Star Fox Command

Star Fox Command

Etter Lylat Wars til Nintendo 64 for ti år siden har romreven Fox McCloud hatt det hardt med det ene middelmådige tittelen etter den andre. Og dessverre vil det seg ikke helt denne gangen heller.

Denne gangen forsøker Nintendo seg på å kombinere det hederlige actionspillet som Star Fox-serien er kjent for med enklere strategi-innslag. Dette innebærer at man får bruke mer tid med et kart for å planlegge ruter og lignende, samt ta hensyn til hvor mye drivstoff man har tilgjengelig. Å velge rett vei innebærer at man kan få møte enklere motstand og ikke minst spare verdifull tid. Sistnevnte er spesielt viktig ettersom spillets oppdrag går på tid.

Selv om det Advance Wars-lignende systemet fungerer bra, så føles det som et tvilsomt valg av Nintendo ettersom det ofrer mye av det ellers så høye tempoet man er vant til. Jeg får nesten Sonic the Hedgehog-vibber av Star Fox-spillene der Nintendo vegrer seg med å la spillene inneholde bare skjønn og variert action, men har nå også puttet inn andre momenter enn bare kamper som de to første spillene i serien bestod av.

Nå, det er tross alt et Star Fox-spill og det viktigste er derfor fortsatt selve flygingen, hvilket i Star Fox Command føres med styluspennen. Din Arwing flyr der du peker og siden er det bare å pepre ned alt som kommer i din vei. Gjennom å dobbeltklikke på skjermen og lignende kan man også speede opp, sakte ned, rulle og gjøre skarpe vendinger.

En kul idé, men i realiteten skulle spillkontrolleren ha vært bedre med et styrekryss. Det føles nemlig som at stylus-funksjonen brukes for at den faktisk er der, enn at den tilfører noe. Det var et problem i tidligere Nintendo DS-spill, men det siste året har Nintendo lansert visse spill helt uten stylus-støtte og dette burde også ha vært slik.

Spillets baner er denne gangen noe friere enn tidligere, hvilket føles positivt. Helt fritt får man imidlertid ikke fly og usynlige vegger gjør at man ikke kan bevege hvor man måtte ønske. For å lure deg til å bruke mer tid enn hva du kanskje hadde valgt å gjøre på banene, finnes det også en skikkelig bonus om du lykkes å drepe samtlige fiender, hvilket altså ikke kreves for den som bare vil stresse seg igjennom spillet.

Star Fox Command støtter også trådløs spilling som igjen gjør at man denne gangen kan måle sin styrke mot spillere over hele verden. Antallet baner er ikke spesielt stort og er i grunnen ganske så begrenset, men det er helt klart noe som ikke havner på spillets plusskonto og som igjen gjør at spillet er ganske kort.

Dessverre er jeg ikke helt fornøyd med Star Fox Command og dette grunnet noen unødige valg. På et punkt skinner det som solen, mens andre ganger sliter det med å holde seg oppegående. På det grafiske er spillet utvilsomt best og blant de teknisk mest avanserte til Nintendo DS og føles stundom nesten som et PSP-spill. Hadde det ikke vært for at det til tider blir nesten uoverskuelig, hadde det fått en toppkarakter i kategorien. Også designet er for øvrig klassisk Star Fox og man kan ikke annet enn se barskt på kuule Fox McCloud. Nesten som om Jim Hensons klassiske Muppetene skulle være i hovedrollene i Star Wars.

Star Fox: Command har som sagt sine fordeler, ikke minst det faktumet at spillet faktisk har flere ulike avslutninger. Men jeg kan ikke la være å lure over hvorfor man alltid legger inn så mange merkelige innslag i spillserien som egentlig er blitt kjent på grunn av superb action. Gjør ikke om på noe som fungerer godt fra før av, det er lite lurt - Nintendo.

Star Fox CommandStar Fox CommandStar Fox CommandStar Fox Command
6 / 10
+