The House of the Dead: Overkill - Extended Cut

Skinneskyter på godt gammeldags vis, men her er lite nytt under solen.

Skinneskytersjangeren er ikke stedet hvor jeg henter mest erfaring når det gjelder spillkritikk, men som enhver apekatt født på nittitallet eller seinere har jeg fått min dose med Time Crisis på danskebåten. Knepet: Hiv på noen grunker, trekk ut plastikkrevolveren fra støpselet og fyr løs på skjermen for å overleve. Alt utenom selve siktingen og skytingen er automatisert (derav navnet "skinneskyter") og man kan i så måte kalle sjangeren for skytespill på sitt reneste.

Nå som arkadehallene er lagt ned og lokalene overtatt av Hennes & Mauritz kan man derimot begynne å snakke om savn, noe markedet tydeligvis føler for House of the Dead Overkill; et Wii-spill relansert til Playstation 3 og Move, men like nyoppusset som en bygård på Grünerløkka og med forbedringer som kun den mest skarpskodde fuglekikker vil legge merke til.

Før jeg kaster eller ikke kaster meg ut i en lang rekke kvalmende slengbemerkninger, vil jeg likevel ta meg tid til å rose House of the Dead: Overkill. Min erfaring med sjangeren er som sagt begrenset, men tilnærmingen som Headstrong Games har hatt til presentasjonen - ikke grafikken, altså - er en jeg tør påstå er både unik og passende.

Alt fra menyene til historien til filmrullfilteret stinker B-film og 70-talls grindhouse/exploitation/sexploitation, den typen parodi Left 4 Dead prøvde seg på, men i dette tilfellet langt mer gjennomført. House of the Dead: Overkill er med andre ord tydelig laget for å fremstå som både usmakelig, billig og teit, en morsomhet som på sleipt vis trekker oppmerksomheten vekk fra ordenes faktiske betydning og virkeeffekt.

Oppdragene velger man gjennom en meny der disse er presentert som filmplakater (Papa's Palace of Pain, Naked Terror, Ballistic Trauma) og ved begynnelsen av hvert oppdrag oppsummeres og fortelles historien av en svært harry stemme med svært harry replikker ("This place looks like closing time on a saturday night!"), begge deler parodisk i natur. Faktisk fikk jeg mer ut av det å høre og se to strippere slåss mot en Jabba the Hutt-aktig vandød med levende valker enn jeg fikk av å delta.

Selv med et ekstratilbehør til Move som forvandler den ellers så lite magiske tryllestaven til noe som kan likne en pistol, er det ikke til å feie under et teppe at oppskriften fortsatt er grufullt enkel. Sikt på skjermen, skyt styggingene som kommer mot deg. Gjenta.

Til gjengjeld har utvikleren gjort en god jobb i å fete opp produktet med valgfrie justeringer som "dual wield", "classic mode" og "hardcore mode", pluss noen minispill og utfordringer underveis i de 10 brettene. Verdt å nevne er at en annen spiller til enhver tid kan hoppe inn og assistere deg i massakren, og dere kjenner jo helt sikkert allerede til de positive effektene ved samarbeid...

Avslutningsvis er det derimot ingen tvil om at House of the Dead: Overkill bør score middels på skalaen. Som et Wii-spill var det en morsom skinneskyter for to personer, som et Playstation 3-spill har ingenting endret seg. Spesielt grafikken. Sitter dere i Move-fella uten noe å spille vil jeg likevel anbefale Overkill med et smil, da det rett og slett ikke er så forferdelig mange gode, dedikerte Move-spill å spore der ute. Visste dere for øvrig at spillet sitter med verdensrekorden for "antall f-ord brukt i et TV-spill"?

The House of the Dead: Overkill - Extended CutThe House of the Dead: Overkill - Extended CutThe House of the Dead: Overkill - Extended CutThe House of the Dead: Overkill - Extended Cut
6 / 10
+