På PAX East fikk vi muligheten til å slå av en prat med Nier: Automata-regissøren Yoko Taro (for anledningen med Emil-masken fra spillet) og komponisten Keichi Okabe. Samtalen dreide seg rundt suksessen til spillet og hvor mye arbeid som ble lagt ned i soundtracket.
Da han ble spurt om hvorfor de bestemte seg for å designe Nier:Automata rundt flere gjennomspillinger svarte han:
"When thinking that we wanted players to play a long time with our game, play many times, we were limited to the number of levels we could create cost-wise and budget-wise and so we devised this multiple playthroughs [design], so that we can create an environment where you want to play multiple times but limit the amount of places we had to create. So it actually was based on monetary issues."
"It would have probably been completely different [with a bigger budget]. When we first talked about constructing the game I think it would have been something that is really different than what Nier: Automata ended up being."
Naturligvis spurte vi om mulighetene for en oppfølger. Taro selv er positivt innstilt til en oppfølger, men det kommer veldig an på hva Square Enix vil, og har penger til.
"If Square-Enix gives me money I will create anything", sier Taro. "So I think let Square-Enix know and I think if Square-Enix wants it I'll do it."
Nier: Automata var en hit da det ble lansert, både blant fans og kommersielt. Har du spilt det? Hva vil du se i en eventuell oppfølger?