Norsk
Gamereactor
forspill
Starcraft II: Heart of the Swarm

Starcraft II: Heart of the Swarm

Blizzard tar grep for å gjøre Heart of the Swarm mer tilgjengelig for både gamle og nye spillere. Vi har prøvespilt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Man kan si mye om flerspilleren i Starcraft II - for eksempel at det har tatt E-sport-verdenen med storm, at det har en dybde de færreste titler knapt tør å drømme om, at det er et av de beste spillene noensinne og så videre - men man kommer ikke utenom det faktum at det kan være litt av en munnfull.

Starcraft er stort. Selv om det kanskje ikke har like bratt læringskurve som eksempelvis Dota 2, så krever det både tid og innsats for å bli god. Spillere som har fått kontroll på alt fra enheter og strategier til brett og økonomi kan likevel være litt nervøse for å måle krefter med andre på nett. Communityet har funnet opp et uttrykk for dette fenomenet: Ladder anxiety - rangstigeangst. Det betyr ganske enkelt at frykten for å bli knust hindrer folk i å spille.

Starcraft II: Heart of the Swarm

Dette skal Heart of the Swarm gjøre noe med. Løsningen er ikke å endre kjernen i spillets gameplay, eller gjøre det enklere på noen måte. Nei, det skal gjøres ved at nye spillere får en grundig introduksjon til alle mekanikkene, i tillegg til å flytte spillernes fokus på hvor mye de forbedrer seg i forhold til tidligere - ikke hvor mye de eventuelt vinner eller taper.

Dette er en annonse:

I Wings of Liberty ble man mer eller mindre nødt til å gå før man kunne krabbe da man prøvde seg på flerspilleren. Man hadde hovedsaklig to muligheter: Enten kunne man prøve å klatre på rangstigen, eller så kunne man sette opp egne spill hvor man valgte brett og inviterte medspillere. Det var omtrent det hele.

Heart of the Swarm byr i stedet på en rekke treningsmuligheter. Det betyr at man får mulighet til å bygge opp egenskaper, erfaring og selvtillit før man kaster seg ut på nettet.

Starcraft II: Heart of the Swarm

Treningen skjer i flere trinn. Først skal man ut på rene treningsoppdrag, hvor man blir introdusert for grunnleggende mekanikker trinn for trinn. Første oppdrag kan eksempelvis handle om hvordan man bygger opp økonomien sin ved å la 24 arbeidere samle mineraler. Deretter utvikler det seg langsomt - helt til man har kontroll på de enkleste prinsippene.

Dette er en annonse:

Neste trinn er AI Challenge. Her finner spillet en vanskelighetsgrad for den nye, og totalrenoverte kunstige intelligensen som passer til ditt nivå, og så spiller man kamper mot stadig tøffere motstand. En slags virtuell rangstige.

Den nyopppussede kunstige intelligensen kan også brukes i lagspill, hvor man kan gi sine datastyrte lagspillere ordre. Idet de setter igang med oppgavene sine gir de deg hele tiden tilbakemelding om hva de holder på med.

Starcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the Swarm

Siste trinn innen rangstigen er unranked play. Her settes man opp mot virkelige spillere, basert på det normale matchmaking-systemet, men resultatene teller ikke med i forhold til din plassering på rangstigen. Kort sagt er det ikke noe å tape, så det er en fin anledning til å prøve tåpelige strategier eller lignende.

På selvutviklingsfronten skjer det to ting. For det første har Blizzard lagt til et progressjonssystem. Det innebærer at man blir belønnet med hauger av erfaringspoeng etter hver kamp, og at det finnes et level for hver av de fire tilgjengelige rasene (Random teller som en rase). De påvirker ikke selve spillet, men etter hvert som man stiger i level låses det opp for ny dekor til bygningene - og når man kommer høyt nok opp, får man også nye skins til sine enheter. På denne måten kan altså dine marines, stalkers eller roaches se ekstra tøffe ut.

Starcraft II: Heart of the Swarm

Noe som er mer enn bare kosmetisk, er skjermbildet med statistikk etter endt kamp. Utviklerne har funnet frem til en rekke tall og grafer som gir en indikasjon på hvor godt du har gjort det. Tallene inneholder blant annet supply efficency som forteller hvor ofte du når supply-taket (og ikke kan bygge nye enheter), før man bygger nye supply, pylons eller overlords (en situasjon man helst bør unngå). Et annet viktig tall er combat efficiency. Dette tallet forteller noe om verdien av alle enhetene man har bygget kontra verdien av alle man har drept (verdien av de drepte skal helt være høyest).

Skjermbildet viser både resultatene fra siste kamp og et gjennomsnitt for hele din karriere, så man får et bra bilde av hvordan man lykkes med spillingen. Det sier ikke så mye om hvordan du gjør det i forhold til motstanderne, men fokuserer i stedet på din egen utvikling - og det er tross alt dét som teller.

Kombinert med de nye enhetene som utvidelsen bringer med seg, de nye mulighetene for at castere og streamere kan bygge sitt egen brukergrensesnitt med ekstrta informasjon og smarte kameravinkler ser fremtiden lys ut for en av verdens beste flerspillere.

Starcraft II: Heart of the Swarm
Starcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the Swarm

Relaterte tekster

Starcraft II: Heart of the SwarmScore

Starcraft II: Heart of the Swarm

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Kerrigan vender tilbake som Queen of Blades, og er farligere enn noensinne. En verdig fortsettelse til den storslåtte serien...

0
StarCraft II blir en del av Katowice 2019

StarCraft II blir en del av Katowice 2019

ESPORTSTEKST. Skrevet av Suzanne Berget

Intel Extreme Masters (IEM) Katowice går av stabelen igjen i mars 2019, og StarCraft II er blant spillene det skal konkurreres i på arrangementet. Dette ble bekreftet av...



Loading next content