Super Swing Golf: Season 2

Super Swing Golf

Ok. Et golfspill fra Japan som lover en uforglemmelig runde med den nye folkesporten, ispedd sprø effekter og pubertale puppedamer som bare japanere kan. Dette lover godt. Vel...

Greit, jeg innser at jeg kanskje ikke gikk inn i spillprosessen med den objektive tyngden jeg burde, men det er vanskelig å gjøre det når man har sett skjermbilder og videoer av dette spillet. Men førsteinntrykk kan som kjent endre seg etter hvert, og det var jo dette jeg selvsagt håpet på. Kanskje jeg virkelig kan få en uforglemmelig runde med golf, en opplevelse jeg aldri vil glemme..?

Handlingen foregår på den magiske øya Pangya, der sporten Pangya er populær. Det vil si golf. I eventyrdelen, som er det mest spennende når man er alene, følger du en vag historie. Helt i starten møter du en svevende emodame med tidenes kjoleutringning. Hun forteller at du må spille golf for å overvinne de forskjellige bossene som regjerer i Pangya, og her starter kalaset. Etter at du har klart første runde ser du et kart, omtrent som på et spillbrett, der du skal bevege deg bortover til neste verden og overvinne motstandere for å komme videre til andre golfbaner på øya. Og det er jammen meg ikke så galt som jeg trodde det skulle bli. Alt i alt er det forholdsvis ordinær golf du bedriver, og det man forventer av et golfspill er med: Du må beregne slagene dine i forhold til vinden, du må velge klubber etter forholdene og passe på så du ikke treffer trær, bunkere og andre hinder. I tillegg, siden dette tross alt er et såkalt "helsprøtt" spill, får du poeng, eller pang, når du klarer et prikkfritt slag, og disse poengene kan du bruke siden for å fyre av superskudd i vanskelige situasjoner.

Noe av det de skryter av er jo selvsagt at du kan bruke wiimoten som en golfkølle, som om det er noe nytt, det har man kunnet gjøre siden Wii Sports. Problemet er bare at uansett hvordan jeg sto eller vendte på kontrollen klarte jeg ikke å slå rett og dermed klarte jeg heller ikke å tilegne meg pang, som har en forholdsvis sentral plass i spillet. Og siden jeg aldri klarte å slå rett klarte jeg heller aldri å vinne, som man jo selvsagt må for å komme videre. Det er klart man kan bli irritert av den slags, og det ble jeg. Med alt hell kom jeg over muligheten til å bytte kontrollstyring, istedenfor å stå og svinge med kontrollen kan man bruke knappene. Her skal man prøve å treffe noen punkter på en skala som beveger seg, og dette ble min redning, og det fungerer overraskende godt. (n00b. -red)

Etter å ha flyttet meg fra stuegulvet til sofakroken klarte jeg endelig å komme videre på kartet og åpne nye baner. For å komme videre skal man ikke bare slå ut motstandere i Pangya, du må også klare forskjellige minispill. Det kan for eksempel være å slå så langt som mulig på tre slag, eller sprekke ballonger. Når du klarer de forskjellige oppgavene vinner du også mynter som du kan bruke for å åpne dører på kartet. Du kan også bruke de opptjente pangpoengene til å kjøpe nytt utstyr, som capser, hansker og andre klær, som gjør deg bedre på forskjellige ting. Det første jeg gjorde var å kjøpe meg nytt golfsett bestående av crocketkøller og hammere, fy søren, crazy ass!

Dette golfspillet er egentlig ikke så sprøtt som de vil ha det til, og det er strengt tatt bare en fordel. Enda mer dill og dall ville bare ha druknet den golfopplevelsen som faktisk er tilstede til en viss grad. Det er også gjort noen forsøk på å gjøre det hele til en episk fortelling ved å lure inn små historier om øya og beboerne der, men uten særlig hell etter min mening. Det er et litt tøysete golfspill og ikke stort mer enn det. Det gir nok ingen uforglemmelig golfopplevelse, men det har sine hyggelige stunder, og har du en litt spillinteressert kompis kan det være god underholdning en kveld eller to. Spørsmålet er om du er villig til å betale en halv tusenlapp for det.

Super Swing Golf: Season 2Super Swing Golf: Season 2Super Swing Golf: Season 2Super Swing Golf: Season 2
6 / 10
+