Du henger på kafé med kompisene dine. Plutselig piper mobiltelefonen og du tar til med å lese meldingen. Du unnskylder deg overfor vennene dine og forlater kafeen samt din halvspiste krembolle. Det er krise nå. Men du beholder roen. Agentbyrået trenger din hjelp.
Kvelden før satt du nemlig og spilte The Agency, Sony Online Entertainments kommende onlinerollespill, som altså kommuniserer med deg selv når du ikke spiller. Ditt seneste oppdrag gikk ut på å finne en ond type med en forkjærlighet for ambassade-sprenging. Dessverre har en av dine agentkollegaer nå blitt tatt til fange i jakten. Send én SMS for å betale løsepengene - en annen for å la din kollega myrdes. Eller så kan du bare fortsette å slappe av på kafeen.
Denne originale kommunikasjonen er blant de tingene som skiller The Agency fra de etablerte onlinerollespillene. En annen ting er den realistiske, eller i hvert fall samtidige forankringen. I stedet for å løpe rundt i en magisk skog med et tohåndssverd, glir du rundt i en Aston Martin i Praha. Her finnes det heller ingen Horde eller Alliance, men derimot to like bitre fiendegrupper: U.N.I.T.E. og Paragon.
U.N.I.T.E. består av klassiske James Bond-figurer, alltid like lystne på olivenpynta drinker og utrusta med praktisk, høyteknologisk fiksfakseri. Mindre sofistikerte, men like effektive, er Paragons barske leiesoldater. Paragonagentene drikker Jack Daniel's rett fra flaska og sparker heller inn dører framfor å finne frem noe adgangskort. God agent - dårlig agent, altså. Begge to har helt klart sin sjarm.
Når Sony Online Entertainment viste Gamereactor ett av oppdragene i spillet, fikk vi et glimt av hvordan en typisk spillsekvens kan se ut. Etter å ha tatt en drink og spilt litt Qbert (hele spillet er på en arkademaskin i hovedkvarteret) beveget en U.N.I.T.E.-agent og hennes venner seg ut på Prahas gater for å skygge en skurk. Gjengen havnet til slutt i et skyteoppgjør under bakkenivå, hvor fienden prøvde å sprenge en bygning gjennom å plassere ladninger på flere betongpilarer. Målet var å forhindre eksplosjonene, for eksempel ved å skyte mot ladningene skurkene bar på ryggen før de nådde fram til pilarene. Rundt forbi var det dessuten en del sideoppdrag, som for eksempel å hindre en lastebil fra å forlate stedet. Intensivt, interessant og verdt å gjøre.
I stedet for sverd og dyrepelser belønnes du med såkalte operatives når du har gjennomført et oppdrag i The Agency. Disse agentkollegaene er svært nyttige i dine oppdrag; de kan for eksempel distrahere fiendene, være krypskyttere eller peke ut fiendene dine på kartet. Og operatives'ene går opp i level med tiden - akkurat som du.
The Agency inneholder mange skyteoppgjør, og det er derfor mulighet for å veksle mellom tredje- og førstepersons-perspektiv. Jo mer du bruker spesifikke våpen, desto mer kan du videreutvikle dem, slik at for eksempel avfyringshastigheten forbedres. Skyteinnstillingen kan gi headshot-besatte FPS-veteraner en fordel, og er ytterligere bevis på hvordan The Agency holder seg utenfor mainstreamen av onlinerollespill.
Som hemmelig agent kan du selvfølgelig ikke bare stole på skytevåpen. Mange oppdrag i The Agency krever mye diskresjon, for eksempel når du skygger mistenkelige figurer. Her er det nødvendig å holde et øye med din aliasmåler, som fungerer akkurat som en helsemåler. Dersom noen begynner å stirre på deg, synker måleren, og begynner du så å springe eller på annet vis oppføre deg mistenkelig, kan det fort bli game over.
Man kan spørre seg om til hvilken grad hemmelig agent-fantasier kan leves ut i et onlinespill, som tross alt handler om samarbeid. Leker man Bond, vil man jo være en tøff einstøing. Sony Online Entertainment virker å ha tatt dette i betraktning og lover derfor at alle oppdrag i The Agency kan utføres solo. Klarer du et oppdrag alene, får du vitterlig lønn for strevet, men premien blir antageligvis ikke mer enn bronsemedalje, ettersom du ikke kunne klare å gjøre alle sideoppdrag på egenhånd, får du heller ikke like bra belønning som en gruppe hadde fått.
The Agency er en interessant og original spillidé; to agentfaksjoner med tøffe metoder i bitter kamp mot hverandre er svært fristende. Når serverne åpner vil vi øyeblikkelig kaste oss over dem for å se hvor godt konseptet fungereri praksis. Så møtes vi i U.N.I.T.E.-baren en gang i 2008. Shaken or stirred?