Steredenn: Binary Stars

Steredenn: Binary Stars

En klassisk space shooter krydret med noen velimplementerte roguelike-elementer.

Steredenn: Binary Stars

Steredenn har vært i sirkualsjon i noen år nå, men det fanget ikke oppmerksomheten vår før det ble lansert på Nintendo Switch under nytt navv, Steredenn: Binary Stars. Space shooteren fra Pixelnest ser rimelig tradisjonell ut ved første øyekast, men man skal jo ikke alltid skue hunden på hårene, som det heter, og takket være noen godt implementerte roguelike-mekanikker er dette et nyansert og spennende spill som burde falle i smak for fans av begge sjangre.

Fans av space shootere kommer til å sette pris på pixelart-grafikken, som er virkelig godt gjennomført i dette spillet. Det er et enkelt men virkningsfullt design som virkelig gjør jobben, og en del av fiendene er skikkelig godt designet. Det er mer enn nok av variasjon når det kommer til fiender, det være seg kanonfor som går ned etter ett skudd, eller bosser som spyr ut uendelig med kuler. Til tider kan det vare mye som skjer på skjermen samtidig, men stort sett er det ganske klart og tydelig hva det er som foregår. Pixelnest leker seg til og med litt med dybde, og legger inn detaljer i flere lag for at du virkelig skal fordype deg i opplevelsen.

Side-scrolling og kulespyende bosser er i og for seg ikke så himla nyskapende, men roguelike-mekanikkene som skjuler seg bak kulissene gjør sitt for at spillet skiller seg ut. Etter hvert som du kommer lenger ut i spillet kan du låse opp flere skip som har sine egne attributter (noen tåler mye, men er ikke så kraftige, mens andre er litt mer delikate, men kan virkelig slå fra seg) og byttet mellom forskjellige skip er nok til å forandre spillestilen din betraktelig. Men det er de forskjellige oppgraderingene du oppdager på veien som virkelig forandrer hvordan spillet fungerer og gir Steredenn så lang levetid.

Hvert skip (som jeg prøvde) har en plass for standardvåpen og en plass for litt tyngre skyts, men du begynner reisen din med kun standardvåpen. Modulene som gir deg tyngre våpen droppes av fiender når du knerter dem, og de kan gi deg alt fra missiler til automatiserte bots som du kan droppe på strategiske steder når du spiller. Hvert brett kan vanligvis by på en eller to tyngre våpenvalg, og du kan bytte disse modulene ut som du vil, hvis du føler for å forandre litt på ting. Finner du en modul som virkelig komplimenterer skipet og standardvåpenet ditt kan det føre til merkbare forandringer i spillestilen din, spesielt i bosskamper.

Steredenn: Binary Stars

Du får enda flere valgmulightere når og hvis du greier å beseire en boss, noe som kan ta litt tid da du må navigere rundt og overleve en rekke forskjellige angrep. Men når du endelig greier det blir helsen din gjenopprettet og du får en oppgradering til et av nøkkelsystemene sine. Ofte går oppgraderingen ut på å forbedre visse typer våpen, men du kan også få en rekke skjold, samt fremmede våpensystem som gir deg enda flere angrepsmetoder å utforske. Spillet har overraskende mye dybde når du begynner å mikse og matche våpen og skjold, men valgene dine styres så klart av hvilke ressurser du får tak i mens du spiller.

Du kan få til en god build, men det beror en del på flaks, og noen ganger ender du opp med å bare få våpen som ikke passer din spillestil overhodet. Dette kan være irriterende, men permadeath-mekanikken sørger for at det ikke tar lang tid før du kan begynne helt på nytt igjen. Roguelike-oppsettet gjør at Steredenn passer veldig greit for små perioder med spilling, for du kan få en komplett opplevelse i løpet av et par minutter. Men hvis du vil bli flink er du nødt til å investere litt tid, for spillet er faktisk ganske utfordrende.

Det finnes en arena-modus for de som vil øve seg på bossene, i tillegg til daglige utfordringer hvor du får én mulighet til å sette en high score, og en samarbeidsmodus, som funker kjempebra på Switch hvor man kan ta en Joy-Con hver og bare kaste seg ut i det. Det er et helhetlig skytespill med masse funksjoner, akkompagnert av et bitende metal-soundtrack, som komplimenterer den visuelle stilen og den typen action Pixelnest har gått for. Den visuelle stilen er enkel men tilfredsstillende, systemene funker bra sammen og det er uante dybder her for dedikerte spillere som liker å utforske. Steredenn: Binary Stars er et jevnt over veldig bra skytespill, selv om det kanskje ikke er like sjarmerende som Galak-Z. Hvis du er en fan av sjangeren er spillet definitivt verdt en titt.

Steredenn: Binary StarsSteredenn: Binary Stars
8 / 10
+