Tangled

Tangled

En langhåret prinsesse tas med på en eventyrlig reise for å finne opphavet sitt.

Har du noen gang hørt historien om Rapunzel? Du vet, den der den vakre prinsessen sitter fastlåst i et tårn og aldri klipper håret sitt. Den der håret hennes blir så langt at prinsen kan bruke det som klatretau og besøke henne i tårnet. Til tross for at denne prinsen har mulighet til å klyve inn i tårnet, kan dessverre ikke prinsessen klyve ut. Hun har fått streng beskjed om å holde seg inne. Akk, forbudt kjærlighet. Kjærlighet så sterk at hun ombestemmer seg og omsider firer seg ned fra tårnet likevel. Prinsen og prinsessen begir seg ut på reisen mot kongens by.

I Disneys versjon, på norsk oversatt til To på rømmen, forløper handlingen litt annerledes. Prinsen er ingen prins, men en tjuvradd - og prinsessen vet ikke at hun er prinsesse. Kjærligheten er heller ikke ved første blikk, men langt ifra umiddelbar. Rapunzel og kjeltringen Flynn blir reisekamerater fordi situasjonen tvinger dem til å bli reisekamerater. De to krangler og hakker på hverandre, Rapunzel fra sitt naive og smørblide ståsted, Flynn i opposisjon med sin verdensvante og skeptiske oppførsel. Det er på tide å oppleve historien om igjen, modernisert og Disneyfisert.

Og rett som det er, historien oppleves virkelig om igjen. Tangled er intet mindre enn en opplevelse, takket være dagens teknologi. Blandingen av håndtegnet og animert tilrettelegger for slående vakre bilder. At filmen vises i 3D - og heldigvis er laget med 3D i tankene - gjør det hele enda mer spektakulært. Med Tangled viser ikke bare Disney at de kan konkurrere med selskaper som Dreamworks og Pixar, men at evnen deres til å gjenfortelle klassiske eventyr er drevet av uovertruffen ekspertise.

Alt det oppskriftsmessige er på plass: Rapunzel viser seg å være mer enn bare en sart, fortvilet pappajente, Flynn er mer enn bare en simpel landeveisrøver og fiendens mest rennomerte hest, erkestolte Maximus, blir fort en sentral figur på reisen. Lattervekkende og sentimentale scener går hånd i hånd, filmen spiller på alle tangentene våre slik Disney-magien som regel gjør, men dette er også filmens største svakhet. Oppskriften følges så tett at man sjelden blir overrasket når kurven er på vei ned og opp. Selv om dette er en svakhet vil jeg derimot ikke synke så lavt som å trekke filmen for dette, da humoren, bildene og stemmeskuespillet er helt i toppsjiktet.

Jeg blir kanskje ikke overrasket over hva som skjer på skjermen, men jeg lar meg like fullt engasjere. Et ordentlig, skikkelig eventyr er bare pent nødt til å ha en lykkelig og klassisk slutt, hvis ikke hadde det ikke vært et eventyr. Tangled er nettopp dette: et storslått eventyr med alle de riktige ingrediensene, kledd opp i keiserens nye klær. Dommen ligger på en hårfin balanse mellom 9 og 10.

Tangled
Stemning: Et av filmens største mangler er definitivt ikke svevende stearinlys.
9 / 10