Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Test: BeoPlay Portal

Bang & Olufsen har laget et Xbox-headset og vi har testet det.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Det er ikke for å starte på en negativ note her, men den danske tech-giganten Bang & Olufsen, som gjennom flere tiår har vært ansvarlig for noen av de mest gjenkjennelige og estetisk prangende forbrukerelektronikkene noensinne, har ikke klart seg så bra de siste par årene. Ja, nylig kunne de fremvise avgjørende vekst, men det kommer etter en lengre periode med ganske blodrøde tall på bunnlinjen. Så da de i første omgang avslørte et samarbeid med Microsoft om Xbox-designede produkter, så noen det som et desperat grep etter oppmerksomhet på et tidspunkt hvor de selv var på ujevn grunn.

Men det har vist seg at det er alt annet enn det. Som sagt steg omsetningen med hele 16% til 689 millioner danske kroner i forrige kvartal, og med det hoppet aksjekursene også et godt stykke - og snudde skuta som tilsynelatende var på vei til å synke. Og det later til at det å åpne BeoPlay-plattformen opp for nye interesserte kunder kan vise seg å forsterke den suksessen, snarere enn å virke som et heist hvitt flagg.

Beoplay Portal

Dette samarbeidet heter for øvrig BeoPlay Portal, et headset som ofrer meget lite av sin "B&O-het", hvis et slik begrep kan tillates å eksistere, og det later faktisk til, ved første øyekast, å være en Xbox Wireless Protocol-utstyrt utgave av det nye HX-headsettet, som i seg selv er en etterfølger til de populære H9.

Ikke at det i seg selv er noen kretikk. Fordi presis som HX er Portal et headset som er så utsøkt i kvalitet, både i forhold til den estetiske, visuelle dimensjonen, og selve konstruksjonen. Faktisk gir det helt nytt perspektiv på hvordan gaming-headset kan føles, og konstrueres, og for å være helt ærlig er det svært vanskelig å ta et par Steelseries opp og merke at de til sammenlikning er tilfredsstillende sammensatt. Det lyder arrogant, men det har nok den ønskede effekten. Begge koppene er utstyrt med hva som likner et stykke børstet aluminium, toppen er dekket med skum på innersiden og lær på toppen, og memory foam-koppene er ikledd ekte lammeskinn. Til tross for disse luksuriøse, og tilsynelatende tunge materialene, så veier B&O Portal "kun" 282 gram, som i seg selv er ganske imponerende.

Dette er en annonse:

Én sentral forskjell på disse og HX'ene er imidlertid selve plassen inne i koppene. Ved siden av sin fetter er det tydelig at Portal er blitt sett som en litt større over-ear-opplevelse. Om det er en optisk illusjon eller ei er vanskelig å si, men det ser ut som at det er mer plass til ørene her, både breddemessig og dybdemessig. Det skaper tilsammen en mer romslig følelse, og mest kritisk av alt bedre komfort over lengre økter.

Beoplay Portal

Faktisk er det meste av den manglende komforten, som faktisk har plaget B&O-headset de siste par årene, ingen steder å spore. Grunnet strammere konstruksjon er det stadig et lite press fra selve skinnen imot toppen av kraniet, men det presset er drastisk redusert her, som betyr at Portal er strammere enn de fleste konkurrentene, men fortsatt en relativt komfortabel størrelse, selv etter tre timers bruk.

B&O Portal tilføyer ikke bare funksjonalitet, men fjerner også noe, men vi tror ikke det er noe mange kommer til å savne. De to sirkulære aluminiumsyttersidene er fortsatt berørelsessensitive, men de sirkulære bevegelsene brukt til å skru volumet opp og ned, eller ANC, er ikke å finne her. I stedet tapper du med fingeren på den ene flaten to ganger for å pause, eller spille. Enkelt og greit. Hvis du skal justere volumet eller ANC, så er det i stedet to slidere under hver kopp, hvor du kan skyve enten frem eller tilbake med fingeren. Det er ikke noen perfekt måte å kontrollere disse innstillingene på, ei heller ikke direkte dårlig. Hva som dog kan være et problem for noen er at dette headsettet mangler muligheten til å selv justere balansen mellom spillyd og voice chat, noe som ellers tilbys av nesten alle konkurrerende headset.

