The Crew 2

The Crew 2

Daniel satte seg i bilen, så på motorsykkelen, så i båten, før han avsluttet bak spakene i fly. The Crew 2 byr på mye, men er det kvantitet fremfor kvalitet?

Før utgivelsen av The Crew i 2014 var jeg uhyre spent. Endelig skulle vi få et megastort bilspill i en åpen verden, og kjøre mange forskjellige biler gjennom hele USA. Joda, The Crew var morsomt det. Dessverre var det ikke morsomt så veldig lenge. Selv med utvidelser som forlenget levetiden noe ble det allikevel for lite i totalpakken.

The Crew 2
En majestetisk offroader kommer over kanten

Forventningene til The Crew 2 var derfor ikke skyhøye da annonseringen av oppfølgeren kom. Jeg lot meg ikke friste nevneverdig av å kunne kjøre både fly og båt ettersom jeg først og fremst er bilmann. Jeg kan vel avsløre allerede nå at jeg fortsatt er bare bilmann selv etter tredve timer med The Crew 2.

Det hele starter med at jeg får velge en figur jeg skal være gjennom hele spillet. De forskjellige har hvert sitt motto uten at jeg får noen som helst informasjon om dette har innvirkning på noe som helst annet i spillet. Jeg velger å tro at det ikke har det, og velger derfor den som ligner mest på meg. Når sant skal sies valgte jeg vel egentlig figuren som var minst ulik meg, for det er ikke akkurat mange valgmuligheter.

The Crew 2The Crew 2The Crew 2

Etter å ha valgt meg en person å være er det klart for å ha noen til å snakke for meg. Jeg har jo selvsagt en manager som tar seg av all kommunikasjon. Jeg skal bare være sjåfør. Det er forsåvidt helt greit for meg, men jeg merker tidlig at dialogene kan bli litt lange mellom min kjære manager og andre karakterer. Samtalene er heller ikke spesielt interessante. De fleste gjør meg bare enda mer utålmodig etter å få sette meg i en bil for å kjøre.

The Crew 2 er veldig tidsriktig i 2018, og det hele består av å samle følgere for å bli mer populær. Akkurat som sosiale medier som for eksempel Twitter og Instagram fungerer i det virkelige liv. Jeg kan ikke låse opp nye klasser før jeg blir litt mer kjent, men heldigvis er ikke dette noe som tar altfor lang tid.

Som sagt er jeg bilmann først og fremst, og derfor er det offroad og streetrace som blir mitt utgangspunkt i starten. Etter en stund med spilling innser jeg at tiden jeg brukte på de forskjellige modusene kanskje er blitt litt skjevt fordelt, men jeg blir positivt overrasket når jeg så går over på flydelen av spillet. At jeg har bygd meg opp kjendisstatus ved å kjøre bil gjør at jeg også får låst opp mer i de andre kategoriene. Jeg slipper med andre ord å bygge opp hver klasse, og slikt liker jeg godt.

The Crew 2
Noen grafiske utfordringer finner man i løpet av spillet...

Å gjennomføre et såkalt 'Air Race' kunne vært moro det om jeg hadde konkurrert mot andre piloter i lufta. Dette er dessverre fraværende i The Crew 2. Her gjelder det å fly alene i forsøk på å slå en gitt tid samtidig som jeg må ha riktige posisjoner gjennom sjekkpunktene. Dette er ikke kjempevanskelig, men det er ikke veldig lett heller. Det hele blir mer og mer et irritasjonsmoment utover i spillet fordi det er noe jeg føler jeg må gjennom for å få med meg alle deler av spillet. Selve flyvningen er vanskelig å kontrollere ettersom jeg ikke har noen mulighet til å endre hvordan jeg kontrollerer flyet. Alt av bevegelse sitter i venstre styrespake som for eksempel gjør det ekstremt vanskelig å endre posisjon på flyet samtidig som jeg endrer retning. Her hadde jeg gjerne sett at de kunne lagt rotasjonskontroller til høyrespaken. Dette ville gitt en bedre oppfatning på hvordan flyet oppleves teknisk sett i luften også. Slik det er nå kommer det litt i skyggen av kontrollerproblemene.

Båtdelen er noe bedre gjennomført. Her er det i det minste løp mot andre båter langs sumper og åpen sjø, mellom hindringer og over hopp. Båtene i Jetski-klassen er lettere å kontrollere rundt hindringer og i sumpene, mens båtene jeg bruker i race går fortere, men har mindre muligheter til å manøvrere. Båtene oppfører seg passe realistisk, men jeg skulle gjerne sett at bølgene hadde hatt enda mer innvirkning på oppførselen til båten. Slik det er nå har det innvirkning til en viss grad, bare ikke så mye som det burde vært om man krysser bak en speedbåt. Jeg finner litt god underholdning i denne modusen selv om det er bilkjøringen som uten tvil er høydepunktet i The Crew 2.

Og heldigvis leverer bilkjøringen over middels. Bare så det er sagt: du må ikke forvente en bilsimulator første gang du starter opp The Crew 2. Selv om det ikke kan sammenlignes med Gran Turismo eller Forza Motorsport er det heller ikke like arkadeaktig som bilkjøringen i Grand Theft Auto. Skal det sammenlignes med andre spill kan kanskje de noe eldre Need for Speed-spillene brukes som grunnlag. Med det sagt, så liker jeg The Crew 2 langt bedre enn både forgjengeren og nevnte Need for Speed-spill. Bilene føles veldig forskjellig fra hverandre, og hver bil har sin særegne lyd. Hvor ekte hver bil høres ut skal jeg ikke uttale meg for mye om, for jeg har faktisk ikke kjørt de ulike superbilene, men de høres i alle fall bra ut.

