Superman Returns

Superman Returns: The Videogame

Lars Petter har lekt med Supermans muskler og han er ikke helt fornøyd med hva EA har klart å utrette med dette spillet. Vi har testet Superman Returns!

En ny Supermannfilm rullet over de norske kinoelerretene for kort tid siden, og fikk strålende kritikker. Ikke så rart, for Brian Singer (X-men og X-men 2) ved roret har snekret sammen en svært underholdende actionfilm. Og selvfølgelig er det da også på sin plass med et spill med filmen som utgangspunkt.

Electronic Arts har vært så heldige og fått kloa i rettighetene til Superman Returns, og vi vet jo alle hvordan spill basert på filmer ofte blir? Superman Returns begynner relativt bra. Etter et kort byks spretter du opp i lufta og flyr som du aldri skulle ha gjort noe annet. Den første oppgaven som møter deg er å redde byen Metropolis fra en metoeorregnskur, noe som i og for seg er festlig de fem første minuttene. Dette virker som starten på et episk og storslagent eventyr. Om endeløs repetisjon av robot-kvesting og en tilfeldige boss-fights kan karakteriseres som episk, vel, da er jeg Supermanns hittil ukjente nevø. Jo da, det er spennende å leke superhelt i Metropolis til å begynne med, men variasjon og dybde er et stort savn føler jeg. Oppdragene går som regel ut på å enten slukke branner i skyskrapere, eller å denge noen hissige skrothauger (også kalt roboter).

Man har hele tiden god kontroll over Supermann, men samtidig føler jeg også at det er et eller annet som mangler. Kanskje det ikke var noen god idè å gjøre Superman Returns til et sandkassespill. Parallellene til f.eks Grand Theft Auto
serien er mange, i hvertfall på papiret. Gjør hva du vil, gå hvor du vil og lek akkurat så mye bajas som du orker. Mulighetene til å leke superskurk fremfor superhelt er imidlertid minimale - enkelte gjenstander kan plukkes opp og brukes som våpen mot fiender, men bygninger ser ut til å være helt immune mot Supermanns overnaturlige krefter. Nå er det kanskje ikke alle som ønsker å leve ut sine villeste fantasier som antihelt, men det hadde jo vært
hyggelig å lagd litt leven også av og til.

Microsoft lovet oss at Xbox 360 skulle bli "the Zen of gaming", eller for å si det på en mer forståelig måte: The shit. Det kan godt være, men Superman Returns kan ikke akkurat stå som gallionsfigur for akkurat den påstanden. Spillet ser ut som et blankpolert Playstation 2 spill, med marginalt bedre teksturer og noen fjonge effekter. Det som skuffer enda mer er at det sliter med å holde en stødig framerate til tider - til og med ikke fartsfølelsen når man flyr og bryter lydmuren er tilstedeværende. Spillet har en del å hente på den grafiske siden og kunne mildt sagt trengt en overhaling.

Det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som gjør Superman Returns såpass middelmådig. Kanskje er det forventingene som ikke blir innfridd, kanskje er det de begrensede mulighetene man har til å snu Metropolis på hodet. Supermann-fans vil nok også bli en smule skuffet over historien i spillet. Selv om spillet bærer samme navn som filmen, er det dessverre ikke mye man drar kjensel på her. Borte er de halsbrekkende og overnaturlige stuntene som Superman foretar seg, og mellomscenene er heller ikke mye å skryte av. Ønsker du å leke superhelt foreslår jeg heller at du plukker opp for eksempel Spider-man til PS2 for en billig penge, for Superman Returns er rett og slett ikke spesielt morsomt.

Superman ReturnsSuperman ReturnsSuperman ReturnsSuperman Returns
5 / 10
+