The Newsroom - sesong 1

The Newsroom - sesong 1

Kalde fakta, ren og skjær sannhet. Ingen politisk prapaganda. Dette er tanken bak The Newsroom. En fantastisk ideologi, men er det nok til å fengsle seeren?

Hvis det er noe jeg bruker mer tid på enn å se film, så er det serier. Som ung var jeg hva man kan kalle en TV-slave, og den stigmatiseringen er nok mulig å bruke fremdeles. Jeg ser på mye, en del dårlig, en del bra og veldig mange serier som havner midt mellom, som også gjelder The Newsroom.

The Newsroom - sesong 1
Kalde fronter!

Jeff Daniels er god i hovedrollen som Will McAvoy, en nyhetsanker i mediakanalen ACN. Etter en påtvungen ferie kommer han tilbake til jobb for å oppleve at det meste av teamet hans har begynt å jobbe med et annet nyhetsshow. En ny produsent er ansatt, og det er ingen ringere enn MacKenzie McHale (Emily Mortimer), hans tidligere kjæreste. De er unektelig et godt team, men har naturlig nok en del bagasje å jobbe seg gjennom.

Sammen reorganiserer de hele nyhetsprogrammet. De vil lage nyheter, og ikke underholdning. Noe jeg liker godt med serien er at den bruker reelle nyhetssaker som for eksempel drapet på Bin Laden. Dette er med på å lage en realistisk ramme for serien i tillegg til at det gjør det hele hakket mer spennende.

Aaron Sorkin er en god skribent, noe han burde være, han vant tross alt en Oscar for manuset i The Social Network. Og det merkes fort i The Newsroom. Åpningsscenen hvor Will McAvoy svarer på spørsmålet "What Makes America the greatest country in the world?" i en politisk debatt er fantastisk. Han svarer i hovedsak med at det var det tidligere, men at det har falt fra tronen sin. Svaret hans er bra skrevet, og vekket med en gang min interesse.

The Newsroom - sesong 1
Hvis vi går bestemt nedover korridoren ser vi viktige ut.

Det er en del humor i serien, mest i form av vittige kommentarer eller småfrekke bemerkninger. Det er likevel en enkel underholdningsverdi over serien. Jevnt over så er dialogen spennende. Det er temmelig høyt tempo, og det som formidles virker viktig og ikke minst realistisk.

Når det derimot kommer til romansene er det ikke serien bra. Faktisk vet jeg ikke helt hva jeg skal tro når den omhandler romanser eller generell mellommenneskelig kontakt. Samspillet mellom karakterene er veldig urealistisk. Og når en setter dette opp mot hyperrealismen en ser i nyhetssakene blir det hele veldig ubalansert. Will sitt anstrengte elsk-hat forhold til MacKenzie er merkelig, og når det attpåtil konkurrerer med veldig spennende nyheter og fremstillingene av disse, holder det ikke mål. Det samme gjelder Maggie (Allison Pill) og hennes tragiske kjærlighetsskjebne. På dette punktet er det rett og slett en merkelig serie. Den er ikke realistisk og derfor ikke så veldig troverdig.

Emily Mortimer spiller bra som MacKenzie, men hun kan også virke som en merkelig karikatur. Hun er fjollete, enormt surrete, men samtidig veldig inteligent. Dev Patel, kjent fra Slumdog Millionaire, gjør en god rolle som nerden i nyhetsgjengen og Allison Pill spiller godt som et smart og uerfarent tilskudd til gjengen.

The Newsroom - sesong 1
Why so serious?

Det er noe som ikke stemmer, og jeg ikke er solgt. Episodene er veldig lange, og introen varer i hele ett og et halvt minutt. Den er i tillegg veldig utdatert. Jeg tror den nevnte ubalansen mellom nyhetene og det menneskelige forstyrrer en del. I tillegg til at nyhetsbiten og egentlig hele konseptet er veldig moralistisk. Sorkin er god til å portrettere verden slik den gjerne skulle vært, men ikke så godt til å vise den som den er. Det er litt av dette som gjør at det hele føles litt pompøst, og dermed mister serien litt av evnen den har til å fengsle.

Jeg synes likevel The Newsroom er verdt en titt. Det er en god produksjon som er både intelligent og morsom. Den er temmelig underholdende, men likevel ikke nok til at jeg måtte se episode etter episode. Det er derimot fascinerende karakterskildninger, samt en mulighet til å se flere skuespillere i roller du ikke har sett dem i tidligere. Den er ubalansert men likevel verdt å sjekke ut.

6 / 10

0
The Newsroom - sesong 1