Tenacious D In "The Pick Of Destiny"

Tenacious D In "The Pick Of Destiny"

Tenacious D jakter på tidenes beste gitarplekter og legger ut på en episk reise spekket med musikalske krumspring og filmatiske snarveier.

Jack Black og hans trofaste kompis Kyle Gass legger ut på et lite eventyr der de er på jakt etter et sagnomsust plekter. Plekteret kan spores helt tilbake til djevelen selv og har blitt brukt av samtlige store gitarister de siste 100 årene. Målet er ganske enkelt å skaffe plekteret og deretter erobre verden med "kick-ass" rock'n'roll.

Duoen danner som kjent Tenacious D, bandet også kjent som The D. De har vunnet publikum med sitt lett ironiske rockeimage. Den kommersielle suksessen resulterte i denne roadmovien/musikalen/komedien av en film. Manus, regi, og plott er syltynt, men de musikalske innslagene er stappfulle med sjarm. Resultatet er med andre ord ikke revolusjonerende eller fantastisk. Det som redder gutta fra den totale floppen er som nevnt musikken og i tillegg en del morsomme sekvenser der Jack Black er i sitt rette element. Godeste Black innehar en rekke komiske gener som tidvis får fritt spillerom, men dette er likevel ikke blant hans beste prestasjoner. Foo Fighters' Dave Grohl gjør for øvrig en gjesteopptreden i rollen som djevelen(er du bereist i dette universet kjenner du han igjen fra musikkvideoen til låta "Tribute".) Kan også nevne at Ben Stiller og selveste Meat Loaf dukker opp i løpet av den utrolige reisen.

Tenacious D in The Pick Of Destiny er helt klart for spesielt interesserte og det er fortsatt et stykke igjen til filmer som "Spinal Tap". The D er uten tvil best på scenen med gitarer i hendene og med et plekter av det normale slaget. Ønsker du en rask oppsumering av filmens høydepunkter og handling se musikkvideoen med samme navn. Den er faktisk bedre enn selve filmen, uansett: Rock on!

Tenacious D In "The Pick Of Destiny"Tenacious D In "The Pick Of Destiny"Tenacious D In "The Pick Of Destiny"Tenacious D In "The Pick Of Destiny"
5 / 10