Det er ikke noe vits i å hevde noe annet. Da Nintendo viste frem Star Fox Zero til Wii U på årets E3-messe, ble alle negativt overrasket over grafikken. Denne holdt nemlig et vesentlig lavere nivå enn forventet, og kunne ikke sammenlignes med kvaliteten til grafikken i spill som eksempelvis Mario Kart 8.
I etterkant har Shigeru Miyamoto forsøkt å forsvare det visuelle uttrykket ved å hevde at han ønsket en "tegnet stil som skilte seg ut fra alle andre spill", men til spillmagasinet Edge har Star Fox-reggisør Yugo Hayashi nå gitt en mer ærlig forklaring. Årsaken ligger nemlig i maskinvaren ettersom teamet ønsket 3D-grafikk med 60 bilder i sekundet på både TV-skjermen og gamepaden:
- We decided to have two screens displaying 3D graphics at 60 frames per second. It was this and a few other factors, including it being the first time players will be using two screens like this on the Wii U, that led us to decide to base the graphical design on Lylat Wars. But I'm sure that seeing the Arwing, which everyone is so familiar with, transform naturally into a land-based Walker will be a fun and exciting new experience.
Det ligger mellom linjene at teknikken hindret mer avansert grafikk, etter at valget om 60 fps ble tatt. For øvrig skal Star Fox Zero slippes den 20. november, og dersom gamplay er bra er det jo ikke verdens undergang at grafikken ikke er top notch.
Kilde: Nintendo Everything.