Det var på tide å komme seg til regntyngede Portsmouth, et lite stykke utenfor London. Climax Studios var endelig klare til å vise frem hjertebarnet sitt, Sudeki. Et vaskeekte rollespill for Xbox, basert på gamle tanker og japanske Manga-tegneserier. Hva skal man tro om dette? Lett skeptisk, men allikevel klar til å bli overbevist, dro jeg over for å se nærmere på hva de har tenkt å by våre kresne gamere denne gang...
Du kjenner kanskje igjen noen andre titler de har produsert: ATV Offroad 2, PlayStation-versjonene av Populous, Theme Park World, og ikke minst Diablo. Så det er ingen lettvektere vi har med å gjøre her. Vel fremme på flyplassen, kom vi oss avgårde til hotellet. Kvelden bød på høy begerføring med sjefene i Climax, i en veldig velkommen "bli-kjent-kveld". Noe redusert dagen etter bar det tilbake til utestedet de hadde leid, for å se litt av det vi var kommet for, Sudeki, et nestegenerasjons RPG på Xbox.
Man bytter mellom fire helter i spillet; en kvinnelig magiker, en "gunslinger", en som sveiver noe heftig med sverdet og en jegerkvinne. Alle med sine egne unike egenskaper som du vil måtte utnytte for å komme deg frem i spillet. Vi møter opp med Tuomas, som er lead-designer for spillet, hvor vi får se den litt spesielt animerte introen. Noe som ligner skyggeteater illustrerer og forteller historien om hvordan ting ble som de er i Sudeki.
Vi blir vist kampsystemet, som er basert på Hong-Kong fightingen som vi er kjent med fra filmer. Kampsystemet er bygd på enkle knappekombinasjoner for å gjøre det lett å slåss. En knapp for target og så er det bare å slå i vei til alle ligger flate. Det er også en haug med spells som kan benyttes. Resultatet av disse er som regel døde fiender omringet av sinnsyke lys og tordnende lyder. Man merker på karene fra Climax at dette er et spill de har lagt tid og sjel i, alt fortelles med innlevelse. Man fanger fort opp at de ikke ser for seg dette som en støvsamler på hyllene i din lokale spillbule. Dette er gjennomført. De har gått til grunns å designe over 80 forskjellige fiender du kan møte på. Alt fra zombier til svære festninger finner du her.
Du tror kanskje at det er de typiske Dungeons & Dragons spellsene du har her, men nei. Ikke bare har de alle noen fete spells som kalles for "Spirit-strikes", men karakterene, Ailish, Buki, Elco og Tal kan forene spellsene sine i gigantiske comboer som virkelig får det til å svinge på skjermen. Karakterene bygger seg gradvis opp gjennom spillingen å blir sterkere og raskere, får flere spells osv. Lydeffektene i spillet er også ganske heftige, pussig å se for seg at dette er en mann som sitter i et 3kvm rom omringet av synther og equalizere, som skaper dette ved hjelp av knapper og godt gehør.
Som resultat av at de valgte Xbox som plattform, blir vi levert en fargerik, dynamisk og detaljert verden. Alle har et stort spekter av ansiktsuttrykk og kroppsbevegelser, som virkelig gir karakterene liv. Det blir dag, det blir natt. Det er fint vær og dårlig vær. Det funket rett og slett ganske bra. Storyen er gjennomtenkt og kult presentert, og standarden settes øyeblikkelig med den tidligere introen. Vi får vite om en verden delt av svik, fulgt på veier merket med spenning, vill fekting og haugevis med magi.
Det som fryktes er at dette spillet, som er unnfanget ene og alene av europeere, kanskje kan få en litt kald velkomst av de som er godt inne i Final Fantasy, Suikoden og lignende Manga-inspirerte spill i samme genre. Da dette liksom "skal" komme fra Japan for å bli godtatt. Men jeg tror allikevel dette vil klatre seg oppover etterhvert, og vil bli sett som et friskt pust i konsoll-rpg genren. Spillet gjorde det veldig bra på E3-messen, hvilket ikke akkurat er negativt. Spillet ventes på disse breddegrader rundt jula i år. Vi håper det for utviklernes skyld, så kanskje de får en del av den store julekaka de og. Er du en av de mange som venter på Fable? Da vil garantert Sudeki holde deg våken frem til da, om ikke vel utover det også spør du meg.