Suikoden IV

Suikoden IV

Lars Petter setter seil og drar ut på et eventyr på ordentelig japansk vis, men vil Suikoden IV klare seg i høy sjø?

Suikoden serien begynte sitt liv på den gode gamle gråtassen(Playstation om du var i tvil), og nå ser kapittel fire i denne serien livets lys. Noen vil kanskje rynke litt på nesa og ikke helt erindre hva det dreier seg om, når navnet Suikoden blir nevnt. Det dreier seg nemlig om en rollespillserie som i sin tid var i kappstrid med Final Fantasy serien, på både godt og vondt.

I Suikoden 4 spiller du en helt som du navngir selv. Du og dine kamerater er på vei til å bli riddere av ordenen "Knights of Gaien", som er byen Razril`s høyst ærverdige beskyttere. Disse ridderne er ingen vanlige landkrabber som ligger i sola og blir stekt levende, de lever nemlig på de syv hav og sørger for at alt er i sin skjønneste orden rundt dem. En dag du og dine følgesvenner er ute på et oppdrag blir skipet angrepet av en pirat, og kommandøren deres følger hakk i hæl for å forsikre seg om at alt går vel, noe det altså ikke gjør. Kommandøren ved navn Glen kommer i strid med piraten, som viser seg å ha en mystisk rune som han bruker for å gjøre kål på deg og dine følgesvenner. Da striden går mot sin slutt ser det ut som at kommandøren overtar denne mystiske runen fra piraten på en høyst merkverdig måte. Dere returnerer til Razril og aner fred og ingen fare, da byen utsettes for et piratangrep av stor skala. Kommandøren bruker da den mystiske runen han "fikk" fra piraten og utsletter hele piratflåten. Da du som ærefull ridder springer opp i tårnet til kommandøren for å se hva som er på ferde, oppdager du at kommandøren kollapser og dør, samtidig som runen blir "overført" til deg. Midt oppe i alt dette blir også du beskyldt for å myrde kommandøren og blir henvist fra Razril. Det er her eventyret begynner, i din jakt på å finne ut hva denne mystiske og dødbringende runen egentlig er.

Det er ikke til å ta feil av hvor Suikoden serien har hentet sin inspirasjon fra. De rundebaserte kampene, karakterutviklingen og mer til, bringer tankene til Final Fantasy serien som de fleste nok kjenner til. Dessverre er karakterutviklingssystemet ikke på langt nær så dyptgående og detaljert som det man finner i for eksempel Final Fantasy X. Ferdigheter og magiske triks er sterkt begrenset, man håper på å få et nytt triks eller lignende hver gang man øker et level, men ofte så venter man forgjeves. Magi kan man få ved å enten finne eller kjøpe magiske runer, som naturligvis finnes i flere forskjellige elementer slik som ild, vann, torden også videre. I mange andre rollespill av denne typen bruker man magipoeng for å kunne bruke magi, men ikke i Suikoden 4, nei. Her har du nemlig en kvote på hvor mange ganger du kan bruke en magi. Dette har vært noe av svakheten til kampsystemet til Suikoden helt fra det første spillet. Hvorfor utviklerne ikke har gjort noe med dette er meg høyst uforståelig. Måten man oppgraderer våpen på er i og for seg grei nok, men en liten grafisk forandring hadde ikke skadet, i stedet for å bruke de (tilsynelatende) samme teksturene på alle våpen. Det samme gjelder også rustninger og annen beskyttelse man kjøper seg. Karakterene dine ser prikk like ut, uansett hvor dyre og beskyttende rustninger du kjøper til dem. Ting som dette gjør at karakterutviklingen blir sterkt begrenset, og gir spilleren liten motivasjon og man får liten følelse av progresjon.

Ettersom mye av handlingen foregår på sjøen, har du naturlig nok et skip til disposisjon. Ofte havner du i kamper mot uhyggelige pirater og andre ufyselige kjøpmenn, som bare vil gjøre livet surt for deg og dine kompanjonger. Skipet er tregt som et vondt år og styringen fungerer heller ikke noe særlig bra. Dette ødelegger mye av spillet etter min mening, da du må ligge på sjøen og drive langs kysten i mangfoldige minutter for å komme deg noe sted. Ideen om å sjøsette Suikoden serien er forøvrig ingen dum ide, men når den blir utført på en slik måte som dette blir det bare tåpelig.

Introen til Suikoden 4 er noe for seg selv. Svømmende delfiner akkompagnert av trekkspillmusikk gir ikke akkurat noe inntrykk av seriøsitet, i hvert fall ikke for undertegnede. Resten av musikken er så å si anonym og nærmest ikke-eksisterende i mange tilfeller. Her har utviklerne mye å lære, ettersom musikken kan ha mye å si for å skape stemning og atmosfære i et spill slik som dette. Lydeffektene er det heller ikke så mye å si om. Sverd lager "klunke" lyder og stemmeskuespillerne kunne helt klart lagt litt mer sjel i karakterene de gir stemmer til. Dialogen er ofte også noe klønete oppbygd. Som hovedperson i spillet er du dessverre stum, og får kun lov til å gi kommandoer i spesielle situasjoner når en avgjørelse skal bli tatt. Poenget med å gjøre det på denne måten er mest sannsynlig å få spilleren til å føle seg mer oppslukt i handlingen, men i dette tilfellet gjør det bare vondt værre.

Grafikkmessig er Suikoden 4 sterkt inspirert av anime (japansk tegnefilm). Karakterene har store øyer, og diverse andre lemmer er også overdimensjonert på enkelte av dine venner. Magieffekter og lignende har en tendens til å være svært minimalistiske og kjedelige, litt mer fyrverkeri hadde ikke skadet. Forøvrig er det ingen betydelige feil eller korrupte teksturer å finne, heller ikke "hakking". Pluss til utviklerne for dette. Mellomsekvensene bruker grafikkmotoren i spillet, ikke noe CG(Computer Generated) viss vass her altså. Stemmesynkroniseringen i disse mellomsekvensene bærer et klart preg av at dette spillet har blitt dubbet fra japansk. Alt i alt er spillet grafisk rent å se på, med noen små rom for forandring/forbedring.

Som de fleste rollespill nå til dags byr Suikoden på mange timer underholdning. Skal du få tak i alle de 108 karakterene som er tilgjengelige i spillet, bør du nok belage deg på en spilletid i overkant av 40 timer, om ikke mer. Helt klart en verdig spilletid for dine sårt oppsparte penger, om du er ihuga Suikoden fan og klarer å se bort fra de relativt store skavankene dette spillet sliter med.

Suikoden IVSuikoden IVSuikoden IVSuikoden IV
5 / 10
+