Starcraft II: Heart of the Swarm

Starcraft II: Heart of the Swarm

Kerrigan vender tilbake som Queen of Blades, og er farligere enn noensinne. En verdig fortsettelse til den storslåtte serien...

Velkommen tilbake til Starcraft. Vi er for lengst blitt vant til å måtte vente på det gode, men vi har aldri ventet forgjeves. Blizzard er kjent for å ta seg god tid, men vi unner dem det, for vi vet hva det fører til. Tre år har gått siden Wings of Liberty ble sluppet, men idet Heart of the Swarm brer seg utover skjermen føles ventetiden som et øyeblikk. Jeg er tilbake, tilsynelatende bare dager etter der forgjengeren etterlot meg. Jeg er tilbake og det føles godt.

Dette er fortsettelsen fansen fortjener, et gjensyn med Sarah Kerrigan strippet for Zerg-genene som gjorde henne til Queen of Blades. Dette er Kerrigan slik vi aldri har sett henne før. Ikke helt monster, men ikke helt menneske heller. Dyrisk og aggressiv, men med en kald og rolig drivkraft som gjør henne enda farligere enn før. Fri fra Zerg-innflytelsen velger Kerrigan av egen fri vilje, og med god grunn å gjennoppta rollen som dronningen av Zerg. Med horden bak seg lanserer hun en hevntokt som et spyd inn i det symbolske hjertet til Terran, og det bokstavelige hjertet til Arcturus Mengsk.

Starcraft II: Heart of the Swarm

For de som ikke kjenner til det så har Starcraft-serien fra Blizzard Entertainment røtter helt tilbake til 1998. Originalen regnes som et av de store sanntidsstrategispillene, en spillklassiker med en hær av lojale fans verden over. Det arrangeres turneringer, og for mange er spillet blitt en livsstil. Utvidelsen Heart of the Swarm er derfor svært etterlengtet.

Historien drar meg inn og fenger meg. På en rar måte sympatiserer jeg med Zerg. De blir jaktet på og hatet, men er bundet av instinkt og kan ikke handle på noen annen måte. Spillet følger Kerrigan mens hun samler flokken sin, og forsøker å pusle sammen bitene som er hennes fortid. Som menneske sitter hun kun igjen med glimt av sin tid som overhode for Zerg, og hun må forsøke å forstå valgene hun har tatt og hvorfor hun føler at noe forferdelig er i ferd med å skje. I forrige spill fikk vi se hvilken skjebne som ventet universet dersom Kerrigan døde, og nå som den fremtiden er blitt avverget er det umulig å vite hva som venter.

Starcraft II: Heart of the Swarm

Med et slags morsinstinkt forsøker Kerrigan å forbedre sine Zerg for å gjøre dem sterke nok til å overleve den usikre fremtiden. Evolusjonen til Zerg skjer gjennom sideoppdrag, hvor målet er å samle inn genmateriale og oppdage nye mutasjoner. Vi kan tukle med skaperverket, og velge hvilke egenskaper vi vil ha. Det samme gjelder hvilke evolusjonsgrener vi vil forkaste. Alt dette foregår fra moderskipet Leviathan hvor vi også kan oppgradere Kerrigans ferdigheter etter hvert som hun lærer mer om Zerg og seg selv.

I løpet av Kerrigans historie blir vi gjenforent med flere kjente navn som Jim Raynor, General Warfield og Zeratul, budbringer av dystre spådommer og kryptiske råd. Det er spesielt gøy å møte dem oftere i brettene. Jeg syns dessuten at kvaliteten på heltefigurene har økt siden forgjengeren. De har mer detaljrikdom, og jeg kan til og med se ulikhetene i ansiktene deres når jeg går inn for en nærmere kikk. Ellers er grafikken stort sett av samme høye kvalitet, men med forbedrede effekter.

Starcraft II: Heart of the Swarm

Mekanikken i spillet er også den samme. Enten det er tre eller tolv år siden sist, så føles det kjent og sitter i fingrene. Blizzard har beholdt spillmekanikkoppskriften fra den 15 år gamle originalen, og de har siden ikke gjort mer enn å finpusse den. Det er jeg glad for. Blizzard vet at fansen vil ha mer av det samme, og de leverer. Vi får fortsettelsen på den mest storslåtte konflikten i universet. Vi får enkelt og smart brettdesign. Vi får et lydspor som er både kjent og nytt, og gir meg frysninger nedover ryggen, og vi får nye enheter og leketøy i flerspillerdelen.

Og det er her Starcraft alltid har stått sterkest. I land som Sør-Korea er flerspillerkamper i Starcraft en seriøs idrett som dekkes med TV-sendinger, og det er ikke mangel på folk som tar det minst like alvorlig i resten av verden. For de fleste av oss er flerspillerdelen ganske enkel. Vi sverger til et lag og kjører på. Det er som et nøye balansert slag sjakk - man må kjenne til alle brikkene, og spille på sine egne styrker eller på motstanderens svakheter. Er du en skilpadde som liker å trekke deg inn og beskytte deg selv, da er du en Terran med siege tanks og bunkere til din disposisjon. Er du en opprørsk type som helst vil angripe i løpet av de første fem minuttene av enhver kamp, da er du født til å være Zerg. Er du en logisk strategist, en gammel sjel, da er valget Protoss.

Starcraft II: Heart of the Swarm

Starcraft II: Heart of the Swarm er eksempelet på hvordan en oppfølger eller en tilleggspakke skal være. Det gir oss mer av det gode, og det er finpusset. Vi blir ikke blåst vekk av det som er nytt, men vi blir fornøyde. Jeg tror ikke min anbefaling vil gjøre noe som helst utslag. Starcraft har den polariserende effekten at man vil enten ha det eller ikke. Jeg tviler på noen sitter på gjerdet, men om det mot formodning er tilfellet så kom deg ned derfra og bli med oss. Du kommer ikke til å angre.

Så hva har jeg funnet av forbedringspotensial? Fint lite, for å være helt ærlig. Heart of the Swarm er en glimrende fortsettelse som kjører et trygt løp, uten risiko for skuffelse eller store overraskelser. Det eneste jeg kan si er at spillet ikke står på egne ben, men bygger på alt som har kommet før. Blizzard har ikke laget Heart of the Swarm for å inkluderende de som ikke er kjent med universet. Dette er et spill for fansen. Om man vil oppleve historien til Sarah Kerrigan må man la seg omvende til Starcraft-troen. Opptakskravene er enkle: Sett deg ned, spill, nyt.

9 / 10
+
Gjennomgående godt håndtverk, spennende historie, verdig fortsettelse