The Last Samurai

The Last Samurai

Tom Cruise lever en av sine beste roller på lenge og han overskygges bare av Ken Watanabe underveis.

Hollywoods fascinasjon for Japan er tilsynelatende mer enn bare en kort forelskelse. Og for Edward Zwicks vedkommende er det et livslangt forhold. Det kan ses på "Den Siste Samurai", som ikke bare hyller det eldgamle japanske samfunnets dyder og regler, men som samtidig vever inn en spennende historie.

Nathan Algren (Tom Cruise) er en desillusjonert krigsveteran, som får dagene til å gå ved hjelp av fyll og demonstrasjoner av skytevåpen for å tjene til ivets opphold. Når han blir oppsøkt av sin gamle øverstkommanderende og tilbudt en jobb som Japans krigsgeneral mot klekkelig betaling, lar han seg ikke be to ganger. Herfra følger vi Algrens selsomme ferd gjennom et meget anderledes og regelbundet land, hvor amerikanernes arroganse står i sterk kontrast til japanernes ydmyke fremtoning. Etter en kamp mot en av Japans siste samuraier, Katsumoto (Ken Watanabe), blir Nathan tatt til fange og etter hvert lærer han så også sin fiende å kjenne, og plutselig åpner en helt ny verden seg for ham. Ikke ulik Richard Chamberlins reise i Shogun, skifter Nathan langsomt karakter, og når det japanske militæret en gang for alle vil nedkjempe rebellenes opprør, velger han å bytte side. Skuespillet er glimrende gjennom hele filmen, og selv om Tom Cruise til tider overskygges av japanske Ken Watanabe, så ender det hele opp som en meget gjennomført og fengslende opplevese.

Billedsiden er ganske enkelt betagende og selv om alle utendørsområdene stammer fra New Zealand og ikke Japan, så mister filmen aldri troverdigheten. Dette følges opp av et veld av flotte kostymer, som er designet av selveste Ngila Dickson, kvinnen bak klærne til stjernerne i Ringens Herre filmene. Bare slutten er en smule vanskelig å svelge. Her lar Edward Zwick historien oversvømmes av sentimentalitet og en vaskeekte Hollywood-slutt - og det kler helt klart ikke en film, som ellers hever seg pent over de mest slitne klisjeene. "Den Siste Samurai" er allikevel en flott film og DVD versjonen inneholder ikke minst en hel ekstra disk med masse dokumentarer, bortklipte scener og mye annet snadder.

The Last SamuraiThe Last SamuraiThe Last Samurai
8 / 10

The Last Samurai