Street Racing Syndicate

Street Racing Syndicate

Vi har allerede fått et par riktig store bilspill i år, og blir SRS et av dem? Johannes har kjørt flere mil og testet, men er ikke helt fornøyd

Atter et bilsspill av typen street racing har dukket opp. Inspirert av Fast and the Furious, Midnight Club, Poject Gotham Racing og ikke minst Need for Speed Underground prøver Eutechnyx å sette sitt nye spill Street Racing Syndicate på kartet.

Street Racing Syndicate handler i hovedsak om å vinne penger og respekt. Slik at man kan style bilen og stappe den full av ekstrautstyr. I tillegg fokuseres det også på at man skal vinne gunsten til alle de lettkledde damene som svirrer rundt. Dette er et bilspill hvor underholdningsverdien holdes i fokus og ikke realismen, bare så det er nevnt.

SRS er delt inn i tre moduser; Multiplayer, Arcade og Street. Multiplayer modusen fungerer godt. Her kan man konkurrere mot en kompis på en tv skjerm som er delt i to. I Arcade modus kan men velge bil og løpstype for deretter å knekke rett i gang med å svi gummi. Street mode er hovedmodusen i SRS. Her handler det om å bli den kjappeste og kuleste karen i storbyen. Det er viktig å både vinne penger og respekt., slik at man kan kjøpe biler, style dem, reparere dem og ikke minst vinne damenes hjerter. Det er også en handling i Street modusen, men den er så dårlig at den blir fort glemt.

Det som skiller SRS fra andre bilspill i genren er måten progresjonen i spillet er lagt opp. Man kan kjøre rundt i byen som om man spiller GTA San Andreas og selv velge hva man vil gjøre når. Noen av valgmulighetene kan være å delta i race hvor det er gratis å være med, eller man kan bla opp litt cash og utfordre andre racing team eller kjøre opp bak en annen råner å blinke med lysene. Det er signalet man bruker for å utfordre en annen. Dette bidrar til mer valgfrihet i spillet, noe som selvfølgelig er bra. Et tosifret antall ekte modeller er importert som et ledd i aspektet ved å skaffe seg dame i spillet. Et konsept som forsåvidt kan diskuteres. Ved å gjennomføre forskjellige små utfordringer underveis åpnes det for at du kan skaffe deg flere og flere damer. Du kan velge hvem av damene dine som skal stå å vifte med flagget når du suser avgårde fra startlinja. For at damene skal være interesserte må man kjøre bra og hvis man kjører dårlig risikerer man at de stikker av. Forøvrig kan man også stjele konkurrenters damer ved å slå dem i race.

Man kan velge mellom over 40 lisensierte biler fra Mitsubishi, Toyota, Subaru og Nissan for å nevne noen. Forskjellige kjøreegenskaper skiller bilene fra hverandre og etter at man har stappet dem fulle av ekstrautstyr er forskjellen enda større. Dessverre er ikke Honda tatt med så man får verken kjørt Acura eller Civic, tross at begge to er populære street racing biler. En annen skuffelse er at den nye Subaru Sti heller ikke er med. Dessverre er ikke styling aspektet i spillet like godt gjennomført som hos andre spill i samme sjanger. Menyene kunne med fordel vært bedre og det tar irriterende lang tid å vente på at neste side av menyen lastes inn. Grafikken på bilene og omgivelse er stort sett bra. Soundtracket derimot er både lite og ensformig. De få hip-hop sangene som ruller om og om igjen passer ikke spesielt godt inn.
Lydmessig er det også for dårlig. Det er rett og slett for lite guffe når dekkene hviner, turboen slår inn, motorene brøler og biler krasjer.

Uansett når alt kommer til alt er det selve bilkjøringen som avgjør om spillet er kult eller ikke. Dessverre har SRS en del småfeil som gjør at det ikke kan måle seg med de beste i klassen. Noe som ødelegger underholdningsverdien betraktelig er mangelen på fartsfølelse. Man merker ikke forskjell på 100 eller 200 km/t og når man tømmer nitrotanken føles det mer som omgivelsen hakker forbi enn at biler suser framover. Bilene tar skade når man krasjer men skadene er helt urealistiske og dårlig laget. Du kan for eksempel frontkollidere ti ganger og det eneste som skjer er at bagasjerommet spretter opp. En annen bug er at man ofte kan unngå kollisjoner ved å bruke nitroen. Da suser man bare rett igjennom kollisjonen og det eneste man merker er en liten fartsreduksjon. Når man da i tillegg skrur av lyden fordi musikken er så kjip blir ikke spillet uten videre så fengende å kult å spille.

Man kan godt konkludere med at Street Racing Syndicate er en dårlig kopi av spillene nevnt i innledningen. Selv om utviklerne har flere gode ideer og mange av dem fungerer bra, er det ingenting som imponerer. Det elementære mangler. SRS blir aldri oppslukende og kult. Det er ingen god fartsfølelse og musikken er elendig. Videre er utvalget av moduser snevert. SRS er et gjennomsnittsspill verken mer eller mindre. Uheldigvis for SRS har det ingen sjanse i konkurransen med de store bilspillene som er ute/kommer i år. Da snakker jeg om Project Gotham Racing 2, NFS Underground 2, Gran Turismo 4 og Burnout 3. Jeg kan derfor overhodet ikke se noen grunn til å kjøpe dette spillet så lenge noen av de overnevnte spill er å oppdrive, og det er de.

Street Racing SyndicateStreet Racing SyndicateStreet Racing SyndicateStreet Racing Syndicate
6 / 10
+
Bra AI, god valgfrihet
-
reges av å være en dårlig plagiat, lite soundtrack, dårlig lydeffekter, ingen fartsfølelse

• Mr E
    + 40 autentiske kjøretøy + Tre store byer + Grei grafikk - Tamme datamotstandere - Ensformige baner 6/10

0
Street Racing SyndicateScore

Street Racing Syndicate

ANMELDELSE. Skrevet av Johannes Hobæk

0
Street Racing Syndicate

Street Racing Syndicate

NYHET. Skrevet av Petter Engelin

3DO har nettopp vist frem de første bildene fra deres kommende stortittel Street Racing Syndicate. Spillet, som ettersigende er inspirert av såvel Midnight Club som GTA 3 og The Fast and the Furious filmen, ser meget lovende ut.