Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
The Legend of Zelda: Skyward Sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Den unge mann som bærer lyset vil knyte sammen himmel og jord, han som er voktet av guddinnens utvalgte tjener...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Skyward Swords verden vil bli fabelaktig. Dette er hovedinntrykket som sitter igjen etter de tre første timene med gjennomspilling, bivånet i et Nintendo-presentasjonsrom i hjertet av Madrid.

Med mye større kunstnerisk og narrativ verdi, og med gåteelementene og kampmekanikken satt til side (disse har allerede blitt testet i det lange og det brede på de to siste E3-messene), gir begynnelsen av spillet deg muligheten til å boltre deg i nydelige og morsomme sekvenser.

Det nye Zelda er også det eldste, kronologisk sett, hvor Nintendo endelig til en viss grad foredler seriens gåtefulle tidslinje. Samtidig er dette et Zelda-spill som representerer mer enn bare dette ene innskuddet i serien - en idé spillet tar høyst alvorlig.

For det første tar det på seg den ansvarsfylte og prominente rollen som seriens 25-årshyllest, noe som understrekes ved jubileumslogoen på tittelskjermen, og det er ingen tilfeldighet at innbyggerne i åpnings-landsbyen Skyloft feirer sitt 25-årsjubileum for den lokale fuglerytterturneringen.

Dette er en annonse:

For det andre innehar Skyward Sword en tosidig rolle i serien: Den narrative og kronologiske begynnelsen på serien. Uten tvil er denne avgjørelsen, som samtidig bringer mer tyngde til plottet og fokuserer på underliggende hint i spillets designmessige valg, en respons til fansens utrettelige klagerop etter solide fakta om spillverdenens historie. Dette vil bli det mest logiske og representative innslaget i Zelda-universet, og dette vil fansen elske.

The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword
Svev med eller uten fuglen din ved å bevege kontrolleren. Bruk fallskjerm når du skal lande, ellers blir du kjøttdeig.
The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword
Krypdyrene du samler opp kan benyttes til ulike tjenester. Her ser vi det nye oppgradingssystemet.

HISTORIE
I fotsporene til Wind Waker, Ocarina of Time og DS-spillene, er åpningen i Skyword Sword tungt ladet med kvasi-statisk billedspråk, som skildrer en intrikat fortelling fortalt med legendepregede språk.

Dette er en annonse:

Det hele avløses brått av orkestermusikk - som vi skal se nærmere på senere - i dynamiske tonemønstre som gir et vagt hint om den trollbindende lydsporet som venter deg i spillet.

Trommer og koring gjenkaller de tragiske minnene om "det mest intense og blodige slag noensinne," idet skarer med onde vesener steg frem for å spre død og fordervelse. Hvem, eller hva, er dette onde, og hvem er gudinnen av Lyre og Sverdet med allmakten til å oppfylle alle ønsker? Men faktum er at gudinnen seiret, og det gode folket ble løftet opp i skyene, hvor de kunne bo i trygghet borte fra ondskapen i landene nedenunder.

Introduksjonen belyser at historiefortelling er en beskjeftigelse full av vrangforestillinger, idet man utelater detaljer og hvor unøyaktigheter øker eller endres i takt med videreformidlingen - noe som klinger igjen hos en figur senere i spillet, og som kanskje er et selvrefererende nikk til seriens forvrengte og etablerte tidslinje. Hvis det er tilfelle, er dette et kløktig og velvitende blunk fra Nintendo til fansen, noe som vil glede sistnevnte.

I LUFTEN
I skrivende stund befinner vi oss 11.000 meter over bakken, i full fart på vei gjennom skyene. Her er det lett å innse hvor bra Nintendo har gjenskapt følelsen av å sveve gjennom lufta. Både de første skrittene i Skyloft og hver flyvning oppå en Loftwing (de enorme, fargerike fuglene som frakter deg mellom himmeløyene) slår deg med den følelsen og vertigo man ville forventet fra en vindbåren kultur.

