Syphon Filter: Dark Mirror

Syphon Filter: Dark Mirror

Sonys egen spesialagent Gabe Logan er tilbake i det veldig etterlengtede Syphon Filter: Dark Mirror. Som vanlig har terrorister laget bråk og som vanlig er det opp til deg å redde verden.

Gabe Logan har vært ute på mange oppdrag tidligere, og nå er tiden kommet til å sette i gang et storslått oppdrag på PSPen. Siden sist har Gabe fått statusen "Missing in Action" og blitt ansatt i en organisasjon så hemmelig at den offisielt ikke eksisterer. Denne gangen er det en paramilitær gruppe som skaper trøbbel når de knabber et prosjekt som går ved navnet Dark Mirror. I plottet blir man ellers utsatt for den vanlige dosen uetiske eksperimenter, slemme skurker, mystiske kvinnfolk og ikke minst en heftig overdose action.

Historien spillet byr på er med andre ord milevis fra å være original på noe som helst vis, men det denne historien mangler i originalitet tar den igjen i fortellerteknikk. Klippscenene mellom de spillbare brettene forteller historien dynamisk og virkningsfullt. Jeg blir rett og slett revet med mens jeg sitter stille for meg selv og sørger for at den globale sikkerheten opprettholdes. Så vidt.

Spillet legger overhodet ikke skjul på hvor godt det liker action. Rundt hvert eneste hjørne venter en potensiell skytescene klar for deg, der du i absolutt aller beste Hollywood-stil kan kaste deg bak et meterhøyt krater og unngå å bli gjennomhullet av maskingeværkuler. Deretter smekker du ryggen inntil krateret, lader et passende våpen for anledningen og reiser deg opp og peprer et par kuler i ansiktet på den ene terroristen, før du finner frem teaseren og zapper skurk nummer to helt til han tar fyr. Ikke bare føles det bra, det ser bra ut også.

Det aller beste av alt er vel egentlig hvor latterlig lett alt dette gjøres. Dette er et av de første skytespillene jeg har spilt på PSP som ikke skriker etter en tommelstikke til. Kontrolløsningene er her så elegante at det tar ikke mer enn tre-fire treningsoppdrag før man føler seg som en skikkelig proff. Tommelstikken brukes til å bevege Logan, mens de forskjellige retningsknappene kan lade våpen, bytte våpen, velge forskjellige synsfiltre og sannelig brukes den ene knappen til interaksjon med omgivelsene - alt fungerer klokkefint.

Omgivelser, animasjon, kontroll, lyd og stemmeskuespill er av svært kraftig kaliber og sørger for at spillopplevelsen er på topp. Mens man holder på med oppdragene vil man også få andre oppgaver enn å skyte ned halvstupide gjenger med fiender. Fiendene kan befinne seg i taket og da er det greit med thermo-briller for å i det hele tatt kunne klare å skyte tilbake.

Bussturen blir ikke lang nok, friminuttene blir som sekunder og ventetiden hos den fullbookede frisøren blir altfor kort. Dette spillet vet hvordan det skal underholde. Skulle du mot all formodning gå lei storymodusen, så har du en relativt saftig onlinebit å sette tennene i.

Syphon Filter: Dark MirrorSyphon Filter: Dark MirrorSyphon Filter: Dark MirrorSyphon Filter: Dark Mirror
9 / 10
+