Russlands invasjon av Ukraina har ødelagt landet i nesten et år nå, og utviklerne på GSC Game World har nylig uttalt seg om hvordan det har påvirket utviklingen av den kommende S.T.A.L.K.E.R. 2.
I et intervju med WIRED avslørte utviklerne bak spillet at det har vært utrolig tøft å jobbe mens de prøvde å finne sikkerhet og flykte fra den russiske invasjonen. Noen har blitt igjen i Kyiv for å forsvare hovedstaden, mens andre har tatt med seg familiene sine og søkt trygghet i GSCs nye hovedkvarter, som angivelig har vært operativt siden oktober 2022.
Teamet forstår, med S.T.A.L.K.E.R. 2 som en av de første uttalelsene om ukrainsk kunstnerisk uttrykk siden krigen begynte, og det er mange øyne på det. Hovedprodusent på S.T.A.L.K.E.R. 2, Maria Grygorovych, sa:
– Det var et spill om Chornobyl, som faktisk ligger i Kyiv-regionen, laget av et ukrainsk lag før krigen, og det ble noe uforlignelig større etter at invasjonen startet. Det er et nasjonalt produkt nå, med sikte på å vise at Ukraina ikke bare er eksepsjonelt effektiv og modig på slagmarken, men også like verdifull i en følelse av kulturell arv. Noe som skal vises til verden.
Det er fortsatt ingen fast utgivelsesdato på S.T.A.L.K.E.R. 2, men det forventes fortsatt å falle en gang i 2023, noe som ikke er noen dårlig prestasjon med tanke på presset GSC Game World har blitt satt under.