The Red Star

The Red Star

Et glemt spill fra en glemt sjanger som du bør huske å kjøpe. Thomas Nielsen har spilt The Red Star og er glad for at spillet ikke endte i søppelbøtten...

Dette er det beste actionspillet jeg noensinne har spilt. Har jeg nå fått oppmerksomheten din? Det er det selvfølgelig ikke, men det er en actionorgie som fortjener langt mer oppmerksomhet enn du var parat til å gi det da du var ferdig med å se på bildene. Krev å få prøve det neste gang du besøker din lokale spillbutikk, for med bare en smule flaks blir du like positivt overrasket som jeg.

Selv om The Red Star først nylig er landet i butikkhyllene, er det faktisk lang tid siden det ble ferdigutviklet og snart også lang tid siden jeg første gangen var klar til å anmelde det. Dette var nemlig en av de skjebnesvangre titlene vi trodde ikke ville se dagens lys ettersom utgiveren Acclaim gikk konkurs for noen år siden. Og selvsagt sørget jeg ikke så mye over Acclaim som i det store og hele kun har stått for rare, lunkne halvfornøyelser i deres siste år, men over

The Red Star som allerede den gangen var fantastisk lekkert.
Med opprinnelse i en tegneserie er det ikke så underlig hvis et par av dere vil riste på hodet over historien som ligger til grunn for spillet. Stikkordene er: futuristisk Russland som står sterkere enn noensinne, maskinpistoler og magi, samt tre rebelske helter. Resten kan du selv sette sammen.

Men verken problematisk fødsel eller bakgrunn i tegneserieland har særlig mye å gjøre med hvorfor The Red Star er så lekkert spillbart. Det skyldes i stedet en følelsesladet utvikler. Oppskriften har vært ganske enkel og man har tatt deler fra Double Dragon, Ikaruga og Contra og satt det hele sammen til en eksplosiv cocktail som best nytes med to kontrollere og godt teamwork. Kjenner du ikke de nevnte inspirasjonskilder og allerede på vei til å spørre Google om hjelp, kan jeg spare deg dette. Kort fortalt hører de nemlig alle tre til blant de absolutt beste actionspill i denne sjangeren, og man fant dem før på stort sett alle grillbarer med sine arcademaskiner.

Banenes gang går typisk fra venstre mot høyre og etter en kort introduksjon til den veldig enkle kontrollen, blir det konstant mer og mer fyr i ovnen. Nye fiender introduseres med jevne mellomrom og grunnet at noen er sterkere i nærkamp enn andre og omvendt, holdes man hele tiden på tå hev. Alt etter hvor elegant utryddelsen av de fiendtlige armeer foregår blir man etter hver bane belønnet med poeng som kan fordeles ut på sterkere utstyr som vi er vant til i slike spill. Dessverre blir poengsystemet senere i The Red Stars den største akilleshælen da det viser seg høyst ufleksibelt ved hensynsløst å straffe alle som har eksperimentert med forskjellige evner, i stedet for å fokusere på enkelte kunnskaper. Enkelte kamper vil ganske enkelt forekomme umulige, med mindre man har oppgradert et spesifikt våpen eller evne. Et slik balanseproblem er irriterende når det først for alvor viser seg etter et par timers spill.

The Red Star bør sees som en utviklers kjærlighetshymne til en underkategori av actionsjangeren som de fleste har glemt. Budsjettet har tydeligvis vært veldig langt fra det som ligger til grunn for Hollywood-lignende produksjoner som God of War, men når kjærligheten til gameplayet og referansematerialet er så merkbar betyr det ikke noe. Oppfordre derfor din vennekrets, finn ut om du har en venn med forkjærlighet for raffinert action og teamwork og nyt hvor enkelt og ukomplisert en god actionopplevelse kan være.

The Red StarThe Red StarThe Red StarThe Red Star
8 / 10
+