Norsk
Gamereactor
forspill
Starcraft II: Heart of the Swarm

Starcraft II: Heart of the Swarm

Vi besøkte Blizzard for å prøvespille historiedelen i den kommende Starcraft II-utvidelsen Heart of the Swarm...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Hvis du er Starcraft-fan, så har du sikkert fulgt med på hver eneste detalj rundt flerspillerbetaen til Heart of the Swarm. Her testes det ut nye enheter, balansen justeres og endres konstant, og en masse fine, nye funksjoner har blitt lagt til for å gjøre spillet mer tilgjengelig for nye spillere.

Midt i all snakken om APM, E-sport og hvordan rasene er i forhold til hverandre, er det fort gjort å glemme at Heart of the Swarm faktisk byr på en gjennomført énspillerdel. Derfor dro vi til Blizzards kontorer i Paris for å se nærmere på historiedelen og snakke med folkene bak.

Starcraft II: Heart of the Swarm

Der Wings of Liberty hovedsaklig bli spilt med Terran-rasen (med et par avstikkere som Protoss), så handler Heart of the Swarm om Zerg - den innsektsaktige rasen med utrolig aggressive romvesener som herjer gjennom universet og suger til seg brukbare DNA-trekk og gener fra forskjellige vesener som de fortærer underveis. Og nettopp dette kjennetegnet ved Zerg-rasen er faktisk en del av gameplayet i udvidelsen - men det kommer vi tilbake til.

Dette er en annonse:

Ved historiens start står det ikke så bra til med zergerne. På slutten av det første Starcraft døde den stor lederen for deres halvveis kollektive bevissthet, The Overmind. Siden den gang har den zerg-infiserte eks-Terraneren Kerrigan styrt showet, men med litt hjelp fra eldgammel teknologi fikk Jim Raynor og gjengen gjort henne til nestenmenneske igjen i slutten av Wings of Liberty. Siden den gang har Zerg vært del opp i små grupper, spredt utover galaksen og uten noen skikkelig ledelse.

Starcraft II: Heart of the Swarm

Det blir ikke sagt noe om hvordan hun har kommet seg hit, men når vår prøvespilling begynner er Kerrigan igang med å samle restene av Zerg-rasen. Hun vil samle en massiv hær, slik at hun kan ta hevn over Arcturus Mengsk. Han er en diktator som styrer de fleste Terranerne, og en gang i tiden forlot han Kerrigan på en planet oversvømt av Zergs - mens hun fortsatt var menneske, vel å merke. Det er lett å forstå at hun bærer nag.

I motsetning til Wings of Liberty, hvor Jim Raynor kun dukket opp i en håndfull oppdrag, så vil Kerrigan være med i nesten alle oppdragene i Heart of the Swarm - og i de få hun ikke er med vil det dukke opp andre helter. Vi er altså inne på noe som minner litt om Warcraft III. Kerrigan stiger i level når man gjennomfører hennes oppdrag, og har et tak på klassiske 60 levels. Ved visse levels låses det opp for nye evner som alltid kommer i par, og av disse får man velge én.

Dette er en annonse:
Starcraft II: Heart of the Swarm

Til å begynne med får man passive evner som å helbrede, eller valget mellom et angrep som rammer flere fiender eller distanseangrep. Senere vil man kunne tilkalle transportvesener fylt med et stort antall gratis enheter. I beste Diablo III eller World of Warcraft-stil kan man byttet ut disse evnene mellom oppdragene.

Foruten at det nå alltid er en eller flere helteenheter i brettet, så fortsetter Heart of the Swarm den gode stilen fra Wings of Liberty. De tre oppdragene vi tester følger konseptet med å alltid ha en gimmick eller særpreg, og de endrer gameplayet og holder det friskt. I det første oppdraget skal vi eksempelvis ødelegge tre Protoss-tårn for å forhindre at de selvhøytidelige romvesenene kan ringe hjem for å fortelle at Kerrigan er på planeten. Det foregår i isende kulde, og med gjevne mellomrom oppstår såkalte flash freezes. Disse fryser alle enhetene til is, og forhindrer dem på den måten å angripe. Som Zerg-infisert kan man slakte og fortære noen av de lokale vesenene, slik at Kerrigan kan bli motstandsdyktig mot kulden. Det betyr at du kan stå og smile med alle dine zerglings og roaches angriper forfrosne Protoss-enheter. En soleklar fordel.

