The Outfit

The Outfit

Lei av alle Redd Menig Ryan-spillene fra andre verdenskrig, med dramatisk historie og alvorlig action? Da har Relic spillet for deg!

Etter de siste årenes Redd Menig Ryan-inspirerte filmer, satser meritterte Relic på noe helt annet. I stedet for å tilby troverdig blodige og filmatiske opplevelser, satser de på hederlig og svulstig action med strategi og humor. The Outfit begynner i Normandie, like etter den store D-dagen, der de erketypiske amerikanske offiserene J. D. Tyler, Deuce Williams og Tommy Mac står klare til å lede troppene sine i jakten på en usedvanlig ond tysk general.

I begynnelsen minner The Outfit mye om Freedom Fighters. Spillkontrollen kan sammenlignes, tredjepersonsvinkelen er identisk og mye av banedesignet virker kjent. The Outfit går likevel dypere enn som så, og det unike med spillet er hvordan Relic har lykkes med å blande inn meget gode strategiske momenter med alt av rendyrket action, uten at det føles kunstig i det hele tatt. Man styrer aldri noen andre enn den offiseren man valgt å spille som, men man kommanderer rundt på haugevis av soldater, og alle tenkbare militære enheter er bare noen enkle knappetrykk unna.

Både mannskap og gadgets koster penger, og disse får man kun fatt i ved å drepe nazister på løpende bånd. Man må hele tiden bestille de rette dingsene til rett tid for å påføre fienden maksimalt med skade, slik at man får råd til å kjøpe den utrustningen man trenger neste gang. Å bestille alt fra mer menn til tanks eller luftstøtte går veldig smidig, og bare sekunder etter at man har gjort et valg kommer et gigantisk fly og leverer godsakene.

Alle kjøretøyene i The Outfit kan kjøres, og alle omgivelsene kan pulveriseres. Det gjør kampene meget varierende, og man kan velge å sprenge tyskernes barrikader, jevne alle hus med jorden og velte absolutt alle trær. Som seg hør og bør får alle handlinger konsekvenser, og skulle tyskerne få for seg å prøve å ta tilbake det du nettopp erobret, står du helt uten beskyttelse fra omgivelsene hvis du nettopp sprengte alt. Alt er dessverre ikke fryd og gammen med det ellers så gjennomtenkte spillsystemet, for nesten samtlige kjøretøy er en sann plage å svinge med. Det er vanskelig å gjøre en u-sving. Det er vanskelig å i det hele tatt få bilen eller tanksen til å gjøre som man vil, og altfor ofte blir man utrolig frustrert.

I The Outfit finner vi også en godt utbygd Xbox Live-støtte der man kan spille både med og mot en venn. Foruten alle åpenbare spillmoduser som deathmatcher og varianter av Capture the Flag, finnes det noe man har kalt Strategic Victory. Sistnevnte er et fascinerende konsept der man spiller opptil åtte personer fordelt på to lag, men det er faktisk like kult mann mot mann som med flere. I Strategic Victory starter hvert lag med 150 poeng, og deretter gjelder det å vinne mark, drepe motstandernes offiserer eller kanskje skyte i stykker basen deres. Hver form for skade du klarer å påføre motstanderen gjør at han mister poeng. Det første laget som mister alle poengene har tapt. Dette frie og taktiske opplegget borger naturligvis for helt sanseløst hektiske onlinematcher.

Det visuelle er derimot ikke fullt så bra. The Outfit ser ut som et ikke helt ferskt PC-spill med altfor firkantede soldater, kantete omgivelser og en del andre grafiske problem. Det gode designet redder likevel grafikken noe. The Outfit er helt klart et friskt pust i den ganske så rike floraen av spill lagt til tidenes største krig. Det har sjarm, originalitet, bra flerspillerstøtte og flott variasjon. Ja, kjøretøyene skuffer en del, og jeg ville gjerne sett bedre grafikk, men det skader ikke en for øvrig imponerende helhet. The Outfit passer utvilsomt selv deg som ikke liker krigsspill, og jeg håper jeg ikke folk går glipp av dette spillet bare fordi Ghost Recon og Elder Scrolls slippes samme måned.

The OutfitThe OutfitThe OutfitThe Outfit
8 / 10
+