Norsk
Gamereactor
anmeldelser
The Bureau: Xcom Declassified

The Bureau: Xcom Declassified

2K Marin har tatt de spennende elementene fra Xcom-spillene, tilpasset med litt Mass Effect og laget et solid actionspill som aldri blir kjedelig...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det finnes to dominerende ingredienser i denne oppskriften, og disse er Xcom og Mass Effect. Når man tar de respektives kvalitet i betraktning, så er det overraskende at Declassified ikke når opp til samme høyde som sine inspirasjonskilder.

The Bureau: Xcom Declassified er en historie som skal forklare oss hvordan organisasjonen som spilte hovedrollen i fjorårets revitalisering fra Firaxis startet. Det er på 1960-tallet, og romvesener er i ferd med å invadere jorden. Samtidig som Xcom-organisasjonen forsøker å dekke over hendelsen, så må de også ut i gatene for bekjempe den fremmede trusselen. Selv om utgangspunktet er spennende, dukker det likevel opp altfor mange øyeblikk hvor tingene ikke henger sammen.

Historien serveres gjennom mellomsekvenser, og et Mass Effect-lignende dialoghjul. Manus og stemmeskuespill er fint, men figuranimasjonene ødelegger litt med å være en anelse stive. Hovedpersonen, agent Carter, er tøff og utilgjengelig gjennom hele historien, og det er vanskelig å knytte noen bånd med ham som spiller.

The Bureau: Xcom Declassified
Dette er en annonse:

Mellom oppdragene reiser man tilbake til et midlertidig hovedkarter. Her går man fritt rundt, snakker med folk og velger seg nye oppdrag. Oppdragene varierer fra femten minutters løp-og-hent-oppgaver til mer massive historieoppdrag.

Vel ute på slagmarken viser spillet seg fra en god side. Kampene er morsomme. 2K Marin har gått litt bort fra kildematerialet, og heller satset på et tredjepersons skytespill. Laget på tre agenter sniker seg gjennom korridorer forkledd som åpne områder, og fører en dekningsbasert krig mot romvesenene. Det er spillerens oppgave å kommandere de to lagkameratene, noe som er snedig løst ved at tiden sakker ned mens du gi ordre etter beste evne. Motstanderne kan løftes ut av dekning ved hjelp av ny teknologi, flaskehalser kan fylles med miner, mens man kan montere turrets og droner for ekstra ildkraft.

Her er det en rekke taktiske muligheter. Alle lagkameratene har sine repektive roller, så det er viktig å velge dem med omhu. Jeg benyttet som regel en snikskytter og en tekniker, noe som ga både avstandsangrep og tilgang til turrets. Carter har sine egne evner, som eksempelvis å helbrede seg selv og sine lagkamerater.

The Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom Declassified
Dette er en annonse:

Det finnes også et bredt utvalg av våpen, men det tok ikke lang tid før jeg fant min favoritt. Teknologi fra både romvesenene og mennesker må sjongleres for at man skal kunne ta ut noen av de mest fryktinngytende monstrene.

Lagkameratene dine utvikler evnene sine hele tiden gjennom den 12-14 timer lange historiedelen. Strategi er et nøkkelord, og det finnes ofte mange måter å vinne et gitt slag på. Det er viktig å holde hele laget i livet ettersom «permadeath» vender tilbake. Når lagkameraten din er død, så er vedkommende død for alltid - med alle evner og våpen. Dette kan man unngå ved å skru ned vanskelighetsgraden, men det tilfører en ekstra nerve som dessuten er tro mot seriens opphav.

Agentene kan skreddersys til en viss grad. Det finnes noen forskjellige ansikter, man kan endre fargen på klærne deres og navnene kan endres etter eget ønske. Jeg har kjempet side om side med Fox Mulder, R.J. MacReady og William Hudson, men ikke alle var så heldige å overleve. Jeg skulle gjerne hatt med meg Ellen Ripley, men den eneste kvinnelige figuren som er verdt å nevne er kommunikasjonsoffiseren, og hun holder seg for det meste i basen. Synd.

The Bureau: Xcom Declassified

Underholdningen finnes i kampene, og ikke i alt rundt. Mot slutten blir Carter og hans gjeng med agenter veldig sterke, og som motvekt blir fiendeantallet justert opp. Alle kampene starter med å tenke taktikk, flankere fienden og bruke alle slags triks mens man skyter fienden i fillebiter. Det kan fort gå mye tid på å tilpasse egenskaper for å finne den rette kombinasjonen for ens egen spillestil, men selve innpakningen i form av historien er ikke like god. Det er rett og slett for mange ting som ikke gir mening, og den føles underutviklet. Grafikkene er god, det finnes nok av partikkeleffekter å hvile øynene på og flere av områdene er skikkelig pene. 2K Marin har virkelig fanget essensen av 60-tallets Amerika.

Omgivelsene er designet slik at det åpner for flere taktikker, men når alt kommer til alt er dette en lineær opplevelse. Man kan alltids finne steder som ikke er en del av oppdraget, men disse er alltid blindveier som fører noe sted. Det eneste man kan finne på slike utflukter er notater og lydlogger.

The Bureau: Xcom Declassified er i bunn og grunn et underholdende spill. Historien skurrer litt fra tid til annen, men spenningen i kampene gjør stort sett bot på denne skaden. Gamle Xcom-fans vil kanskje rynke på nesen i møte med alle forandringene, men for actiontilhengere som kun vil skyte romvesener og ha det moro - ja, da er det nok å ta tak i her.

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Gode kamper, spennende egenskaper og våpen, og ikke minst spenningen knyttet til permadeath.
-
Historien henger ikke helt sammen, animasjonene er litt stive, ganske lineært, og Carter er en vandrende klisje.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

1
The Bureau: Xcom DeclassifiedScore

The Bureau: Xcom Declassified

ANMELDELSE. Skrevet av Mike Holmes

2K Marin har tatt de spennende elementene fra Xcom-spillene, tilpasset med litt Mass Effect og laget et solid actionspill som aldri blir kjedelig...

2
The Bureau: Xcom Declassified

The Bureau: Xcom Declassified

FORSPILL. Skrevet av Tor Erik Dahl

Tor Erik åpnet en hemmelighetsstemplet konvolutt, fisket ut en disk og fikk prøvespilt en liten del av det nye actionspillet fra Bioshock 2-skaperne...

2
Sjekk ut den nye Xcom-traileren

Sjekk ut den nye Xcom-traileren

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Vår engelske kollega Mike Holmes kidnappet (ikke egentlig) produsent Nico Bihary fra 2K Marin, for å tvinge ut ferske opplysninger det nylig (re)annonserte actionspillet...

1
The Bureau: Xcom Declassified

The Bureau: Xcom Declassified

FORSPILL. Skrevet av Mike Holmes

Det ypperlige Xcom: Enemy Unknown satte standarden for The Bureau: Xcom Declassified, som derfor både har vind i seilene og noe å bevise.



Loading next content