Starcraft II: Heart of the Swarm

I det neste oppdraget forsøker Protossene å få kontakt med hjemmet sitt ved å sende romskip gjennom ormhull - men heldigvis står du i veien, og kan skyte ned alle som prøver å komme seg gjennom. Selvfølgelig må man også forsvare sin egen base samtidig.

I det tredje oppdraget gires det opp litt - et Protoss-romskip har sluppet unna og må stoppes. Kerrigan får smuglet ombord en parasitt, og det er som denne enheten vi får spille. Det minner om en hyllest til Alien der vi først sniker oss rundt som en forsvarsløs larve og samler biomasse fra ulike dyr, før vi muterer til en Brood Mother som kan legge egg og dermed lage sin egen lille minihær med zerglings og andre enheter. Herfra gjelder det kun å drepe alt som rører på seg.

Starcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the Swarm

På samme måte som man kan bytte evner hos Kerrigan, kan man også endre hos underenhetene. Alle har et utvalg av tre valgfrie, ikke-permanente mutasjoner - for eksempel kan man med zerglings velge mellom økt angrepshastighet, høyere løpsfart eller bedre helbreding.

Og siden zergerne er en gjeng med altoppslukende mutanter som samler og suger til seg andres gener, vil man også bli nødt til å ta mer permanente valg underveis. En av Kerrigans assistenter heter Abathur, og han analyser genstrenger og trekker ut de beste delene (han snakker også morsomt, er ikke glad i fullstendige setninger, og ser ganske ekkel ut). Han stiller dessuten spilleren ofte ovenfor mutasjonsvalg. Man må eksempelvis velge en art zerglings som klekkes tre av gangen i stedet for de vanlig to, og de klekkes nærmest øyeblikkelig. Eller man kan velge en annen type som kan hoppe opp og ned fra klipper og flanke fienden istedenfor å løpe rundt seg selv bak din egen hær av trege roaches.

Starcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the Swarm

Det er vanskelig å velge, men man får heldigvis kyndig hjelp i form av små minioppdrag, hvor man får lov til å prøve begge enhetene før man treffer et valg. Det er en klar forbedring i forhold til Wings of Liberty, hvor man ofte fikk tilbud om nye enheter eller oppgraderinger som man måtte velge mellom på bakgrunn av et lite tekstbilde og en animasjon.

Som i Wings of Liberty samles alle trådene i en rekke scener ombord på Kerrigans romskip (store, flyvende romhval), hvor man kan snakke med hennes assistenter, justere egenskaper og mutasjoner, spille gamle oppdrag om igjen og så videre.

Det hele virker ganske overbevisende, og de som (også) liker Starcrafts énspillerdel, kan fint se fram til Heart of the Swarms utvidelse om omtrentlig to måneder. De nye systemene og mekanikkene føles som klare forbedringer i forhold til Wings of Liberty, og hvis alle de 20 oppdragen er like varierte kan vi se frem til en historiedel som er enda bedre enn hva grunnspillet var.

Starcraft II: Heart of the Swarm
Starcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the Swarm
Starcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the Swarm
Starcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the Swarm

Relaterte tekster

Starcraft II: Heart of the SwarmScore

Starcraft II: Heart of the Swarm

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Kerrigan vender tilbake som Queen of Blades, og er farligere enn noensinne. En verdig fortsettelse til den storslåtte serien...

0
StarCraft II blir en del av Katowice 2019

StarCraft II blir en del av Katowice 2019

ESPORTSTEKST. Skrevet av Suzanne Berget

Intel Extreme Masters (IEM) Katowice går av stabelen igjen i mars 2019, og StarCraft II er blant spillene det skal konkurreres i på arrangementet. Dette ble bekreftet av...



Loading next content