The Crew 2The Crew 2The Crew 2

Hovedpoenget med The Crew 2, som forgjengeren, er å oppgradere kjøretøyene ved å delta i løp eller gjøre små sideaktiviteter. Disse aktivitetene kan være alt fra å kjøre fort forbi en fotoboks, kjøre slalåm over en distanse eller prøve å kjøre fra en voksende sirkel som prøver å ta meg i en form for 'sisten'. I tillegg gjelder det å samle fotografier av diverse hendelser i spillet. Enten det er landemerker som United States Capitol i Washington, Frihetsgudinnen i New York eller rett og slett en rosa flamingo i luften. Sistnevnte får meg til å tenke tilbake på den gangen jeg samlet blomster som barsk cowboy i Red Dead Redemption.

Hver del som samles fra disse øvelsene har forskjellige egenskaper. Noen gir gjør kun kjøretøyene kraftigere, mens de mer sjeldne delene gir også ekstra bonus på for eksempel hvor lenge nitroen (turboboost) varer eller hvor mye ekstra penger jeg får ved å fullføre øvelsene. Her er det viktig at jeg sjekker hvilke fordeler de ulike har, for det kan lønne seg å bruke en litt mindre kraftig del om den har de riktige tilleggsegenskapene.

Dette er alle ting jeg har måttet finne ut helt selv siden det ikke er noe særlig innføring i spillet. Det kommer noen tips og triks her og der, men disse kommer ofte samtidig som jeg kjører, og da er naturlig nok fokuset mitt helt andre steder. Et annet godt eksempel på dette er når jeg skal prøve meg på dragrace. Her får jeg informasjon om at jeg skal holde turtallet innen et visst punkt før start, og det er også en indikator som viser når jeg skal gire for å få best effekt. Det som ikke nevnes er at jeg skal trykke klampen i bånn først når det grønne lyset kommer på startflata, og ikke holde full gass samtidig som nedtellingen går. Nå er jeg muligens en ekstremt treg trønder, men flere av mine kamerater har også brukt lang tid, og mye irritasjon, på å finne ut nettopp dette. Dette kunne Ubisoft med hell gitt meg informasjon om.

The Crew 2
Å kjøre rundt i et snødekt New York kan by på utfordringer

Utseendemessig er The Crew 2 vakkert. Faktisk kan jeg strekke meg så langt at det er meget vakkert om man klarer å se bort fra dyrenes oppførsel og menneskene i spillet. Jeg har sjeldent sett dyr oppføre seg så rart som de gjør i dette spillet, og det samme gjelder til dels menneskene. At det ikke går an å meie de ned på samme måte som man gjør i GTA er helt greit, men da blir det også litt dumt at de har en tendens til å gå midt i gaten uten at det er noe form for fotgjengerovergang. At de hopper unna uten å i det hele tatt bevege et eneste ledd i kroppen gjør at det hele føles litt gammeldags. Dyrene på sin side er enda verre. Uten å gå for mye i detalj så kan jeg i alle fall nevne at jeg aldri har sett en ku hoppe tre meter i lufta for så å lande opp ned på hodet før nå.

Til tross for disse små feilene nyter jeg utsikten over et vakkert landskap i nord, og de detaljerte sumpene i Everglades i sørøst. Personlig synes jeg det er litt synd at Ubisoft ikke har gjort kartet enda litt mer detaljert siden sist, og heller bare kopiert kartet fra originalen, men det er allerede såpass stort at jeg skal ikke klage for mye på den delen.

The Crew 2The Crew 2The Crew 2

Dessverre må jeg klage på et annet aspekt av spillet. Jeg tok med meg min kollega Tomas inn i The Crew-universet for å prøve ut flerspillerdelen, og man kan vel mildt sagt si vi ble skuffet begge to. Det er kjekt at man kan hjelpe hverandre med de forskjellige oppdragene dersom man skulle stå fast, men at man ikke kan kjøre mot hverandre fra utgivelse av dette spillet heller er ekstremt skuffende. Det samme problemet hadde det første spillet ved utgivelse før det kom som en oppdatering etter hvert. Det finnes med andre ord ingen måte å konkurrere mot hverandre på, annet enn å kjøre mot en rekke datastyrte motstandere.

Kort oppsummert er The Crew 2 veldig bra på de områdene det skal være bra på; bildelen. Fly og båt kunne de greit spart seg for, selv om overgangen når jeg bytter mellom for eksempel bil og fly samtidig som jeg kjører flyter smertefritt og ser skikkelig tøft ut. Jeg brukte sikkert en times tid med å bare leke meg med denne funksjonen. Jeg har dog følelsen av at dette kanskje blir kjedeligere etter kort tid. Spillet ser pent ut og høres bra ut, men kunne med hell lagt litt mer tid en god historie for å gjøre spillet mer attraktivt.

The Crew 2
Å ta bilde av frihetsgudinnen er et koselig oppdrag

Jeg anbefaler å vente til spillet kommer på tilbud med å investere i det, men til rett pris vil det være verdt det. Jeg har som sagt spilt i mange timer allerede, og føler meg på langt nær ferdig enda. Det skyldes nok litt at jeg har en mild form for tvangslidelse når det kommer til å samle ting i spill, men også at jeg lett kan drømme meg bort i spillet nok til at jeg har glemt å se tre VM-kamper så langt.

7 / 10
+
Bra kjørefysikk om man ikke forventer simulator. Nydelig grafikk. Bra levetid.