Norsk
Gamereactor
artikler
Grand Theft Auto V

Stemningsrapport fra GTA Online

Omsider er spillet ute til alle formater, men hvordan står det egentlig til med Online-delen til et av de største spillene noensinne?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

GTA Online ble tilgjengelig et par uker etter den opprinnelige Grand Theft Auto V-lanseringen til Playstation 3 og Xbox 360 tilbake i 2013. I etterkant har både PS4/X1-versjonen og PC-utgaven som kjent sett dagens lys, og den etterlengtede Heist-oppdateringen ble til slutt lansert den også. Vi tenkte derfor at det var på høy tid å se hvordan ting står til med GTA Vs flerspillerdel.

Jeg må innrømme at jeg aldri ble fengslet av Grand Theft Auto Online da spillet kom. Jeg spilte det i en ukes tid før jeg var tilbake i den fantastiske enspillerdelen. Det var flere grunner til at jeg forlot Online-delen, ikke bare manglet fortsatt muligheten til å rane banker sammen med andre spillere, men det tok også lang tid før spillets servere fungerte skikkelig. Mine første minner fra Online dreier seg rundt evigvarende lastetider og feilmeldinger på sortmalte skjermer. Når ting endelig begynte å fungere så ble det klart at Grand Theft Auto Online egentlig ikke var så mye mer enn en stor åpen verden som fungerte som en slags lobby som kun eksisterte for å sende deg ut i frittstående shoot-outs.

Grand Theft Auto V

At du kunne se andre spillere løpe rundt på kartet hadde ikke så mye å si når den eneste formen for interaksjon mellom spillere er en kule i trynet.

Dette er en annonse:

Da spillet ble lansert på PS4 og Xbox One støtte jeg nok en gang på lignende serverproblemer, men nå hadde ting begynt å falle mer på plass. Det var flere interessante oppdrag og mengden med aktiviteter spillere kunne ta del i utenfor oppdragene hadde også vokst. Rundt juletider ble det også pøst på med en hel haug av temabaserte events som ga flittige spillere noen artige presanger. Det virket også som om folk hadde begynt å forstå at andre spillere ikke nødvendigvis må være fiender. Plutselig hadde Grand Theft Auto: Online fått en sjel.

PC-utgaven forsterket spillopplevelsen enda mer. Presisjonen jeg får med en mus fremfor spakene på en kontroller gjør at jeg er mye mer villig til å ta del i aktiviteter som inkluderer andre spillere. På konsoll hadde jeg for vane å gjemme meg bak Passive Mode-funksjonen, som tar fra deg muligheten til å bruke våpen men til gjengjeld gjør deg udødelig ovenfor andre spillere. Funksjonen er fortsatt fin å ha de gangene man møter på noen som bare vil ødelegge for alt og alle, men det virker som om folk flest spiller bedre sammen nå som terskelen for å kommunisere med hverandre er lavere. Jeg tror det har mye med at PC-utgaven er utstyrt med en typisk chat-funksjon. Nå skal det ikke mer enn et tastetrykk til for å prate med noen, mens på konsoll må du enten bruke mikrofon eller hoppe gjennom flere menyer før du må krangle litt med spakene for å få frem noen ord.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Målet i Grand Theft Auto: Online er ganske enkelt å tjene penger så man kan kjøpe kule biler og flotte leiligheter, for så å tjene mer penger. Dette er ikke et spill for folk som liker tydelig definerte mål, for her finnes det ingen. Det kan fort bli kjedelig hvis du kjører alene, og spillet oppfordrer deg også til å slå deg sammen med andre spillere ved å tilby bonuser jo mer tid dere bruker sammen.