Dette er en annonse:

Landsbybeboerne, som alle har hver sin Loftwing, ser på det som en hverdagsligsak å kaste seg i avgrunnen og bli plukket opp av sitt personlige fjærkre når de plystrer på dem. Før lystige toner strømmer gjennom høytalerne er lyden av susende vind det eneste man hører. Vindmotiv og vindrelaterte verktøy preger både klær og bygninger.

The Legend of Zelda: Skyward Sword
Dette er spillet for dem som ønsker å føle vekten av sverdet i hendene.
The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword

Dersom du nylig har spilt Ocarina of Time, vil du kjenne igjen mange av særtrekkene ved Link, som tydelig er Den Utvalgte. Ved starten av Ocarina of Time hadde ikke Link sin personlige fe, og var plaget av mareritt om et kommende onde. Forvent deg noe tilsvarende her, og ha filmen Avatar (eller den røde snakkende båten i Wind Waker) i bakhodet når du møter den majestetiske røde Loftwing-fuglen som er tilknyttet hovedpersonen.

HUMOR
Til tross for at de to første timene av spillet består mer av dialog enn eventyr, er faktum det at sammnlignet med Twilight Princess vet Skyward Sword hvordan man kjapt skal komme frem til poenget og dermed skape en god dialog. Man får tilbudt svaralternativ, som i begynnelsen er trivielle og senere får betydning for oppdrag og historien. Noe som derimot er fremtredende i denne delen av spillet er de humoristiske undertonene i samtalene, som i Skyloft er rettet mot de flørtende turtelduene og som både helten og spilleren garantert vil savne noen timer senere.

I Travis Touchdown-stil gjenvinner Link helse ved å gå på toalettet. Spillfigurene er mer sære og bisarre enn før. Her er det spøker og vitser for enhver, nesten så det er på grensen til en klisjéfylt animeserie. Det kan virke som at spillet forsøker å le mer av seg selv enn det forgjengerne gjorde; det er tross alt på tide at noen påpeker Links utimelige tendens til å posere triumferende.

The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword
Det ser ut til å bli en del flørting mellom Link og Zelda.
The Legend of Zelda: Skyward Sword
Bakgrunnen i Skyward Sword er ikke uklart, den er utført i vannmaling.

VERDENENE
Den obligatoriske opplæringsdelen i løpet av ditt første besøk i Skyloft minner mye om åpningsøya i Wind Waker, med det samme fargerike og muntre atmosfæren. Takket være de flyvende øyene føles Skyward Sword som det er delt opp i to nivåer: Øyer klare til å bli utforsket i det høye og det store, uutforskede landskapet i det dype. Dette kan minne om toverden-mønsteret fra tidligere spill i serien. Den ekstakte linken mellom de to verdenene er noe Nintendo ennå ikke har åpenbart. Skjønt, spillets åpningssitat hentet fra en sang Zelda synger kan gi oss et visst pekepinn...

ANIMASJONENE
Prestinnen og hennes ridder er mye mer uttrykksfulle og troverdige enn noensinne. Mer vennlige. I tillegg til den superbe animasjonen som gir liv til Zeldas rufsete hår, kroppsspråk og klærne som markerer Link som den utvalgte helten, er de to første timene svært cinematiske. Den filmatiske stilen introdusert i serien gjennom Ocarina of Time er både finpusset og overraskende. Bruk av froskeperspektiv i retning Link når han er i oppmerksomhetens sentrum og en nydelig utzooming når de to turtelduene står på bytorget ved foten av gudinnen omkranset av sine Loftwing-fugler er bare eksempler på dette.

The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword
Forvent ikke at Link skal si et eneste ord, men han vil fortsatt uttrykke seg med gester og ansiktsuttrykk.
The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword
Vi antar at Gaepora virker kjent for dere, og Fledge er fortsatt gruppens minst populære.

Slike klipp, designmessige grep og bevegelser, kombinert med bortfallet av de ''realistiske'' brunfargene som gjorde så mye skade i Twilight Princess og returen til et mer fargerikt eventyr, lover oss en muntrere og samtidig kontrastfylt Zelda-opplevelse idet vi entrer spillets mørke seksjoner.

Men fremfor alle disse dydene er det en verdi som dekker alt og som vi nærmest kan garantere vil følge med i sluttproduktet: Det delikate. Skyward Sword har blitt svært finpusset, med kunstnerisk omhu.

MUSIKKEN
Under demonstrasjonen hadde vi kun to klagepunkt: At ikke Nintendo hadde installert fullsurround-anlegg - vi måtte klare oss med skurrende TV-høytalere - og at vi ikke kan gå på The Legend of Zelda 25th Anniversary Symphony med en gang.

Vi kan ikke peke ut et høydepunkt blant dusinet med melodier vi hørte på denne korte stunden. Nesten hver scene i landsbyen øker lytteevnen og fornøyelsen det lille hakket ekstra. Rytmene som suser i takt med vinden er spenningsskapende. Og i spenningens stunder vil musikken umiddelbart skjerpe sansene dine.

Forventningene i forkant av symfonykonserten i London i slutten av oktober er etter dette skyhøye. Dersom lydsporene fra spillet er inkludert i live-fremføringen, vil konserten tilfredsstille ytterligere.

The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword
Kartene er mye nyttigere, og navigasjonssystemet er veldig tilgjengelig og lettanvendelig.
The Legend of Zelda: Skyward SwordThe Legend of Zelda: Skyward Sword
Om natten blir fiendene verre å få has på, og de kan dele seg opp i flere fiender eller kreve flere treff. Selv såkalte venner kan vende seg mot deg - stemmer ikke det, søte kattekrek? Selv om man starter med seks hjerter, vil dette bli vanskeligere enn tidligere.

KONTROLLENE
Det er lite nytt å rapportere på kontrollfronten. Det betyr likevel ikke at det er blitt mindre spennende. Det vil absolutt være innovativt, idet vi får kaste oss fullstendig ut i rollen som Link takket være Wii MotionPlus.

Kontrollene er mer subtile og velutviklede enn noensinne, og det er en rekke med bevegelser man kan gjøre knyttet til små kontrollbevegelser som er fullstendig logiske. Små bevegelser for å klatre, svømme, ta salto...løft en gjenstand og pek kontrollen i været for å kaste den, pek ned i bakken for å rulle den avgårde.

Bevegelser med utgangspunkt i håndleddet er betraktelig forbedret siden E3 2010, og å slå i hvilken som helst retning er nå både mer nøyaktig og morsommere. Etter bare en liten stund med The Legend of Zelda: Skyward Sword kjenner man plutselig en trang til å lage seg et tresverd for så å gå ned til nærmeste grøntareal og late som at man er en ridder. Kan I forestilde eder hvordan I vil trekke sverdet ut av pidestallen? Gjør deg klar for et episk He-Man-øyeblikk.

Ettersom de mer vanskelige fiendene var fraværende under demonstrasjonen, lå fokuset på å lære seg de elementære bevegelsene med sverd og skjold og det nye helsesystemet til Link. Link er en helt, men ikke en maskin. Dersom helsemåleren synker vil Link bli utmattet, pese som en blåsebelg og bli mer utsatt for alt og alle. Og dette skjer ikke bare ved å løpe, men også gjennom klatring, slag fra fiender eller etter å ha utført et heftig angrep med sverdet.

Spørsmålet om The Legend of Zelda: Skyward Sword kommer til å vinne noen Årets Spill-priser er galt, i den forstand at det er et spørsmål stilt innenfor gal kategori. Etter å ha sett åpningssekvensen i spillet, hvordan spillmekanikken fungerer og den brede sammensetningen i spillet verden og dets innbyggere, er det et langt mer monumentalt spørsmål som reiser seg:

Er dette det mest innovative og utviklede Zelda? Er dette seriens høydepunkt?

Vi tror vi allerede vet svaret. Neste måned får vi fasiten.

HQ

Relaterte tekster

1
Zelda: Skyward Sword er nå ute til Wii U

Zelda: Skyward Sword er nå ute til Wii U

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det er ganske mange som er enige om at The Legend of Zelda: Skyward Sword var det aller beste Motion Plus-spillet, i tillegg til å være ett av de beste til Wii-konsollen....



Loading next content