Norsk
Gamereactor
forspill
Super Mario Galaxy 2

Super Mario Galaxy 2

Martin har vært i London for å få en forsmak på et av de mest etterlengte spillene som kommer fra Nintendo i år, og det har ikke overraskende Mario i hovedrollen. Men denne gangen er Yoshi med på laget...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

For første gang lager Nintendo en direkte oppfølger til et 3D-Mario-spill, og med tanke på hvor fantastisk Super Mario Galaxy var, gledet jeg meg stort for å se hva slags kreative løsninger Nintendo hadde spikret sammen for oppfølgeren.

Det skal sies at Super Mario Galaxy 2 er nesten nøyaktig det samme vi fikk i 2007, i tillegg til nye baner og ekstra ferdigheter for Mario. Kontrollene er like gode og det er temmelig likt visuelt. Men det har hevet seg betraktelig på den kreative siden. Hver eneste planet føles gjennomtenkt og de herlige bosskampene setter virkelig prikken over i-en. Å fly fra planet til planet er like herlig som sist.

Jeg fikk teste åtte baner som inneholdt både Yoshi og det nye verktøyet som gjør at man kan borre seg igjennom hele planeter. Spesielt Yoshi er et herlig tillegg, med sin mulighet til å løpe raskere og hoppe høyere for å nå plattformer Mario ikke rekker opp til. Han kan også spise forskjellige bær som gir ham evner som å blåse seg opp som en ballong og løpe raskere over en bestemt tid. Den beste egenskapen til Yoshi må nok være å kunne slikke til seg kanonkuler og skyte dem tilbake mot fiendene. Jeg fikk oppleve en hel bane som fokuserte på denne egenskapen, og det var ustyrtelig morsomt.

2D-brettene hvor man lekte med gravitasjonskreftene var noe av det jeg likte beste med det første Galaxy, og dette får vi et gjensyn med også i oppfølgeren. I demoen fikk jeg prøve en bane som skiftet gravitasjon hvert tiende sekund, noe som gjorde banen kompleks og morsom samtidig. Fiender er også tilrettelagt denne stilen, med forskjellige svake punkter i forhold til om du er oppe i taket eller nede på bakken.

Dette er en annonse:

Boss-kampene jeg fikk prøve er virkelig av en annen verden, og høydepunktet var definitivt den flyvende drakeaktige Bowser. Intenst, merkelig og helt fantastisk er tre ord som beskriver situasjonen temmelig bra. Det er slike ting jeg elsket i forgjengeren, og det er fint at Nintendo tar vare på slike bosser. Kreativitetsnivået er like høyt, og det ser ikke ut til at de har gått tom for idéer ennå.

Vanskelighetsgraden i demoen varierte veldig. De første brettene var over på noen få minutter, mens de siste var tidkrevende og kostbart på liv. Det er derfor litt vanskelig å si sikkert om ferdighetsnivået har steget i Super Mario Galaxy 2, eller om de går i samme vei som originalen, hvor man ganske enkelt fikk seksti stjerner før det begynte å bli krevende.

Lyden er også like fantasitsk som forrige gang, selv om det var vanskelig å høre alt som skjedde siden det ikke var noen øreklokker tilgjengelig. Mye av den musikken jeg fikk høre var oppdaterte orkesterversjoner fra gamle Mario-sanger.

Det er noe eget med Super Mario Galaxy-sjarmen som får deg til å bli en liten unge igjen. Jeg smilte fra øre til øre under hele demoen og var nesten lei meg da jeg måtte legge fram meg kontrollene. Super Mario Galaxy 2 kommer uten tvil til å glede mange slik som originalen gjorde. Du vil ikke bli skuffet.

Dette er en annonse:
Super Mario Galaxy 2

Relaterte tekster

Super Mario Galaxy 2Score

Super Mario Galaxy 2

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Tellefsen

Møter Super Mario Galaxy 2 de enorme forventningene, eller er det et tapsprosjekt å prøve å toppe et av tidenes beste plattformspill?

Super Mario Galaxy 2 sluppet til Wii U

Super Mario Galaxy 2 sluppet til Wii U

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det dukket opp en rekke overraskelser under gårsdagens sending av Nintendo Direct, og en av dem var en rekke Wii-klassikere som skal slippes til Wii U via Eshop. Det skal...



Loading next content