The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

For snaue tre uker siden kom endelig The Elder Scrolls Online til konsoll, og heldigvis har ventetiden ført med seg et MMO som fungerer utmerket fra sofakroken...

Allerede ved første øyekast er det noe ved The Elder Scrolls Online som skurrer. Figurskaperen er relativt overflødig i forhold til den i enspillerutgivelsene, men er samtidig helt grei. På samme vis kjennes kampsystemet ut som en «billig» The Elder Scrolls-imitasjon, men det fungerer for det meste utmerket til tross for at det virker mindre truende og brutalt. Verdenen man befinner seg i er heller ikke like detaljert og «levende» som den i Skyrim, men den er gigantisk, til tider svært vakker, og gir deg mye å utforske og finne på. Nå kan du dessuten gjøre det sammen med venner, og det uten en månedlig kostnad.

Da vi for et drøyt år siden anmeldte PC-utgaven av ESO roste vi blant annet spillet for dets enorme mengder innhold og et morsomt crafting-system. Dette er naturligvis ikke endret i PS4/Xbox One-versjonene, snarere tvert imot. Et år med patching og oppdateringer har gjort ESO til et mer polert spill enn det var i innledningsfasen. Tamriel Unlimited er navnet på versjon 2.0, og kanskje det største tillegget, Justice System (altså rettferdighetssystemet), innlemmer noe av kjernen i de tradisjonelle spillene i ESO. Jeg snakker om muligheten til å være en real snik.

Justice-systemet lar deg leve ut enhver kleptomans drøm. Du kan nemlig innta rollen som lommetyv og snikmorder, og det er nå mulig å slåss med «snille» NPCer, akkurat som i de tidligere Elder Scrolls-spillene. Det er dog ikke mulig å drepe byvakter, så kommer man i konflikt med slike er eneste utvei å rømme. Et dusør-system (bounty) er også på plass. På plass på hodet ditt, altså, om du blir tatt på fersken i å åpne en kiste som ikke tilhører deg selv, eller havner i håndgemeng med NPCer. Dusøren kan du enten betale tilbake i gull, blod, eller ved å la tiden gå lenge nok slik at du havner i politiets glemmebok og saken blir henlagt. Ved siden av spenningen er det mye å tjene på ved å være litt snikete, noe som gjør denne oppdateringen svært velkommen.

Noe av det som skiller The Elder Scrolls Online fra andre nettrollespill er for meg enspillerfølelsen jeg får av å tråkke meg gjennom Tamriel. Kanskje er det også muligheten til å sømløst bytte mellom en velfungerende tredjepersonsmodus og en enda bedre førstepersonsmodus. Kanskje er det at alle NPCer i spillet er, tradisjonen tro, utstyrt med stemmer og ikke bare tekstbobler. Eller kanskje er det det gode kampsystemet som minner om systemet i hovedserien, men som samtidig legger til MMO-aktige evner. Det er for øvrig mulig å skifte mellom å bruke sverd, bue, eller magi når som helst, akkurat som i enspillerspillene. Mest av alt vil jeg dog si det er den vakre verdenen og det svært gode crafting-systemet som suger meg inn. Det skader heller ikke at lydsporet er som dratt ut av Oblivion. Eller Skyrim, om du vil.

The Elder Scrolls Online
Craftingen fungerer utmerket.

En annen stor styrke ved ESO er hvor tilgjengelig det er, både med tanke på hvor lett det er å komme inn i, og hvor enkelt det er å ta en pause fra. Det er to sider av samme sak på en måte, da man ikke føler at man har glemt absolutt alt hvis man ikke har spilt på en stund. Denne følelsen forsterkes av at abonnementstjenesten er vekk. Jeg føler meg ikke lenger presset til å spille bare for å spille. ESOs Crown Store (stedet man kan bruke ekte penger for varer i spillet) trenger seg heller ikke på, da dem holder seg i bakgrunnen. Deilig. På en annen side er det blitt gjort mer sjeldent å finne såkalte «Racial Motifs» som lar deg skape utstyr fra andre raser til deg selv. For meg virker dette som et forsøk på å gjøre det mer attraktivt å kjøpe en slik oppgradering for ekte penger i Crown Store. Det samme kan sies om kjøp av hester og endel andre hjelpemidler, som er blitt svært dyre. Kjedelig, men et eller annet sted må jo Bethesda og Zenimax Online Studios skaffe inntektene fra.

