Norsk
Gamereactor
forspill
The Last of Us

The Last of Us

Naughty Dog lover postapokalyptisk zombiedrama. Vi besøkte studioet for å finne ut mer om deres nye storspill...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Zombier og postapokalypse har vært to av de mest populære temaene innenfor spillbransjen de siste årene. Listen med spill som benytter seg av minst ett av disse to er lang, og The Last of Us, det neste spillet fra Uncharted-utvikleren Naughty Dog, går så langt som å kombinere dem. Man kan altså påstå at spillets utganspunkt ikke er det mest originale.

Spør man utviklerne er ikke akkurat det så viktig. Det som derimot er viktig, er at ingen foreløpig har lykkes med å lage et spill som benytter denne sjangeren riktig. Vanligvis handler spillene om større eksplosjoner, flere avhogde kroppsdeler og mer blod. Det som gjør historiene fra 28 Days Later og The Road så spennende, er ikke zombieutbrudd eller øde landskap. De danner bare et bakteppe for det virkelige dramaet - den karakterdrevne fortellingen om hovedpersonens utvikling.

Det er også målsettingen for The Last of Us. Det skal sette en helt ny standard for survival horror og for karakterdrevet drama i spill.

The Last of Us
Dette er en annonse:

Tittelen ble avslørt på Spike TV's Video Game Awards i forrige uke med en teaser-trailer som introduserte oss for de to hovedpersonene Joel og Ellie, og gir oss et kort glimt av hva det egentlig er slags verden hvor The Last of Us utspiller seg.

Menneskeheten befinner seg på kanten av å bli utryddet. En fryktelig soppart har infisert de fleste menneskene og mutert dem til kannibalistiske monstre (forøvrig inspirert av virkeligheten, selv om virkelighetens soppfamilie foreløpig kun infiserer og dreper insekter).

Nøyaktig hvor lenge det er siden epedemien rammet får vi ikke vite, men Joel er gammel nok til å huske verden før utbruddet, mens 14 år gamle Ellie har aldri erfart noe annet.

Å vokse opp i en så fiendtlig verden gjør en ganske hardfør. Ellie bærer alltid med seg en springkniv, og når det blir hett rundt ørene hennes er hun ikke redd for å bruke den. Joel er en overlever som kan håndtere skytevåpen, og han nøler heller ikke med å benytte seg av slagvåpen mot mennesker eller infiserte som blir for truende.

Dette er en annonse:
The Last of UsThe Last of Us
The Last of UsThe Last of Us
Figurmodeller og konsepttegninger.

Det er VGA-teaseren som står i fokus når vi besøker Naughty Dogs studio i Santa Monica to dager etter verdenspremieren. Umiddelbart ser det kanskje ikke ut til at videoen avslører så mye av gameplay, men når vi spør kreativ sjef, Neil Druckmann, er han rask med å påpeke at den faktisk antyder en del ting.

Utforsking av miljøene og omgivelsene blir en viktig del av spillet, sparsomt med tilgjengelige midler, og kampene vil forgå med både skyte- og slagvåpen. Ammunisjon er tydeligvis mangelvare, og noen ganger vil det være bedre å flykte fra fienden enn å ta opp kampen.

Hele traileren er forøvrig laget innad i spillet med samme modeller, teksturer og omgivelser som vi vil få se i det ferdige spillet. Dette får vi bekreftet med egne øyne når den ene sjefen for Naughty Dog, Evan Wells starter opp spillet på en utvikler-PS3 og pauser underveis, beveger kameraet, og bytter visning til (vanvittig detaljerte) rutenettmodeller.

The Last of Us
Evan Wells fra Naugty Dog viser en sekvens fra traileren kjøre direkte på PS3.

Med andre ord ser The Last of Us bra ut. Veldig bra. Det bygger videre på teknologien Naughty Dog har finslipt med Uncharted-serien. Spillet bruker også motion capture-teknikken og de levende animasjonene som har blitt utviklerens varemerke.

Naughty Dog-folkene forteller gjerne om The Last of Us, men foruten litt konsepttegninger og et par klipp fra motion capture-innspillingene (Ellie spilles av Ashley Johnson og Joel spilles av Troy Baker - Evan Wells kaller ham for den nye Nolan North), er VGA-teaseren de eneste bildene vi har fått se fra spillet så langt. Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål, men spillregissør Bruce Straley bekrefter at vi vil få spille som Joel, og at det foreløpig ikke er planer om co-op.

The last of Us har vært under utvikling i cirka to år - prosjektet startet rett etter at Uncharted 2 var ferdig. Dette er et brudd mot Naughty Dogs tradisjonelle arbeidsmetode som innebærer å kun utvikle ett spill av gangen, og eksklusivt jobbe med én spillserie. Så, hvorfor denne forandringen? I følge Evan Wells har det vært nærmest nødvendig for utvikleren å utvide. Folkene i Naughty Dog ble oppringt av hodejegere fra andre selskaper, og mange av de ansatte var klare for mer ansvar uten å ha et prosjekt de kunne jobbe med. Derfor var det nødvendig å starte noe utenom Uncharted, slik at folk ikke skulle la seg friste av andre arbeidsgivere.

The Last of Us
The Last of UsThe Last of Us
Konsepttegninger av omgivelser og klipping av trailer og mellomsekvenser.

Det betyr ikke at The Last of Us ble opprettet kun for å sysselsette Naughty Dogs ansatte. Når man snakker med de to sjefene, Evan Wells og Christophe Balestra, er det lett å høre at de ikke bare kaster seg over hva som helst - det må være en god idé i bunn.

Tydeligvis er studioet overbevist om at The Last of Us har en god idé. For oss utenforståendene er det fortsatt vanskelig å vurdere - vi vet ennå ikke så mye konkret om spillet. Slik er det ofte med lanseringer av helt nye serier. Opplysningene kommer i små drypp, og selv om mye kanskje er ferdig, holder utviklerne kortene tett til brystet. For eksempel er lanseringstidspunkt fortsatt hemmelig. Det er sannsynligvis lenge til spillet slippes. Naughty Dog vil foreløpig ikke binde seg til en dato, og Wells bekrefter at det ikke kommer til å slippes før sommeren. Magefølelsen vår sier 2013.

The Last of Us
The Last of Us
HQ

Relaterte tekster

5
The Last of Us RemasteredScore

The Last of Us Remastered

ANMELDELSE. Skrevet av Tor Erik Dahl

Årets spill 2013 på Gamereactor har fått en real ansiktsløftning til glede for alle Playstation 4-eiere. Vi har satt karakter på The Last of Us Remastered...

The Last of Us: Left BehindScore

The Last of Us: Left Behind

ANMELDELSE. Skrevet av Tor Erik Dahl

Naughty Dog følger opp fjorårets beste spill med en utvidelse som får sjefredaktøren til å rakne i sømmene. Her er anmeldelsen av fantastiske Left Behind...



Loading next content