Dette er en annonse:

Oppdragene Online har å by på varierer i kvalitet. Noen er ganske simple "kjør fra A til B uten å bli skutt av politiet"-oppdrag. Andre gir deg litt mer interessante oppgaver, som å skulle snike deg inn i en bevoktet hangar for å stikke av med et digert fly for så å lande det på en flyplass på bygda. Jeg liker at spillet ofte gir deg og dine medspillere frie tøyler til å håndtere oppgavene, men på samme tid er det også en del rare valg utvikleren har gjort som fort kan forandre måten folk spiller på. For eksempel får man ofte utdelt et høyere pengebeløp på slutten hvis man har brukt lang tid på å fullføre oppdraget. Det gjør at mange ender opp ved å spille gjennom oppdraget som vanlig, for så å vente med å gå inn i målsonen på slutten for å få høyest mulig utbetaling.

Jeg forstår hvorfor folk velger å gjøre det, selv om det kan argumenteres for at de ville tjent mer virtuelle penger om de brukte den tiden på å fullføre flere oppdrag. På samme tid er det jo ikke spillernes feil. Dette er et designvalg fra utviklerens side, og jeg sliter med å se logikken bak designet. For meg er det slike ting som ofte setter en demper på stemningen.

Grand Theft Auto V

Mange av de samme problemene gjelder dessverre også de nye Heist-oppdragene, skulle en av lagkameratene dine gå lei så setter det en stopper for hele greia. Det har gjort at mange spillere er skeptiske til å spille med fremmede, og konsekvensen av det er terskelen for å starte et brekk er unødvendig høy. Jeg forstår spillernes reaksjoner, men jeg mener at problemet hovedsaklig ligger i strukturen på disse oppdragene. Hadde man lett kunnet byttet ut spillere underveis hadde det ikke lenger vært et problem.

Når alt klaffer, er derimot Heists veldig gøyalt. Det kan også bli rimelig intenst spesielt hvis du er ute etter best score, ettersom du da er nødt til å fullføre spesifikke handlinger som gjør alt litt mer utfordrende. At pengebeløpene man får utbetalt på slutten er såpass høye hjelper også, ettersom vanlige oppdrag ofte gir deg lommerusk.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Grand Theft Auto: Online er og blir en ganske unik onlineopplevelse. Jeg er imidlertid fremdeles ikke helt forelsket. Jeg savner flere dynamiske aktiviteter som inkluderer store antall spillere, og brukergrensesnittet trenger en overhaling på flere punkter. Likevel ville jeg vært blind om jeg ikke så potensialet her. Rockstar har tidligere hintet om at de ønsker at Grand Theft Auto Online skal kunne stå for seg selv. Jeg ser for meg en fremtid der vi spiller et GTA: Online som lar oss besøke Niko Bellic i Liberty City, eller ta turen over til Las Venturas for litt gambling sammen med kompisene. Som sagt, potensialet ligger der, spørsmålet nå er bare om Rockstar er klar over hvilken gullgruve de sitter på.

For øyeblikket derimot er nok ikke Grand Theft Auto V-flerspilleren spillet med mest holdbarhet i verden. Det er gøy en liten stund, gitt at du har noen å spille med, men når alt kommer til alt føler jeg at jeg selv står for mye av moroa i Online. Mye av det jeg synes er gøy kan også gjøres i enspillerdelen, og uten at du trenger å bekymre deg for at det skal komme en eller annen slags dust å plaffe deg ned med en rakett bare fordi han kan. Dessuten bruker man mindre tid på å se på lasteskjermer.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto V

Relaterte tekster

Grand Theft Auto VScore

Grand Theft Auto V

ANMELDELSE. Skrevet av Lee West

Los Santos har aldri sett så bra ut eller fungert så godt som det gjør nå. Vår danske redaktør tok en ny runde i GTA V, og denne gangen er han overbevist...

Grand Theft Auto VScore

Grand Theft Auto V

ANMELDELSE. Skrevet av Rasmus Lund-Hansen

GTA V føles som et next gen-spill, og det hadde vært fantastisk hvis alle verdens utviklere kunne det Rockstar kan. Vi har testet denne generasjonens høydepunkt...



Loading next content