The Elder Scrolls Online ble lansert for drøyt ti år siden (våren 2014), og etter en noe vaklende premiere ble de månedlige avgiftene droppet i 2015, hvorpå spillet fant sitt publikum.
Siden den gang har det gått så det suser, og The Elder Scrolls Online har i dag et svært stort publikum. Nå påpeker brukeren Timur222 at UX-designer Gary Boodhoo, via sin LinkedIn, gir et ganske greit eksempel på hvor populært spillet faktisk er blant brukerne - og hvor viktig det er for Bethesda. Boodhoo lister opp at en av tingene han har gjort hos ZeniMax Online Studios er "å jobbe sammen med innholds- og forretningsteam for å drive 15 millioner dollar i månedlige inntekter i over 10 år".
Det faktum at spillet genererer 15 millioner dollar per måned er en god indikasjon på hvorfor Bethesda fortsetter å investere så tungt i det, til tross for at mange fans tigger om The Elder Scrolls VI. Det er rett og slett en utrolig profittmaskin, noe som selvfølgelig også blir verdsatt av spillerne som fortsetter å dra på eventyr på nettet og kjøpe gjenstander til det.