I forhold til andre MMORPGer er det svært lite støy (tekst, bilder osv) på skjermen, og det er lett å få oversikt over oppdrag og omgivelser kjapt via menyene. Spillet fremstår derfor som meget ryddig og rett-på-sak, noe som er forfriskende i en sjanger der det ofte er mye annet å følge med på samtidig som man prøver å ha det gøy.

The Elder Scrolls Online
Det er deilig å være norsk, i Tamriel.

En negativ side ved denne enkelheten er at den kanskje beste måten å prate med andre spillere på, nemlig via en tekstboks, er borte. Eneste form for massekommunikasjon gjøres via voice chat, som har potensiale til å være både pinlig og kronglete samtidig som det kan ødelegge for de andre spillernes innlevelse. At tekstboksen er fjernet er for meg tåpelig. Det burde heller vært valgfritt om man ville beholde den eller ikke. Skulle du være av den ensomme ulv-typen er det imidlertid mulig å skru av voice chat. I tillegg er det mulig å kommunisere med andre spillere via post-systemet (direktesendte mail in-game), men igjen virker dette mer tungvint enn en enkel chatte-boks. Kombinert fører dette til at samkjørimng med andre spillere blir alt for komplisert, med mindre du allerede kjenner vedkommende selvfølgelig. Det er synd, for det å utforske Tamriel sammen er en stor styrke ved spillet.

Noe jeg gang på gang lar meg imponere av, er grafikken i ESO. Ikke misforstå, sammenlignet med andre spill til den nye generasjonen er ikke dette i toppsjiktet, men med tanke på at dette er et MMO er omgivelsene trollbindende. Bildeoppdateringen er dessuten jevn og god. Det skal sies at ESO ser og kjører en smule bedre på PC (avhengig av oppsett), men forskjellene er langt fra enorme. Faktisk vil jeg si at jeg har hatt det morsommere i Tamriel på konsoll. Jeg vet ikke om det er kombinasjonen av håndkontroller og storskjerm (selv om dette teknisk sett er mulig å få til på PC også), men det føles rett og slett bedre ut å utforske denne verdenen fra sofaen enn fra en kontorstol.

Det er blitt skrevet mye om at The Elder Scrolls Online falt mellom to stoler. På den ene siden ønsker det å levere en enspilleropplevelse på linje med de andre spillene i serien. På den andre forsøker det å konkurrere med andre massive online-spill, med alt det innebærer. For det meste har denne kritikken vært berettiget. Jeg sier meg enig i at det kan være morsommere å utføre visse oppdrag i Skyrim eller Oblivion enn det er her, og at det muligens er høyere kvalitet på noen storylines der også. Det er også uheldig når andre spillere «kommer i veien» for spenningen i visse oppdrag ved å forstyrre eller ved å virke malplasserte (som de gjerne gjør). I tillegg savner jeg bevegelse i trær og lignende fra vind og vær. Likevel vil jeg si at Zenimax Studios har klart overgangen godt. De fleste oppdrag holder en god standard, og det er et hav av innhold å utforske både på egenhånd eller med andre. I tillegg har jeg opplevd svært få feil med serverne etter det første døgnet.

The Elder Scrolls Online: Tamriel Edition gjør et godt inntrykk nå som det er tilgjengelig på Sonys og Microsofts siste konsoller. Det både ser pent ut og kjører godt, og med én gang jeg la kontrollen i hånden undret jeg meg over hvorfor dette ikke var på konsoll fra begynnelsen av. Til tross for svakheter ved chatte-systemet og mangelen på ordentlig gode fortellinger, står ESO sterkt blant sine MMO-utfordrere. Et engasjerende kampsystem, en mer eller mindre åpen verden med få lastetider og et knakende godt crafting-system, gjør at ESO for det meste overvinner sine svakheter. Aldri før har et massivt online-spill fungerte så godt ut på konsoll, det er i alle fall sikkert.

The Elder Scrolls Online
Et meget pent MMO.
8 / 10
+
Gode kamp- crafting- og level-systemer. Vakker og stor verden. Godt lydspor. Få bugs. Kjennes godt og polert ut. Rett og slett gøy å spille.
-
Fortellingene lider av at man ikke er den eneste spilleren i verden. Kampsystemet virker litt «billig» i forhold til i hovedserien. Et lite tilbakeskritt fra hovedspillene både historie- og funksjonsmessig. Svake samtalemuligheter.

The Elder Scrolls OnlineScore

The Elder Scrolls Online

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland