The Legend of Zelda: The Wind Waker

The Legend of Zelda: The Wind Waker

Heldigvis for både fans, Nintendo og denne anmelderen er The Legend of Zelda: The Wind Waker alt det den massive bølgen av superlativer legger opp til.

The Legend of Zelda: The Wind Waker scorer gull pott her på GR. Vi venter på å få implementert det nye karaktersystemet, men kan bekrefte at TLOZ:TWW får 10 av 10 mulige.

Nintendos in-house utviklede spill har det med å være klassikere allerede før de slippes ut i verden. For mens firmaet ikke er kjent for samme aggressive markedsføring som Sony og Microsoft, så har spillene det med å få en forventet karakter lenge før den første anmelderen kaster sine kritiske øyne på produktet. Det er et kjølvann av fan-generert hype som driver Nintendos titler til denne statusen. Noen ganger mer berettiget enn andre.

Heldigvis for både fans, Nintendo og denne anmelderen er The Legend of Zelda: The Wind Waker alt det den massive bølgen av superlativer legger opp til. Det er et spill som hever seg langt over alt annet i genren, og som på mange måter viser hvorfor selv dypt etablerte serier bør kaste seg ut i litt eksperimenterende prosjekter en gang imellom, uansett hva fans og kritikere burde mene om det. The Wind Waker er nettopp fornyende, anderledes og det tar sjanser, spesielt på det visuelle området - noe som har fått mange til å avskrive spillet som barnslig og håpløst foreldet.

Dette skyldes den visuelle stilen som The Wind Waker bevisst arbeider med. Alt er Cel-shaded og animasjonen av både Link, fiender og de kjempemessige bossene, leder tankene mer mot en spillbar tegnefilm enn et egentlig spil i den tradisjonelle forstand. Legg til en ypperlig gjengivelse av lyskilder, røyk, skyer og vann, så har man det som kun kan betegnes som årets flotteste grafiske opplevelse. Link er ganske enkelt levende i denne utgaven av serien, og enhver tanke på om sverdet nå ligner virkelighetens brede, kalde klinge eller om Link burde vært en muskuløs ridder, forsvinder som dugg for solen. The Wind Waker er bemerkelsesverdig anderledes og totalt fengende, nettopp på grunn av skiftet til tegnefilmsgrafikk og det virker etter hensikten. Aldri har Hyrule vært så sprelsk og vakkert som i Wind Waker. Shigeru Miyamotos visjon om at spilleren skulle være i stand til å spille en tegnefilm er gjennomført helt ned til siste polygon.

Men det er også i gameplayet vi får et par fornyelser. For det første fordi spillet nå bygger videre på tidligere spills omfattende mytologi, ved å legge Ocarina of Time som grunnstein for det nye eventyret, men uten å være en direkte fortsettelse. For det andre fordi spillet ikke lenger foregår på landjorden, men derimot til sjøs, hvor spilleren oppfordres til å seile verdenen rundt i en viking-inspirert båt i jagten på det neste eventyret. Her spiller vinden en stor betydning for spillerens mulighet til å komme seg rundt, og nye kart over havet gir adgang til tidligere ukjente øyer. Man fristes fra tid til annen til å glemme sitt egentlige eventyr helt og bare seile ut i verden.

Allikevel er selve essensen i Zelda serien uforandret. Link trakteres fortsatt med et hav av nye våpen, dingser og magiske ting, og spilleren får tak i disse med den perfekte timingen som kjennetegner et Nintendo produkt. Det er en flyt som stort sett bare Kyoto-giganten besitter, og som i The Wind Waker er tatt til helt nye høyder. Akkurat når man sitter fast eller mangler inspirasjon til å kaste seg over en ny oppgave, åpnes det nye muligheter, øyer eller våpen. I tillegg er bossene som alltid overdådige. Kjempemessige og til tider krevende, er de et passende punktum for spillets mange dungeons. GameReactor mener å bare kunne gjenfinne samme oppfinnsomhet og størrelse i Metroid Primes bugnende katalog av fiender.

Det er dessverre små sprekker i en ellers perfekt rustning. Transport fra den ene øyen til den andre er et tiltak som fort blir kjedelig. Det er fint at avstanden mellom øyene signalerer en omfangsrik og detaljert verden, men fem minutter i selskap med rullende blå bølger i jakten på neste øy er neppe den beste avgjørelsen Nintendo kunne ha tatt. For det andre burde giganten denne gangen ha gitt Link en stemme. Alle mulighedene foreligger for å underbygge den ellers underfundige og forholdsvis dype tekstdialogen med stemmer til det store persongalleriet. Det hadde vært kirsebæret på toppen av en ellers meget velsmagende kake.

The Legend of Zelda: The Wind Waker er GameCubens både viktigste og beste spill i år, og alle som har stiftet bekjentskap med både Ocarina of Time og Majoras Mask kan se frem til enda et storslått eventyr i det magiske kongeriket Hyrule. VG's anmelder klagde over å bare ha 6 øyne på terningen, men vi har da 10 poeng å dele ut og dette spillet fortjener dem alle!

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+