Dette er en annonse:

Det skal imidlertid sies at mens Portal er Microsoft-støttet, er det en slags "to headset i ett"-deal her. Headsettet kan enkelt, gjennom Bluetooth 5.1 og støtte for opptil åtte Bluetooth-enheter, brukes hvor som helst uten å være tilknyttet konsollen. Selvsagt kan mange andre gaming-headsets gjøre det samme, men det må da være en grunn til at du ikke ser mange Steelseries Arctis 9X på gaten. Sannsynligvis på grunn av størrelse og design. Men Portal er lette med et elegant design, og skriker dermed ikke "gamer" lang vei.

Beoplay Portal

Men sømløs forbindelse og grundig funksjonalitet betyr jo ikke så mye hvis lyden ikke er god nok. Heldigvis er det faktisk her B&O presenterer sitt sterkeste kort på hånden. Den danske produsenten har benyttet seg av en ganske lineær lydsignatur i årevis, og det har fungert glimrende. Det er nesten en perfekt balanse mellom den skarpe toppen av lydbildet, den virkelig klare mellomtonen og den dype, men fortsatt definerbare bassen. Ikke én eneste gang i løpet av vår testperiode la vi merke til en dårlig synkronisering, eller dårlig kalibrering av innholdet. Vi spilte gjennom både Dishonored 1 og 2 med dem på, kom et godt stykke inn i Halo 5: Guardians med en co-op-partner og lyttet til både H.E.Rs I Used to Know Her, Frank Oceans Blonde og Punch Brothers' All Ashore - uten å legge merke til noe ubalanse.

Utover det har B&O utstyrt Portal med en "virtuell boom-mikrofon", som de sier er stort sett tilsvarende en fysisk. Men det her er faktisk ikke bare tomme løfter. Jo, selvsagt er det ikke nøyaktig det samme som en fysisk boom-mic, men våre co-op-partnere gjennom testperioden noterte alle solid samtalekvalitet, og at den var "god", hvis ikke en del bedre enn den gjennomsnittlige kvaliteten man pleier å få. Og det er ingen irriterende mikrofon som stikker ut heller.

Dette er en annonse:
Beoplay Portal

Den tilhørende appen (til både iOS og Android) er heller ikke noe dårlig, med klart definerbare grenser mellom Xbox- og Bluetooth 5.1-innstillinger. Det er dessuten også forhåndskalibrerte lydmoduser tilgjengelig her, som "FPS", som hovedsakelig roter med støyreduksjonen, selv om dette naturligvis også kan innstilles manuelt med slideren under venstre kopp. Igjen, en fysisk måte å justere balansen mellom spillyd og chatlyd ville ha vært virkelig smart, men utover det er det umiddelbart vanskelig å finne feil med noe av det B&O har valgt å gjøre her.

Portal-headsettet er dyrt, som i virkelig dyrt. Med det sagt er Portal virkelig et headset du kan bruke til å game kompromissløst med, og til en tur utenlands, en lengre togtur, eller når du går en tur i det fri. De ser utsøkte ut, lyder glimrende, tilbyr sømløs forbindelse mellom Xbox- og Bluetooth-enheter og veier lite nok til at de ikke blir en byrde over tid. Så hvis vi skulle sette opp et teoretisk scenario her, så koster det noenlunde like mye som hvis du kjøper et par semi-dyre hodetelefoner og et par semi-dyre gaming-hodetelefoner. Portal gjør begge jobbene meget, meget bra, så vi kan forstå den høye prisen.

09 Gamereactor Norge
9 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content