Stronghold 2

Stronghold 2

Kristian har vært skrivebordsgeneral enda en gang, og nå har han dratt tilbake til spente buer og skarpe sverd - middelalderen!

For andre gang skal vi innta en stor borg, og beleire og beseire fiender av alle slag. Det er nok en gang Firefly Studios som har lagd spillet, og det er blitt bedre, finere og ikke minst større. Velkommen til storslåtte kongsmiddager med gjess, griser og ål.

Stronghold 2 er nå laget i 3D, og ser unektelig fint ut. For de som ikke vet hva dette er snakk om, så er altså et nytt Stronghold-spill som er basert rundt bygging av store slott, samtidig som man må forsvare sine egne slott, og beleire motstanderne sine. Introfilmen bygger opp forventningene til spillet noe som man trenger da man allerede før menyen kommer har en meget lang loading, og det er rett og slett er feilplassert. Det passer seg ikke å vente på loading før man kommer inn på menyen. Selve menyen er enkel og oversiktlig, og viser en sterk side med at et vindu popper automatisk opp hvis det er nye oppdateringer tilgjengelig over nettet, spillet laster selv ned og installerer disse.

En gang i tiden da Stronghold: Crusader kom ut, var det jeg som skulle anmelde det, uheldigvis for meg så ligger spillet den dag i dag i en brun konvolutt i en av Postens mørke og glemte kroker, eller så fikk en eller annen person her i landet seg en gledelig overraskelse, for spillet kom aldri fram til meg. Den teksten som ligger på sidene våre i dag er en oversettelse fra våre medarbeidere i Sverige. Men spillet fikk en relativt god respons verden over, mye fordi man kunne bygge svære slott og murer som faktisk krigerne dine kunne stå oppå, og at de faktisk fikk et overtak ved å stå høyere enn de som angrep deg. Vi må være enige at det ikke holder å lage en oppfølger av dette uten å legge på en god del ekstra snacks. Og det er det heldigvis gjort, denne gangen er grafikken meget god. Og helheten gjør spillet verdt å prøve, både for offensive og defensive spillere.

Man kan velge å starte brett og kampanjer med fokus på borgen din og samfunnet rundt dette, eller så kan man velge å ha hovedfokus på kamp og kriger. Uansett hvilken av disse valgene du tar så må du passe på borgen og undersåttene dine. Her må du skaffe mat, lage underholdning få inn penger til statskassa og lage våpen samtidig som folk skal holdes fornøyde. På en annen side kan du kreve blodskatt, ikke dele ut mat og ha offentlige henrettelser for å holde undersåttene i sjakk. Dette er en balansegang som må bygges opp gradvis, man kan ikke bare pøse på med en ting eller bygge veldig svært med en gang, da kollapser samfunnet og det er bare å begynne på nytt. Hvis vi begynner med noen eplefarmer så er vi i gang, dette er basismaten til dine undersåtter, senere utvider man med korn, som sendes til møller, som igjen sendes til en baker som lager brød som sendes til matlageret ditt. Jo flere typer mat du kan forsyne dine undersåtter jo mer fornøyde blir de. Dette var bare en hendelsrekke med bygninger og ting som må til for å overleve. En annen er for eksempel: Ved fra en tømrer sendes til en buemaker, han sender våpnene til arsenalet ditt og du kan så trene dine undersåtter til å bli bueskyttere. Alle disse tingene må passes på, du må ha oksekjerrer som frakter varene over lengre distanser, passe på å ha nok brønner rundt husene da det fort begynner å brenne. Det er nok av ting du må passe på, og skulle du gjøre en dårlig jobb, skal det ikke mye til før samfunnet stopper helt opp.

På den offensive delen av spillet blir jeg nesten målløs, det er gjort så mye bra ut av angrep og forsvar at du nesten bare må prøve det for å skjønne hva jeg mener. Som angriper kan du ha katapulter, trebucheer, angrepstårn, stiger, rambukker, svære treskjold, du kan grave tunneler, kjerrer som du kan tenne på å sende mot borgene og masse annet. Jeg har aldri før sett ett RTS av denne typen med ett slikt mangfold av enheter og muligheter. Som forsvarer av borgene har du like mange ting til rådighet, dette er stein, overtente tømmerstokker som kan hives utfor muren, i tillegg til katapulter, ballistaer og mannevonde drapshunder. Animeringer av de større enhetene i spillet er det også noe nytt med, for eksempel: Når man lader en katapult så ser man to menn som står og trekker katapulten ned, spenner den fast og trekker av. Det er ikke som i andre lignende spill hvor disse enhetene gjør alt mekanisk, du ser liksom aldri noe til de som gjør jobben. På slagmarken MÅ man bruke taktikk. Jeg prøvde selv flere ganger å sende alle folkene mine i hæren rett mot fienden, slik som man for eksempel gjør i Age of Empires spillene, men da ble de brutalt nedslaktet. Det er bare et sinnsykt overtak det å kunne ha folk på murene.

Grafisk sett ligger det godt over middels, vann og landskap ser bra ut, men det skranter litt på trærne. Lyden er det gjort mye med, man føler man er dratt tilbake til middelalderen hvor pilene suser rundt hodet ditt og nyslipt stål gnistrer mot hverandre. Når man klikker på undersåttene så har de et utvalg med fraser de kommer med, som gjør det litt variert. De forskjellige dyrene i spillet er også navngitt, jeg trykket tilfeldigvis på en flokk med rådyr som løp rundt i skogen, alle i flokken var døpt etter nissens reinsdyr. Dette er en typisk ting som egentlig ikke spiller noen rolle, men gir spillet et lite snev av å være fullført, og at utviklerne har tatt seg tid til sånne trivialiteter.
Nå er det også et par minus med spillet, og en av disse som jeg allerede har nevnt er at spillet bruker lang tid på å loade når man starter det, før man kommer til menyen. Av andre ting kan det nevnes at når man hogger ved så forsvinner ikke skogen. Jeg savner det at skogen blir hogd ned når man hogger mye, og at man heller kan ansette folk til å plante nye trær. Det at skogen ikke forsvinner gjør også at man ikke får mer plass å boltre seg på og det blir ofte litt for begrenset område til å plassere alle de bygningene man vil.

Generelt sett er jeg meget godt fornøyd med spillet. Man trekkes tilbake til middelalderen, får utfordringer med å bygge opp et samfunn og beherske beleiringene. Et spill som er verdt å prøve, i det minste fram til Age of Empires 3 kommer.

Stronghold 2Stronghold 2Stronghold 2Stronghold 2
8 / 10
+