Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of The Old Republic

Det finnes masse Star Wars spill på markedet, men endelig kommer et som gjør ære på sagaen.

I en galakse langt, langt unna... og alt det der. Merkelig nok er dette et spill som produsentene slett ikke har markedsført i noen større grad. Merkelig fordi dettte er det ultimate Star Wars spillet! Nei jeg kødder ikke! Star Wars: Knights of The Old Republic (KOTOR) er alt det man kan ønske seg av et Star Wars spill og enda litt til. Når sant skal sies er jeg ingen stor RPG entusiast, men jeg har da spilt meg gjennom en god del fengende titler som Final Fantasy, Skies of Arcadia og Never Winter Nights. I tillegg har jeg blitt vanvittig skuffet over de nye Star Wars (SW) filmene og føler mer eller mindre at George Lucas har lagt en svær stinkende kabel på mine barndoms drømmer med disse filmene. Da er det gledelig at Kanadiske BioWare har klart det ingen andre har - nemlig å lage et spill som oser av den gode gamle SW stemningen og som holder deg fengslet foran TV’en i både dager og uker.

KOTOR har som sagt alt - Darth Malak er slemmere og kulere enn både Darth Vader og Darth Maul til sammen, The Star Forge er er farligere enn The Death Star og historien er fetere enn i filmene (i hvertfall de nyeste). Høres ikke det fristende ut kanskje? I tillegg er dette et meget etterlenget tiltak for Xbox eiere for KOTOR er helt klart det feteste RPG’et på markedet til Burken. Personlig synes jeg jo også at det er det feteste RPG’et noensonne, men sånt kan alltids diskuteres. Det er litt vanskelig å komme i gang å beskrive spillet uten å legge fra seg en masse spoilers i kjølvannet, men jeg skal prøve å komme meg gjennom med alle hemmelighetene intakt.

Handlingen utspiller seg tusenvis av år før Episode I og kampen står mellom The Republic og The Sith. The Sith var i utgangspunktet en blodtørstig og skruppeløs rase, som nå er utdødd. De nye Sith’ene består nå stort sett av falne Jedier og deres studenter. The Sith ble bekjempet av The Republic for noen få år siden, men har siden da klart å bygge seg opp en massiv hær og flåte på mystisk vis. Du starter med å måtte befri en kvinnelig Jedi ved navn Bastila, på planeten Taris. Hennes "Battle Meditation" var det som knuste Sith’ene i den tidligere nevnte krigen, og hun er nå fanget av disse darksiderne som vil prøve å omvende henne og bruke henne til å bekjempe The Republic. Du klarer naturligvis å befri henne og sammen legger dere ut på deres livs eventyr.

Gameplayet består delvis av utforsking av steder og personligheter, og selvfølgelig kamphandlinger ad mas. Kampsystemet er basert på forenklede D&D regler, men utspiller seg allikevel i en slags kvasi-sanntid. Alt etter som vil du måtte sloss alene eller sammen med inntil 2 andre kompanjonger. Du kan sette kamphandlingene på pause etter ønske, for å planlegge kampstrategien din. Disse kampene er en sann fry for øyet - spesielt de lekre kampene med lyssverdene. I tillegg til humanoide kompanjonger vil du også få et par roboter på laget ditt. Alle karakterene stiger i gradene etterhvert som man kommer seg videre og kan oppgraderes på alle felt. I tillegg har du et hav av våpen og rustninger å forholde deg til. Skikkelig fete våpen og rustninger såvel som robotene dine, kan også oppgraderes og forbedres med de rette delene.

Gjennom spillet vil man hele tiden kunne kjøpe hjelpemidler, våpen og deler av mer eller midre lugubre kjøpmenn, men de feteste tingene finner man som regel etter å har drept en viktig motstander for deretter å robbe liket. Dine valg, både i samtaler og handlinger, avgjør om du heller mot den lyse eller den mørke siden av The Force. Selv har jeg holdt meg litt midt på treet og bare hellet mot The Darkside, når jeg har vært i akutt pengenød eller lignende. Noe av det absolutt feteste er at spillet forandre karakter ut fra valgene dine og etter å ha snakket med en kompis som konstant har vært ond, kom vi frem til at vi nærmest snakket om to forskjellige spill. Så her er det altså snakk om en skikkelig god gjenspillsverdi i tillegg.

Ganske tidlig i spillet blir du akseptert som student ved Jedi Akademiet på Dantooine. Av en eller annen mystisk grunn mener The Jedi Council at du, i samarbeid med Bastila, er de rette til å nok en gang redde galaksen. Dere deler ettersigende et sterkt bånd gjennom The Force og også en rekke visjoner om noen mystiske Star Maps. Det er disse dere skal finne på deres reiser til planeter som Kashyyyk, Tatooine, Dantooine og Manaan. Disse kartene samlet vil nemlig vise vei til den mystiske og eldgamle The Star Forge. I begynnelsen undres man litt hvorfor nettiopp du, en uerfaren og nyutdannet Padawan blir satt på denne tilsynelatende umulige oppgaven. Men, den store plottdreiningen gjør vei i vellinga. Jeg sier ikke mer, men det er bare så vanvittig fett!

Som du sikkert skjønner er jeg gjenfødt Star Wars fan, noe jeg kan takke BioWare for. Grafikken er kanskje ikke helt oppdatert, men til gjengjeld finner du svært få spill på markedet som er like store og omfattende som KOTOR. Lyden er en annen stor pluss side og skuespillerne og dialogen er vanvittig mye bedre enn i Lucas’ to siste nedverdigende makkverk av noen filmer. Det er med andre ord svært vanskelig å finne noe å klage på i KOTOR, men et lite minus finnes da. Man trakteres ofte av ganske lange loadetider, men hyppigheten av disse er det mest belastende. Men pytt, pytt, noe skal det da alltid være.

Enten du er Star Wars fan eller ikke, enten du er PRG fan eller ikke, betyr ingen verdens ting. KOTOR er helt klart blant de absolutt beste titlene i hele 2003 og er et absolutt must!

10 Gamereactor Norge
10 / 10