The Division

The Division - Underground

Det kan bli kaldt i New York om vinteren, og derfor har kjeltringene i The Division trukket nedover. Likevel holder de på med akkurat det samme der nede som på gateplan...

Husker du hva The Division stod for? En dyp historie? Omfattende tilpassingsmuligheter for spillfiguren din? Realistiske hodeskudd? Ikke det, nei? Det er i hvert fall ikke disse punktene som står øverst på min liste med opplevelser i The Division. Der troner heller de fantastiske skuddvekslingene jeg fant meg selv i sentrum av, som da kulene fløy over hodet mitt mens en tungt armert fiende nærmet seg rundt hjørnet, og det bare var noen sekunder igjen før helikopteret ankom Dark Zone med sårt trengte forsyninger. Det er disse øyeblikkene som gjorde spillet for min del, og derfor ble jeg glad da jeg hørte at den første betalte utvidelsen, Underground, skulle fokuserer på nettopp kampene.

Utvidelsen begynner med en stor eksplosjon, bokstavelig talt, og du befinner deg nesten midt i den. Det starter akkurat sånn jeg liker det, med andre ord. Etter braket tar en slags stillhet over, før lyden av skrik og forferdelse igjen gjør lydbildet dramatisk. Jeg vakler meg gjennom ild og ødeleggelser og blir deretter kastet ut i en kamp hvor jeg er helt omringet av fiender. Dette var en actionpakket måte å sparke sakene igang på.

Fiendene må til slutt bøte med livet, det var tross alt enten meg eller dem, og jeg får de første rapportene om at noe mystisk foregår i tunnelene under Manhattan. Eksplosjonen kom ikke helt ut av det blå, tydeligvis. Ettersom gatene nå er nesten rensket for Rikers og Cleaners virker det som de har fortsatt sine kriminelle ugjerninger i undergrunnen, skjermet fra New Yorks kulde og snødekte gater. Som Division-agenter er det vår plikt å følge etter for å rydde opp der nede også.

The DivisionThe Division

Etter startoppdraget vender jeg tilbake til min "Base of Operations" der jeg oppdager at to nye seksjoner er blitt lagt til. Den viktigste av de to er den underjordiske, sosiale sonen, som du når frem til etter en rask heistur. Her åpner dørene seg til et rom fullt av andre agenter, som i likhet med meg er spent på å sjekke ut oppdragene under bakken.

Dette sosiale området kalles "The Terminal", og det er stedet der alle "Underground Operations"-oppdragene starter. De er i bunn og grunn normale oppdrag, som du selv kan sette sammen og tilpasse. Du velger hvilken vanskelighetsgrad du vil ha, samt hvor mange faser det skal være (en, to eller tre). Du kan også føye til såkalte "directives", som blant annet kan være å begrense hvor mye ammunisjon du har tilgjengelig.

The Division

Men hvordan fungerer selve oppdragene? Vel, i grunnen er mye ved det like. På samme måte som i Dark zone har Underground-utvidelsen sitt eget rankingsystem og sin egen valuta kalt "Phoenix Credits". Dette betyr at alle i praksis starter på nivå null, uansett hvor velutstyrt de måtte være i grunnspillet. For meg var dette et problem, ettersom jeg havet på lag med folk som allerede hadde rukket å spille litt under bakken. Omtrent før jeg hadde fått fisket frem geværet var alle fiendene døde, og jeg kunne like så godt ha plassert meg i hjørnet for å strikke uten at noen hadde savnet meg. På grunn av dette ble det naturligvis ganske kjedelig å jobbe meg gjennom oppdragene, men ingenting er så vondt at det ikke er godt for noe. Etter bare noen timer hadde gearscoren min økt fra 110 til over 200, nettopp fordi oppdragene gikk så raskt unna. Man får dessuten masse godsaker hver gang man går opp i nivå i Underground, og siden dette også gjaldt for lagkameratene mine begynte rask vanskelighetsgraden å stige. Plutselig var det litt behov for meg likevel.

Nå finnes det selvsagt muligheter for å spille Underground solo, men det er ikke å anbefale. Undergrunnen er et farlig sted å oppholde seg, og hver minste lille feilsteg blir hardt straffet. Dør du fraktes du tilbake til The Terminal, oo selv hvis du har kvittet deg med massevis av fiender får du ikke noe særlig igjen for det. Erfaringspoeng blir bare delt ut på slutten av hver fase, så alt du sitter igjen med er våpen du eventuelt har plukket opp. Denne strukturen gjør Underground til en utfordrende opplevelse, som testet tålmodigheten min da jeg spilte alene. Derfor valgte jeg å holde meg til en gruppe når jeg fant en, selv om balansen mellom meg og de andre ikke var ideell.

Som jeg nevnte er actionbiten delen jeg liker mest i The Division, og i Underground er det sjelden langt mellom kampene. Dette er gode nyheter for alle som er lei av å vandre gatelangs. Nær sagt alle rom som ikke har fiender i seg har dessuten puzzle-elementer i stedet, så man ikke skal begynne å kjede seg. Problemet er bare at disse gåtene ikke fungerer så bra. I de små, trange rommene er det ikke så mange tenkelige løsninger eller veier å gå, og derfor trenger man nesten aldri å tenke i mer enn et par sekunder før man finner løsningen. På denne måten blir gåtene mer som et irritasjonsmoment enn noe som skaper variasjon. Veldig synd, for tanken er jo god.

Et annet problem er at det ikke er nok nye elementer i Underground. Det er nesten nøyaktig det samme spillet som før, bare i en mindre åpen setting under bakken. Det finnes noen få nyheter som gjør kampene mer interessante, eksempelvis alarmer du må ødelegge for å hindre fiendene i å tilkalle forsterkninger, men det er ikke nok. Jeg skulle så gjerne hatt flere nye egenskaper og flere nye fiender, og når sant skal sies fører ikke de nye omgivelsene til en annerledes opplevelse heller.

The DivisionThe DivisionThe Division

Jeg hadde håpet at reisen ned i undergrunnen skulle føre med seg kamper som føltes friske og annerledes, men slik er det ikke. Miljøene man ferdes gjennom er veldig like og det samme gjelder oppgavene. Dermed føles det som man gjør det samme hele tiden, på praktisk talt de samme stedene. Kanskje fordi man har fokusert så mye på selve kampene, føles aldri oppdragene unike. Det er kult at man kan tilpasse dem i større grad enn før, men det hjelper lite når man hele tiden gjør de samme greiene likevel. Redd denne JTF-vakten, drep denne mannen, beskytt disse ressursene og så videre. Igjen og igjen, i omgivelser som er alt for like hverandre. Det holder ikke, rett og slett.

Totalt sett er jeg derfor skuffet. Misforstå meg ikke, jeg er egentlig en stor fan av The Division, men derfor stiller jeg også tøffe krav. Jeg vet hva utviklerne er i stand til å levere, og jeg hadde forventet noe mer enn bare påfyll av de samme greiene under bakken. Det er nettopp for spillere som meg, altså de som har brukt så mange timer på grunnspillet, at de burde gjort mer for å øke variasjonen. Når det er sagt vil Underground helt klart underholde deg hvis mer av det samme er alt du trenger.

6 / 10
+
Fokus på kamper. Masse action. Kult å kunne tilpasse oppdragene.