Norsk
Gamereactor
anmeldelser
The Club

The Club

Puss skytevåpnene og start stoppeklokka. Det er på tide å slåss mot tiden og poengtavla i Bizarres Creations siste kreasjon...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Bizarre Creations er mest kjent for Project Gotham Racing-spillene på Xbox, men avbrøt i høst samarbeidet med Microsoft om å gi ut spill eksklusivt til Xbox 360. Siden da har de i full fart snekret sammen The Club til flere formater, et spill som forsøker å ta skytesjangeren i en helt ny retning.

Borte er historien om elitesoldaten i kamp mot fiendens styrker, eksplosive filmsekvenser og handling. Tilbake er et rent skytespill der din største fiende er klokka og poengtavla, og en samling hjernedøde motstandere.

Medlemmene i The Club er en gjeng skyteglade og blodtørstige galninger som deltar i en knallhard turnering. På hver lokasjon handler det om å overleve en rekke tester, de fleste går ut på å kjempe seg gjennom en løype mens man plaffer ned fiender underveis. Det hele er arrangert som en turnering, og etter at spillets åtte brett er beleiret står den med høyest poengsum igjen som vinner.

Med skytevåpen i hånda skal du altså ta deg av en konstant strøm av andre bevæpnede fysakker som dukker opp i løypa di. Det er meningsløst og repeterende i lengden, men har en unik gimmick som løfter spillopplevelsen noen hakk.

Dette er en annonse:

Når du har skutt en fiende blir nemlig poengene dine fordoblet i noen sekunder. Skyter du en fiende til før disse sekundene har gått ut, blir poengene tredoblet. Og så videre. Når man lærer seg brettene og hvor fiendene dukker opp, blir spillet ganske så underholdende. Poengene dobler seg igjen og igjen, og du står snart igjen på toppen av poengtavla.

Denne delen fungerer utmerket når man får det til. Etter å ha blitt godt kjent med et brett, er det faktisk temmelig spennende å prøve å slå sin egen toppscore. Det blir et adrenalinrush når du har fått en kombo opp på 20-tallet, og rusher gjennom korridorene for å finne neste fiende som skal få en kule i skallen før komboen begynner å tikke nedover. Når alt fungerer, flyter det temmelig bra, og snart kommer du inn i den berømte sonen - stedet der spilleren og spillet blir ett, og hjernen fungerer på primalinstinkter.

Men spillet har dessverre en del slurvete tekniske løsninger som river deg ut av sonen titt og ofte. Ett eksempel er å slå til fiendene med kolben av geværet. Det ender ofte opp som en klønete dans der du og motstanderen står og vifter fluer rundt hverandre i stedet for å faktisk slå hverandre.

Det er forøvrig og et problem, ettersom man skal spurte så fort som mulig gjennom de fleste brettene, blir det ofte at man løper forbi fiender som ligger i skjul, og når man så blir beskutt tar det litt for lang tid å lokalisere slemmingen. Med det resultat at den dyrebare komboen tikker ut med klokka.

Dette er en annonse:

Spillet har lagt inn action-bevegelser, som å sparke ned dører og hoppe gjennom vinduer. Dessverre er det vanskelig å vite hva man kan sparke ned og ikke, og man må etterhvert lære seg dette via prøving og feiling. Det føles dessuten litt meningsløst å gjøre disse bevegelsene. Flyten i spillet blir oppbrutt, til tross for at man ofte får litt bonuspoeng om man klarer å drepe fiender rett etter en actionbevegelse.

Rundt om på brettene finner man nye våpen, ammunisjon og helse. Ofte er disse lagt litt på siden av løypa man skal løpe, slik at man må vurdere selv om det er verdt det. Dessverre er det ikke så stor variasjon i våpnene som man kunne ønske seg. Med den høye stressfaktoren i spillet for å holde på komboen og kjempe mot klokka, blir det til at man ikke får tid til å bytte våpen underveis, og bare fortsetter å skyte med det første og beste man får i hendene.

Det største problemet med The Club er at det føles som et minispill. Dersom det hadde vært et tillegg til et hovedspill med en fet historie og kule actionsekvenser, hadde dette vært artig tidsfordriv som ville forlenget levetiden til spillet. Slik det er nå føles det litt blodfattig. Det er som om man skulle kjøpt seg et racingspill som bare inneholdt time trial. Det hadde blitt litt stusslig i lengden.

The Club har selvsagt en omfattende flerspillerdel også, men også denne blir fattig sammenliknet med spill som Call of Duty 4. Da er onlinestatistikken morsommere å spille mot. Å prøve å slå sine venners poengsummer er faktisk merkelig engasjerende...

Dermed ender The Club opp som en litt fattig opplevelse. Et minispill som har fått altfor stor plass. Som billigspill hadde dette vært godkjent helgeunderholdning, men til fullpris blir dette litt for lite for pengene.

The ClubThe ClubThe ClubThe Club
05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
Berusende følelse når man får til høye komboer
-
Upresis kontroll, føles som et minispill
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

The ClubScore

The Club

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Puss skytevåpnene og start stoppeklokka. Det er på tide å slåss mot tiden og poengtavla i Bizarres Creations siste kreasjon.

The Club

The Club

FORSPILL. Skrevet av Jonas Elfving

Vi forteller alt vi vet om Project Gotham Racing-kongenes brennhete actionperle! Les alt på innsiden...



Loading next content