Sub Command

Sub Command

Bli med EA og Sonalyst ut på dypt vann. Her ute kan bare en tonnstung, krigsklar ubåt komme til bunns. Men du er ikke alene...

Akkurat når man har lagt fra seg Tom Clancys Hunt for Red October - etter å ha lest den for 4. eller 5. gang dukker Sub Command opp. Her finner man ikke - som hos Clancy - det politiske spillet, men det er snakk om å styre ubåter med de mest avanserte våpen og øvrige systemer. Har det lykkes for EA å gi ut et spill, som samtidig er realistisk og detaljert - og som også er lett å starte med og gir en medrivende og nervepirrende spillopplevelse?

Forgjengerne spøker
EA fortsetter med denne tittelen på forgjengeren 688(I): Hunter/Killer. Faktisk er produsenten den samme, nemlig Sonalysts Inc., som også leverer utdannelse, industrielt design, systemutvikling og mye annet til militære formål. Det merkes på nøyaktigheten som, skinner tydelig gjennom i Sub Command .

I spillet kan du som spiller ta kommandoen over 3 forskjellige ubåter og gjennomføre i alt 23 missioner eller en sammenhengende kampanje, sett fra enten amerikansk eller russisk synsvinkel. Det høre ikke ut som mye, men ser man nærmere på våpen- og sporingssystemer, finner man et mylder av detaljer, som stiller store utfordringer til spillerens forberedelse før - og ikke minst tålmodighed, når spillet har kommet i gang. Dessuten medvirker dynamisk gruppering av fartøyer og den tilfeldige utgangsposisjonen for spilleren til å forlenge holdbarheten.

Oppdragene i Sub Command strekker seg fra simple rekogniserings-oppgaver, over ledsagelses- og redningsoperasjoner til assistanse til landstyrker. Det betyr dermed også, at man etterhvert må lære å forholde seg til motstand fra både overflateskip, ubåter og ikke minst fly og helikoptere.

De 3 ubåtene, son kan velges i Sub Command, er amerikanske Seawolf og 688(I) Hunter/Killer pluss den russiske Akula. Navigasjon, håndtering av våpen og motforholdsregler mot torpedoer, dypvannsbomber og så videre er utført i nøyaktig overensstemmelse med den faktiske bestykkningen av fartøyene. Det er allikevel, av hensyn til sammenhengen i gameplayet, foretatt visse justeringer. Ikke minst av den russiske ubåten, da man - av gode grunner - ikke har kjennskap til alle dens detaljer.

En høyere enhet
Lyden i Sub Command er diskret, men ikke desto mindre særdeles virkningsfull. Sonarens monotoni og ristingen i skroget ved avfyring av missiler og torpedoer gir deg gode muligheter til å føle, hvordan det er å være på oppdrag.

Betjeningen av ubåten foregår fra en rekke instrumentpaneler i 2D, mens man i et eget 3D-vindu kan følge med på hvordan endringer i hastighet, retning og dybde påvirker seilasen. Dette vinduet kan settes til full skjerm, hvor man fortsatt - med valg i en meny på høyre musetast - kan gi ordre til mannskabet. Den kameravinkelen, som ubåten vises i, flyttes forøvrig lett og overraskende flytende, så man hele tiden kan få et detaljert overblikk over hva som foregår på alle sider av ubåten.

Grafikken leverer dermed også sin viktige andel i en overbevisende spillopplevelse. Solstråler gjennom vannoverflaten ved lav dybde, isflak i vannoverflaten i polarområder er bare noen få av de detaljene, som fullfører 3D-visningen, som forøvrig kan stilles inn til å vise, hva som faktisk finnes i omgivelsene, eller hva sensorene har fanget opp. Den siste muligheten stiller sine spesielle krav til å lese, stille inn og ikke minst å reagere på, sensorenes opplysninger.

Automatisk mannskap
En god idé - til å starte med, i hvert fall - er å sette styringen av ubåten på auto-crew, det vil si at spillets AI tar seg av de handlingene, som skal føres ut i livet av mannskapet. Det medfører imidlertid, at man får opplysninger om mulige kontakter, mens auto-mannskabet til gjengjeld ikke er voldsomt dyktige til å klassifisere disse kontaktene. Det kan derfor være en god idé å slå delområdene i styringen på automatisk - og prøve manuell styring på et område av gangen.

En spennende funksjon i denne sammenhengen er, at Sub Command støtter Microsofts system for stemmegjenkjennelse. I praksis betyr det, at man kan konsentrere seg om sin egen oppgave, mens man med stemmekommandoer kan gi ordre til mannskapet, uten å skulle skifte til et annet skjermbilde og tilbake igjen. Det krever bare litt trening i - meget bokstavelig - å snakke ordentlig! I hvert fall må man bruke litt tid på å ’trene’ stemmestyringen til å gjenkjenne sin egen uttale og tonefall. Høye lyder fra for eksempel en aktiv sonar kan forstyrre stemmestyringen, så det må anbefales å bruke et headset frem for en fristtående mikrofon.

Får verdi ved fordypning
Sub Command leverer mange timers underholdning for freaks med hang til detaljer og minutiøs gjengivelse av virkelighetens ubåt-klasser, våpensystemer, sporingssystemer osv. Derfor vil folk, digger mer kjapp og hjernedød action med all sannsynlighet synes at spillet er grusomt kjedelig.

Et beskjedent sukk fra en av de førstnevnte: Når spillet legger så stor vekt på detaljene, så ville det ha vært på sin plass med en fyldig teknisk manual, i stedet for bare å legge den som PDF-fil på CD-ROM’en. Det ville hjulpet en god del, når man har bruk for hjelp fra det trykte materialet, mens man spiller!

8 / 10
+
Minutiøst detaljert. Flytende 3D-grafikk og nesten uhyggelig realistisk lyd.