne.

Det er mange interessante elementer i det kommende SSX-spillet, og det blir spennende å se om det ikke blir et godt nettsamfunn rundt det når det slippes i januar neste år.

SSX
SSXSSXSSXSSX

Relaterte tekster

SSXScore

SSX

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Verdens villeste snowboardserie har endelig funnet veien til HD-generasjonen, og det er ingen tvil om hvem som er kongen på fjellet.



Loading next content