Norsk
Gamereactor
forspill
The Last of Us

The Last of Us

Naughty Dog har lagt Nathan Drake på is for en stund, og serverer i stedet litt postapokalytisk zombieslakt. Vi har prøvespilt The Last of Us...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er liten tvil om at Naugthy Dogs neste spill er blant årets heteste titler, og vi fikk en liten testrunde hjemme hos Sony i Stockholm. I den delen jeg får prøve er Joel på vei til Capitol Building i et Boston som har sett bedre dager. Med seg på turen har han vennen Tess og den 13 år gamle Ellie, som forøvrig skal utenfor karantenen for første gang.

Trioens første utfordring er å komme seg helskinnet gjennom Boylstone Building. Dette er bare én av mange forfalne bygninger i byen, og selvsagt er den full av infiserte i alle etasjer. Denne turen kommer nok til å bli betraktelig vanskeligere enn å bare vente på heisen.

The Last of Us

Snart møter jeg to hovedtyper av zombiefiendene. De som nettopp er infisert med soppviruset kaller Runners, og de er relativt enkle å håndtere. Jeg trenger bare å snike meg innpå dem og utføre et stille drap ved kvelning eller knivstikking.

Dette er en annonse:

Den andre kalles Clickers, og er mye farligere. Disse misfostrene har slått ut i full blomst, og dreper deg umiddelbart hvis du kommer for nært. Heldigvis er de blinde, men de jakter byttet (oss) ved hjelp av å lage klikkelyder - litt som en flaggermus. Jeg distraherer denne ved å kaste en tomflaske over i den andre delen av rommet.

The Last of Us

Det er nytteløst å løpe inn i et rom fullt av fiender, og tro at man kan skyte seg gjennom. Fiendene er sterke, ammunisjonen er knapp, og ofte innebærer det smarteste valget at man bare sniker seg forbi. Med et knappetrykk spisser Joel ørene og lytter seg til hvor fienden er plassert, noe som visualiseres med hvite konturer. Dette er nødvendig for å kunne danne seg et bilde av rommet, og legge en plan for hvordan man skal håndtere situasjonen.

Våpen og utstyr kan oppgraderes, og det finnes mye materiale liggende rundt omkring. Legesprit, kniver, gaffateip, sukker (!) og annet som kan kombineres med planker og jernrør. Spillet pauser ikke når du er inne i menyen for å sette sammen våpnene, og det fungerer som et virkningsfullt spilldesignvalg.

Dette er en annonse:

Joel og gjengen er snart nede i Bostons T-banetunneler, men de er fortsatt ikke alene. Etter litt lytting ser jeg flere Runners og minst én Clicker. Jeg kaster en murstein, venter til jeg hører at alle har samlet seg rundt lyden, og deretter slenger jeg inn en molotov cocktail som tar ut hele gruppa.

The Last of Us

I de neste konfrontasjonene blir jeg nødt til å kaste inn håndkleet flere ganger, men jeg liker at det krever litt mer av meg. Fiendekvalitet fremfor kvantitet er sjelden vare, og jeg har ikke noe imot litt prøve og feile før jeg kommer meg videre. Selvsagt blir det også litt zombieslakting i The Last of Us, særlig etter at jeg får tak i en hagle. Likevel lærer man seg raskt at det lønner seg å være gjerrig på både patroner og kniver.

Noen minutter senere får jeg igjen se dagslys når de tre kompanjongene tar seg opp på bakkenivå. En veltet lastebil blokkerer veien tiil Capitol Building. Vi trenger en slags stige eller plattform, og dette kan vi visstnok finne i et hus hvor det finnes enda flere soppskada krek. Jeg venter en stund i døråpningen før jeg endelig sniker meg innpå den første Runneren og... misslykkes totalt med nærkampangrepet. Fem zombier løper mot meg, og jeg skyter frenetisk med både revolver og pistol. Når den siste kula dreper den siste fienden innser jeg (igjen) at kampene krever finesse.

The Last of Us

Joel finner et passende møbel, skyver den ut på gaten, og sammen med Tess og Ellie kommer han seg enda et skritt nærmere målet sitt. Den 40 minutter lange demoen når sin slutt idet Joel, med noen Quick Time-trykk (vær så snill å ikke bruk for mange av disse i det ferdige spillet, Naughty Dog) sliter med å åpne en jernport. Spillet avsluttes så med en cliffhanger hvor Ellie kanskje (les: Ikke) blir most av dør, og jeg er tilbake i startmenyen.

The Last of Us ser ut til å kunne lykkes, og med unntak av litt dårligere grafikk enn forventet så sitter alt som det skal. Det er først og fremst fiendene og ressursmangelen som er forlokkende, og følelsen av håpløshet og undergang er velregissert. I juni får vi svaret på om Naughty Dog kan klare å holde engasjementet vårt ved like hele veien gjennom.

The Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of Us
The Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of Us
The Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of Us

Relaterte tekster

5
The Last of Us RemasteredScore

The Last of Us Remastered

ANMELDELSE. Skrevet av Tor Erik Dahl

Årets spill 2013 på Gamereactor har fått en real ansiktsløftning til glede for alle Playstation 4-eiere. Vi har satt karakter på The Last of Us Remastered...

The Last of Us: Left BehindScore

The Last of Us: Left Behind

ANMELDELSE. Skrevet av Tor Erik Dahl

Naughty Dog følger opp fjorårets beste spill med en utvidelse som får sjefredaktøren til å rakne i sømmene. Her er anmeldelsen av fantastiske Left Behind...



Loading next content