Norsk
Gamereactor
anmeldelser
The Elder Scrolls III: Morrowind

The Elder Scrolls III: Morrowind

Rollespillet Morrowind fra Bethesda har vært etterlengtet lenge av utålmodige fans, og endelig er ventetiden over.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Rollespillet Morrowind fra Bethesda har vært etterlengtet lenge av utålmodige fans, og endelig er ventetiden over. Morrowind er ute og spillere kan se fram til timer med utforskning av spillverdenen, Vvardefell, utvikling av karakteren sin og heltemodige dåder for å finne kilden til sykdommen som ligger over landet. Spillverdenen er fremstilt i flott 3D grafikk som utviklerne har jobbet lenge med. Detaljrikdommen er stor, både når det gjelder antall polygoner og muligheter til interaksjon. Når det gjelder rollen spilleren har i Morrowind, så er det opp til en selv å velge om en skal ta del i historien som utfolder seg eller om en bare vil gå rundt på oppdagelsesferd. Dette er tredje del i Bethesda’s prisvinnere Arena og Daggerfall og som sine forgjengere har også denne siste delen blitt hedret med bl.a. en pris på fjorårets E3.

Velkommen til Vvardenfell
Man starter spillet på en båt i ferd med å bli sluppet fri fra fangenskap. Det første møtet med verdenen en skal til å utforske er den lille byen Seyda Neen på øya Vvardenfell, hjemlandet til de mørke alvene. Løslatelsespapirene er underskrevet av keiseren selv men en får ingen hint om hvorfor akkurat en selv har blitt utvalgt. Under løslatelsen blir man ført gjennom opprettelsen av karakteren, noe som oppfinnsomt nok er integrert i selve spillet, ved å bli spurt ulike spørsmål, vil en utifra svarene sine bli tildelt en klasse som passer spilleren best.

Hvis en selv ønsker det kan en derimot også gå litt dypere inn i skapelsen av karakteren og velge alle deltajer som navn, rase, kjønn, evner osv. Det er 10 ulike raser å velge mellom, alle med sine særegenheter og man kan velge mellom 21 ulike klasser som for eksempel, tyv, speider, magiker og barbar. De som er virkelig inne i rollespill kan til og med lage sin egen klasse som en kan skreddersy til hvordan akkurat du vil at klassen din skal være. Hver klasse har 5 primær evner, 5 sekundære evner og 10 mindre viktige evner som kan trenes opp i spillet ved å ta dem i bruk eller ved å beøke en instruktør og betale for trening.

Frihet til å velge
Friheten i spillet begrenser seg ikke kun til opprettelsen av en egen karakter, men gjennomsyrer hele spillet og er kanskje det mest imponerende ved Elder Scrolls III: Morrowind. Så snart en har blitt registrert og løslatt får en utlevert en pakke som skal leveres til en av keiserens utsendte i Balmora, en større by lenger nord. Men hva en gjør herfra og utover i spillet er helt opp til en selv. En kan selvfølgelig levere pakken og umiddelbart ta del i spillets hovedhistorie eller nyte omgivelsene og utforske området rundt Seyna Neen og kanskje bli litt kjent med ulike personer som kanskje også kan hjelpe en videre senere i spillet.

Dette er en annonse:

Det å bli kjent med folk er ganske viktig i Morrowind, da en person som liker deg vil gi deg mer informasjon og også selge deg ting og tjenster til lavere pris. Samtaler med ulike personer vil også gi en masse informasjon om området en er i, hvem som liker hvem og hva som skjer i den store verden. Alt dette er veldig viktig senere når en skal velge hvilke guild og faksjoner en skal bli medlem av. Å bli medlem av faksjoner og guilds er også lurt med tanke på at en da vil få tilgang på trening og varer som kun blir solgt til medlemmer og som blir billigere etter hvert som en stiger i gradene. I guildene vil en også få ulike småjobber som blir vanskeligere etterhvert som en stiger i gradene. Uansett hvilket guild, faksjon eller hus en skulle velge, jobber man hele tiden på freelance basis og kan komme og gå som en selv vil - så det er ingen tidsbegrensning for oppgavene en måtte finne på å påta seg. Så hvis du vil utforske, gjør det, vil du gå videre med historien, så ta noen oppdrag. Alt er opp til en selv.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
En vanvittig stor verden å utforske, masse frihet, glimrende grafikk, editior inkludert,
-
Alt for omfattende og tidkrevnde for noen, litt tamt lydbilde
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Solmyr Raven
    Nattens sterke storm vekker deg ikke. Du drømmer. Eller er det et syn? En merkelig kvinnestemme sier at du er blitt sendt til Morrowind og at du er... 10/10
  • Ponduz
    Jeg er som (som noen som har lest de andre anmeldelsene mine) Et gedigent fan av Betasheda software. Men før Oblivion kom inn i livet mitt, var det... 8/10
  • Thincker
    For en åpenbaring det var å spille Morrowind for første gang. Det var som å bli født. Det var som om verden kom mot deg for første gang og du... 9/10

Relaterte tekster



Loading next content